معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه هم اکنون حداقل دو شرکت در ایران مجوز گرفته اند تا وارد فاز بالینی واکسن کرونا شوند، گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده حداقل یکی از واکسن های داخلی در خردادماه عرضه و واکسیناسیون مردم شروع می شود.
کد خبر: ۹۳۷۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴ 03 February 2021

فرید نجفی در بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و فناوران و نیز کلنگ زنی ساختمان جدید پارک علم و فناوری اصفهان، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حیطه فناوری و پژوهش همیشه جزو دانشگاه های پیشرو کشور است.

وی درخصوص گلایه برخی شرکت های دانش بنیان در مورد فرایند طولانی اخذ مجوزها، گفت: در تمام دنیا نهادهای نظارتی مثل سازمان غذا و دارو قوانین بسیار سختگیرانه ای دارند، چراکه تجهیزات و داروها بناست با سلامت مردم در ارتباط باشد و هرچقدر سخت گیری بیشتر باشد به سود مردم است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به فرایند تولید واکسن کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: فرایند تولید یک واکسن در دنیا در حالت عادی تا ۱۰ سال می تواند طول بکشد که زمان زیادی است تا مجوز تولید و تزریق یک واکسن داده شود، درحالی که در شرایط اضطراری ممکن است مجوز طی ۲ تا ۳ سال داده شود.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان باید توجه کنند سازمانی که وظیفه تنظیم مقررات و نظارت بر تولیدات پزشکی را به عهده دارد باید دقت نظر زیادی داشته باشد، افزود: از طرفی برخی گلایه ها درست است، در این شرایط همه گیری کرونا و تحریم های شدید علیه کشور، سازمان غذا و دارو باید شبانه روزی کار کند و به همین خاطر امکان دارد در فرایند مجوزها اشکالاتی نیز وجود داشته باشد.

نجفی از هماهنگی برگزاری جلسات مشترک با سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: با ابلاغ مشترک رئیس سازمان غذا و دارو و معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، یکی از مدیران شرکت های دانش بنیان به عنوان دبیر این جلسات انتخاب شد و در هر جلسه مشکلات حوزه فناوری یک منطقه مطرح و تلاش می شود مشکلات خاص و مجوزها به طور ویژه بررسی شود، امیدواریم با این راهکار بار مشکلات مقداری کمتر شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درمان قطعی برای بیماری کووید۱۹ وجود ندارد و مهمترین درمان این بیماری ویروسی اکسیژن رسانی است، تصریح کرد: تمام درمان هایی که الان مطرح است، چه درمان های شیمیایی و چه گیاهی همه درمان های کمکی هستند، داروهای گیاهی هم ممکن است در قسمت هایی کمک کننده باشند اما مرجع رسیدگی فقط سازمان غذا و دارو است.

وی از حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور خبر داد و تاکید کرد: وظیفه حوزه معاونت تحقیقات و دانشگاه ها به عنوان بستری برای رشد تفکر دانش بنیان این است که زمینه برای فعالیت شرکت های دانش بنیان فراهم شود اما اینکه به چه نتایجی دست پیدا می کنند بحث های علمی است که باید اجازه دهیم مراحل علمی کار طی شود و هر نتیجه ای حاصل شد پذیرفته شود.

نجفی با یادآوری اینکه تا همین چند روز پیش برخی از همکاران دانشگاهی ما معتقد بودند واکسن روسی کرونا بی تاثیر است، گفت: همین دیشب مقاله ای منتشر شد که نشان می دهد یکی از بهترین واکسن های کرونا واکسن روسی است که ایران نیز درصدد واردات این واکسن است. این واکسن حدود ۹۲ درصد ایمنی زایی در برابر کرونا دارد و تا این لحظه جزو بهترین واکسن های دنیا شناخته شده و مقاله منتشر شده خط بطلانی است بر تمام صحبت هایی که براساس حدس و گمان زده می شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: چه در مورد یک واکسن خاص و چه داروهای گیاهی نمی توان براساس حدس و گمان صحبت کرد، بلکه باید اجازه دهیم تحقیقات علمی انجام شود و هرآنچه تحقیقات علمی ثابت کرد سیستم بهداشت و درمان کشور از آن حمایت می کند.

وی با بیان اینکه درحالی که بسیاری از کشورهای همسایه ما وارد کارآزمایی بالینی واکسن کرونا شدند کشور ما وارد نشد، گفت: کشور ما در کنار واکسن داخلی، سراغ دو تا از بهترین واکسن های کرونا در دنیا رفته که امیدواریم به زودی واردات آن شروع شود. منبع ما برای تایید واکسن مطالعات جهانی و سازمان غذا و دارو است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار