رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران رویکرد دولت تدبیر و امید به توسعه مکانیزاسیون، بازرگانی محصولات کشاورزی ، مدیریت بر واردات ، تعرفه های گمرگی و صادرات محصولات کشاورزی را عملیاتی دانست و گفت: حمایت همه جانبه دولت از دسترنج کشاورزان، تولید کشاورزی استان را توجیه‌پذیر کرد.
کد خبر: ۹۳۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱ 30 January 2021

عزیزالله شهیدی فر روز شنبه به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طبق بررسی های صورت گرفته به رغم افزایش چشم‌گیری ارزش زمین های کشاورزی استان ، اما ماندگاری روستائیان در کنار زمین های کشاورزی استان بیشتر شده است.

وی با ذکر این نکته که امروز جوانان روستایی در کنار پدران خود مشغول کشاورزی هستند، تصریح کرد: مکانیزه شدن فعالیت های کشاورزی یکی از عوامل اصلی اقتصادی شدن فعالیت های کشاورزی با حضور جوانان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: حوزه مکانیزاسیون کشاورزی یکی از بخش های مورد تاکید دولت تدبیر و امید است که از سال ۹۲ تاکنون به عنوان یکی از محورهای فعالیت در بخش کشاورزی مورد حمایت قرار گرفته است. طبق آمار طی هفت سال اخیر با توسعه مکانیزاسیون برداشت برنج و گندم از سطح ۱۴۹ هزار و ۶۳۸ هکتار در سال ۱۳۹۲ به ۲۵۵ هزار و ۶۸۰ هکتار در سال جاری افزایش یافت .

وی با بیان این که کشت مکانیزه برنج و گندم نیز از ۴۷ هزار و ۴۸۰ هکتار سال ۹۲ امسال به ۱۱۹ هزار و ۸۸۷ هکتار در سال ۹۹ رسیده است ، بیان داشت: یکی دیگر از موفقیت های مهم در توسعه مکانیزاسیون بخش کشاروزی مازندران ، استفاده از فناوری‌های نوین از جمله پهپاد است.

شهیدی فر با بیان این که طی ۲ سال اخیر استفاده از این فناوری‌ نوین که تا سال ۹۲ جایگاهی در بخش کشاورزی مازندران نداشته است ، به ۱۰۰فروند رسید، توضیح داد: امسال بیش از ۱۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان بویژه در بخش سمپاشی از این ابزار نوین استفاده شده است.

ساخت ۲ سیلو شلتوک برنج در مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از برنجکاری به عنوان گل سر سبد فعالیت کشاورزی استان نام برد و گفت: در حال حاضر رویکرد اصلی کشاورزی استان توجه به ۲ مقوله مهم زهکشی تسطیح اراضی و و یکپارچه سازی ۱۵۰هزار هکتار زمین های کشاورزی و توسعه دامداری دام سبک در کنار هم است.

شهیدی فر زهکشی و تسطیح زمین را انقلابی در کشاورزی مازندران داسنت و افزود: همسو با این رویکرد چندین طرح زیرساختی از جمله لایروبی و مرمت آببندان ها ، تسطیح ، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و طرح زهشکی را به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی عملیاتی شدن طرح های زیر ساختی کشت دوم برنج را زمینه ای برای توسعه کشت دانه های روغنی و علوفه دامی دانست و گفت: در حال حاضر زهکش نبودن زمین‌های کشاورزی پایین دست و نزدیک سواحل دریای خزر ، مهم‌ترین معضل توسعه کشاورزی استان مازندران است، چراکه کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن و شور شدن اراضی ، کنترل فرسایش و سیلاب و امنیت غذایی از مزیت های مهم اجرای عملیات زهکشی در اراضی زراعی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که ساخت سیلو شلتوک برنج به عنوان یکی از حلقه های مهم زنجیره تولید مکانیزه این محصول استراتژیک با هدف تعادل بخشی به عرضه و تقاضا در دستور کار قرار گرفته است افزود: ظرفیت ساخت نگهداری شالی در این ۲ سیلو ۱۰۰هزار تن است که سرمایه گذار ساخت این سیلو انتخاب شده و در مرحله دریافت تسهیلات ارزان قیمت قرار دارند.

این مسئول تولیدات کشاورزی مازندران به افزایش ۱۰ درصدی شالی در سال جاری اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار رسمی امسال یک میلیون و ۴۲۸ هزار و ۷۴۱تن شلتوک در استان تولید شد که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته‌است.

شهدی فر با بیان این که از برداشت امسال مقدار یک‌ میلیون و ۱۸۶هزار و ۷۵۸ تن برنج در کشت اول و ۲۴۱هزار و ۹۸۳ تن نیز به عنوان رتون و نشای مجدد تولید شد ، گفت: قیمت امسال برنج نیز به نسبت مناسب بود، اما از آنجایی که قیمت دیگر محصولات کشاورزی بسیار بالا رفته است، معتقدیم قیمت برنج نیز باید تا ۱۰ درصد دیگر بیشتر شود.

وی برنامه فصل آینده کشت برنج در مازندران را افزایش ۲۰ درصد سطح کشت ارقام پرمحصول کیفی اعلام کرد و گفت: با توجه به تولید و آماده توزیع بودن یک هزارو ۶۰۰تن بذر گواهی شده از ارقام پرمحصول ، پیش بینی می شود سطح زیر کشت ارقام پرمحصول به حدود ۶۵هزار هکتار افزایش بیابد.

مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

سال ۹۹ سال بی نظیر تولیدات مرکبات مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ۱۰ درصد مرکبات در سال جاری اشاره کرد و گفت: با مهار آفت مگس میوه و عملیاتی شدن اصلاح و نوسازی باغ ها ، امسال سال رونقش و جهش تولیدات پرتقال و نارنگی کیفی بوده است.

شهیدی فر با بیان این که مرکبات امسال مازندران علاوه بر این که به بازار تمام استان های کشور ، تا کنون حدود ۲۰۰هزار تن به روسیه ، عراق و کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس صادر شده است،بیان داشت : در حال حاضر ۷۰۰هزار تن نیز در انیارهای فنی استان ذخیره سازی شده است که علاوه بر صادرات ، نیاز بازار داخل کشور را تا سه ماه آینده نیز تامین می کند.

وی به افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات باغی استان تا ۱.۵ میلیون تن اشاره کرد و گفت: امسال ۲ محصل پائیزی مازندران یعنی مرکبات و کیوی به خاطر آشنایی باغداران با تولید علمی در شرایط عالی تولید ، برداشت ، سورتینگ و بسته بندی شد.

این مسئول جهاد کشاورزی مازندران صادرات حدود ۳۰۰ هزار تنی مرکبات را برای سال جاری پیش بینی کرد و افزود که در صورت محقق شدن این آمار ، شاهد افزایش ۲برابری نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

تمرکز دولت به مجتمع مرغ لاین بابل

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که تا یک ماه آینده بیشتر مرغداری های کشور پرورش جوجه های مرغ مادر مجتمع مرغ لاین بابل با برند" آرین " را انجام می دهند، گفت: با تخصیص ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار از وزارت جهاد کشاورزی به مجتمع مرغ لاین" آرین "بابل فعالیت این مجتمع در تولید مرغ‌های اجداد، مادر گوشتی و تخمگذار از سر گرفته شد.

شهیدی فر به حمایت های دفتر مقام معظم رهبری ، هیات دولت و به صورت ویژه از حمایت وزارت جهاد کشاورزی از مجموع مرغ لاین بابل اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از مشکلات پرورش مرغ در کشور مربوط به تحریم ها است و این موضوع سبب شد تا بار دیگر بزرگترین مجتمع لاین ایران رد بابل مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مجتمع مرغ لاین بابل ظرفیت قطع وابستگی ایران از کشور بریتانیا را دارد و با توجه به مشکلات تحریمی، امروز همه مسئولان ارشد کشور به اهمیت سرمایه گذاری در این مجتمع پی برده اند.

مجتمع مرغ لاین ایران (آرین)از سال ۶۹ با ورود یک گله از نژاد هایبرو هلندی در یکهزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور (مازندران) راه اندازی شده است و همچنان مرغ های لاین، اجداد و مادر گوشتی و تخمگذار کشور در این مرکز نگهداری و تامین می شود.

کارخانه تولید کننده مرغ لاین( مرغ مادر) یکی از بزرگترین تولید کننده مرغ مادر در کشور است و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بابل در بخش بابلکنار واقع شده است .

هم اکنون علاوه بر مجتمع مرغ لاین بابلکنار، پنج واحد مرغ اجداد، ۱۸۴ واحد مرغ مادر ، ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۳۵ واحد مرغ تخمگذار ، ۳۷ واحد کارخانه جوجه کشی ، ۴۴ کارخانه تولید دان و ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.
این مجتمع ۳۰۰هزار قطعه مرغ اجداد و یک میلیون قطعه مرغ مادر و ظرفیت تولید کل جوجه گوشتی کشور را دارد. مرغ لاین بابل جزء پنج چرخه کامل طیور است که در پنج کشور دنیا وجود دارد اما به علت بی توجهی و عدم حمایت و واردات مرغ های اجداد به ویژه از نژاد راس ،مجتمع مرغ لاین بابل از رقبای خود عقب افتاده است و در سالهای اخیر به علت فرسودگی تجهیزات عملا این مجتمع از صحنه رقابت خارج و تولید بسیار کاهش و حتی متوقف شد.

استان مازندران با تولید سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن مرغ ۱۱درصد گوشت مرغ مورد نیاز کشور را تامین می کند.

طبق اصلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران همزمان با دهه فجر امسال ۸۹ طرح کشاورزی ، خدماتی و زیربنایی با سرمایه‌گذاری حدود یکهزار و ۴۱۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

مازندران ۴۶۰هزار هکتار زمین های زراعی و باغی دارد وسالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار