رحیمی، همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان جوان ۱۵ تا ۲۹ساله را در فارس بیشتر از میانگین کشوری دانست و اظهار داشت: این رقم برای فارس ۵/ ۱۶ درصد و در کشور ۱۴درصد است، افزون ‌بر این، نرخ بیکاری زنان در فارس ۹/ ۱۹است که این رقم در کشور ۶/ ۲۲ را نشان می‌دهد که بیانگر این است، وضعیت بانوان در حوزه اشتغال در استان فارس در مقایسه با سایر استان‌ها مناسب‌تر است.
کد خبر: ۹۳۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 03 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: عنایت‌الله رحیمی، در حاشیه نشست ویدیوکنفرانسی با رییس جمهوری و معاونت امور بانوان و خانواده این نهاد که به مناسبت روز زن برگزار شد، در گفت‌و گو با ایرنا درباره تحقق اعطای پست‌های مدیریتی به بانوان در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: تاکنون ۲۵درصد شغل‌های مدیریتی در سراسر کشور به بانوان اختصاص یافته و در استان فارس نیز اقدامات مثبتی انجام شده است.

وی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون در استان فارس بانوان در پست‌های کلیدی از دهیاری تا مدیرکلی مسوولیت پذیرفته‌اند، گفت: هم‌ اینک چهار معاون فرماندار، ۲ بخشدار، چهار مدیرکل و ۳۷عضو شوراهای اسلامی شهر و تعداد قابل‌قبولی دهیار بانو در این استان مشغول به فعالیت‌هستند.

بیستم جمادی الثانی، سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در تقویم رسمی کشور به عنوان روز زن و روز مادر نامگذاری شده است. امسال این روز مصادف با پانزدهم بهمن ماه ۹۹ است.

بانوان از کسب پست‌های مدیریتی استقبال کنند

استاندار فارس، بر ضرورت تغییر ترکیب مدیریتی تاکید و بیان کرد: برای رسیدن به این مهم، از سویی بانوان باید خود را تقویت کنند و از سوی دیگر باید علاقه لازم را برای کسب پست‌های مدیریتی نشان دهند چرا که در مجموعه وزارت کشور اعلام کرده‌ایم که هر یک از بانوان می‌توانند مسوولیتی بر عهده گیرند، از آن‌ها استقبال می‌کنیم؛ اما عدم اقبال، بیشتر از سوی خود بانوان است.

وی، همچنین در مورد ایجاد زیرساخت‌هایی ویژه بانوان نیز گفت: پارک بانوان از مطالبات زنان در استان فارس بود که هم‌اکنون ۴ پارک بدین‌منظور در شیراز احداث شده است و همگی در دولت تدبیر و امید به بانوان اختصاص یافته‌ است؛ البته در صددیم دستکم در مراکز شهرستان‌ها حداقل یک پارک ویژه بانوان ایجاد کنیم.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نرخ سالانه طلاق از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ در استان فارس سه درصد و در کشور ۹/ ۴ درصد است، افزود: وضعیت استان فارس در مقایسه با کشور در زمینه آمار مربوط به طلاق و نیز میزان اثرگذاری آسیب‌های اجتماعی، بهتر است.

استاندار فارس، با اشاره به اینکه برای مهیا شدن زمینه ازدواج جوانان باید امکان ایجاد شغل و تامین مسکن بیش از پیش فراهم شود، اضافه کرد: در حوزه تامین مسکن اقدامات مثبتی در فارس صورت پذیرفته است، بدین‌ترتیب زوج‌های جوان می‌توانند هم در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند و هم در صورتی که عضو صندوق یکم باشند از تسهیلات کم‌بهره برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه استان فارس بیشترین میزان زمین را برای تامین مسکن استحصال کرده است، گفت: برای تامین مسکن خانواده ایثارگران، ۱۰ هزار واحد که ۶ هزار واحد آن در سال ۹۹ در شیراز اختصاص می‌یابد و به ‌منظور تامین مسکن نیازمندان تاکنون ۱۱هزار واحد تعیین شده است.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در فارس بیش از میانگین کشور است

رحیمی، همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان جوان ۱۵ تا ۲۹ساله را در فارس بیشتر از میانگین کشوری دانست و اظهار داشت: این رقم برای فارس ۵/ ۱۶ درصد و در کشور ۱۴درصد است، افزون ‌بر این، نرخ بیکاری زنان در فارس ۹/ ۱۹است که این رقم در کشور ۶/ ۲۲ را نشان می‌دهد که بیانگر این است، وضعیت بانوان در حوزه اشتغال در استان فارس در مقایسه با سایر استان‌ها مناسب‌تر است.

استاندار فارس افزود: متاسفانه در باره زنانی که دچار آسیب‌هایی همچون اعتیاد شده‌اند، برخی تعصبات وجود دارد که امکان بازگشت آنان را به آغوش خانواده دشوار می‌سازد.

بانک اطلاعاتی در باره زنان آسیب‌دیده ایجاد شود

رحیمی، با تاکید بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی در باره این زنان، گفت: با توجه به علاقه، توانمندی و تخصص هر یک از این زنان می‌توان پس از رهایی از آسیب اجتماعی آنان را به کارگاه‌ها و کارخانه‌های بخش خصوصی معرفی کنیم تا بتوانند از نظر اقتصادی استقلال یابند و از فشارهای اجتماعی بر آنان کاسته شود.

رحیمی افزود: در کنار ایجاد امکان اشتغال برای این بانوان، نیاز است آموزش‌های ویژه‌ای به آنان ارائه شود تا دو باره به چرخه آسیب‌ وارد نشوند، هرچند ضروری است اقداماتی اساسی و ریشه‌ای در این خصوص صورت گیرد که مهم‌ترین آن، تغییر رویکرد فرهنگی جامعه به زنان آسیب‌دیده است.

استاندار فارس، با بیان اینکه جامعه دچار شکاف بین سنت و مدرنیته شده است، ااظهار داشت: در این گذار، نه سنت‌ها را حفظ کرده‌ایم و نه به‌صورت کامل به مدرنیته وارد شده‌ایم و شکافی ایجاد شده که روز به روز مشکلاتی جدی‌تر را به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: در جامعه سنتی، زنان از امنیت روانی حداقلی بهره‌مند بوده‌اند اما با حرکت به سمت مطلوب‌های دیگری در جامعه مدرن، نتوانسته‌ایم ساختار قابل قبولی برای آنان ارائه کنیم.

استاندار فارس، همچنین با اشاره به اینکه برخی آسیب‌ها که متوجه کودکان دختر و پسر است هم در جامعه و هم در خانواده وجود دارد، گفت: نمی‌توان و نباید این معضلات را کتمان کرد چراکه کتمان این مسائل، راهگشای حل آن‌ها نخواهد بود و ضروری است که ضمن پذیرش معضلات اجتماعی ویژه، راهکارهایی عملی برای آن ارائه شود و در این زمینه از هیچ کمک و اقدامی دریغ نخواهیم کرد.

طلاق موضوعی زنانه یا مردانه نیست

رحیمی، در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در مسائلی همچون طلاق نیز نیازمند بازنگری اساسی در مباحث اجتماعی هستیم.

وی، با اشاره به اینکه طلاق موضوعی زنانه یا مردانه نیست، این موضوع را معضلی اجتماعی نامید و گفت: شاید نحوه ازدواج در جامعه امروزی نیز نادرست باشد چرا که در روش‌های سنتی، دستکم خانواده‌ها از یکدیگر شناخت داشتند اما امروز که ازدواج بر مبنای آشنایی فردی است، ممکن است شناخت‌ خانواده‌ها ناقص باشد که نشان می‌دهد در این زمینه نیز نیازمند آموزش به جوانان هستیم.

استاندار فارس اضافه کرد: گرچه انقلاب، کشور و نظام اسلامی، برساخته از فرهنگ است اما نتوانسته‌ایم آنچنان که باید و شاید بر مبنای کمال مطلوب (ایده آل) حرکت‌ کنیم و مسائل را براساس اعتقادهایمان همه‌جانبه ببینیم و شاید این موضوع با گسترش فضای مجازی تشدید هم شده باشد.

رحیمی، برای بهبود وضعیت اجتماعی به‌ویژه در سطح خانواده، به طرح "خانواده متعالی" اشاره کرد که هم‌اکنون از دستورکارهای مهم شورای فرهنگ عمومی و برش مهندسی فرهنگی این استان به‌شمار می‌رود و در آن، هر نهاد فرهنگی و اجتماعی موظف است براساس مسوولیت خود بخشی از مشکلات را حل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار