اولین محموله واکسن کرونا بعد از ظهر امروز به ایران می‌رسد؛ واکسن" اسپوتنیک وی" روسیه که به گفته وزارت بهداشتی ها از نظر ایمنی مطمئن و خوب عمل کرده و بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ایمنی‌زایی دارد.
کد خبر: ۹۳۷۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴ 04 February 2021

اولین محموله واکسن روسی بعد از ظهر امروز به ایران می‌رسد

به گزارش تابناک سمنان بعد از ظهر امروز اولین محموله واکسن کرونا وارد ایران شود و قرار است بعد از واردات آن بر اساس اولویت بندی وزارت بهداشت به گروه های در معرض خطر به صورت رایگان تزریق شود.

بر این اساس روز گذشته دکتر محمدرضا شانه ساز- رییس سازمان غذا و دارو در یک بخش خبری از واردات اولین محموله واکسن روسی کرونا به نام "اسپوتنیک وی"  از تاریخ ۱۶ بهمن ماه به کشور خبر داد و گفت: بعد از ورود محموله واکسن روسی کرونا، با اولویتی که معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند، تزریق این واکسن آغاز خواهد شد.

وی افزود: سازمان غذا و دارو ۱۰ سال است که به عنوان یک سازمان واجد نظارتی قوی از سوی سازمان جهانی بهداشت در زمینه واکسن شناخته شده است. بنابراین ما به آنچه که کارشناسان می‌گویند اعتماد و اعتقاد داریم.

شانه ساز گفت: قبلا بررسی‌های لازم درباره واکسن "اسپوتنیک وی" روسی در سازمان غذا و دارو انجام شده بود و به واسطه اطلاعات اطمینان بخشی که داشتیم برای واکسن "اسپوتنیک وی" روسیه گواهی EUL یا گواهی مصرف اورژانس را صادر کردیم.

وی تاکید کرد: این واکسن عوارض جزئی داشته و ایمنی خوبی هم داده است.

چه تعداد واکسن روسی به کشور وارد می‌شود؟

رییس سازمان غذا و دارو همچنین روز گذشته  در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرده بود که فعلا روی اینکه ۵۰۰ هزار دوز از واکسن اسپوتنیک وی به صورت قطعی به ما داده شود، مذاکره شده است.

فاکتورهایی که برای واردات واکسن کرونا لحاظ شده است

وی افزود: برای واردات واکسن کرونا چند فاکتور را در نظر گرفتیم؛ اولا باید حتما در کشور سازنده مصرف شده باشد، دوما فاز سه کلینیکال ترایال را پشت سر گذاشته باشد. سوما باید در حوزه رگولاتوری تعداد زیادی از کشورها که در بین آن‌ها کشورهای دارای قوانین سخت در حوزه رگولاتوری هستند، صادر شده باشد. این واکسن‌ روسی همه این مراحل را گذرانده‌ است. بالاخره به میزان ۱.۵ میلیون دوز در روسیه مصرف شده است و کشورهای شناخته شده‌ای در عرصه داروسازی مانند آرژانتین، برزیل و... خریداری کردند و سفارش دادند و ما هم یکی از این کشورها هستیم و فکر می‌کنم که شانزدهمین کشوری هستیم که سفارش دادیم.

شانه ساز تاکید کرد: این واکسن از نظر ایمنی‌ مطمئن و خوب عمل کرده و بالای ۹۰ تا ۹۵ درصد ایمنی‌زایی ایجاد می‌کند و ایمنی بالایی دارد. همچنین  عوارضش بسیار ناچیز است و تاکنون عارضه نگران کننده‌ای از آن گزارش نشده است. 

در عین حال دکتر سید حیدر محمدی- مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به ایسنا گفت: امروز اولین محموله واکسن :اسپوتنیک وی روسیه" ساعت ۱۵:۴۵ وارد کشور می شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار