مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: سومین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات که با هدف ترویج مفاهیم دینی و قرآنی در رسانه و مطبوعات و در راستای توصیه مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، در سمنان فراخوان داد.
کد خبر: ۹۳۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶ 04 February 2021

سومین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات در سمنان فراخوان داد

به گزارش تابناک سمنان فرشید فلاح روز پنجشنبه به رسانه‌ها ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در هفتمین بند از احکام اعضای شورای عالی فضای مجازی، ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه را مورد توجه قرار دادند.

وی افزود: آمارهای موجود نشان می‌دهد که ایران، بیشترین تعداد کاربران اینترنت در خاورمیانه را داراست و جامعه جوان ایرانی از یک‌سو مسلط به رسانه‌های امروزی هستند و از سویی دیگر تمسک به فرهنگ نورانی قرآن کریم را از کودکی در دل پرورش دادند که از طریق برگزاری مسابقات و جشنواره‌هایی چون «آیات» می‌توان میان دین، هنر ورسانه پیوندی ارزنده و ماندگار برقرار کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: در این راستا، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با همراهی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‏ رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز روابط عمومی و اطلاع‏ رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایرانی "سومین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات" را با محوریت موضوعات مرتبط با قرآن کریم برگزار می‌کند.

فلاح ادامه داد: استفاده از ظرفیت خبر و رسانه برای جریان‏‌سازی و گفتمان‏‌سازی قرآنی در جامعه، ایجاد زمینه مناسب برای رقابت سازنده بین تولیدکنندگان محتوای خبری در جهت ارتقا سطح کیفی و کمّی آثار با محوریت قرآن و عترت، فراهم آوردن بستری مناسب برای تعامل و شکوفایی استعدادهای جوان در عرصه رسانه‏‌های دینی، قرآنی و معارف اهل بیت (ع) و مقابله با ترفندهای دشمنان اسلام و قرآن با ارائه‌ خبرهای صحیح با مضامین قرآن و عترت از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی بیان کرد: گسترش و توجه ویژه به فعالیت‌‏های مرتبط با حوزه خبر و رسانه در جهت توسعه فعالیت‌‏های قرآنی، استفاده شایسته‌‏تر از رسانه‏‌های مکتوب و دیجیتال در اشاعه ارتباطات میان فرهنگی، ترغیب خبرنگاران و فعالان رسانه به مطالعه، تحقیق و پژوهش در موضوعات قرآن و عترت و تولید محتوا در این راستا و همگرایی و هم‌‏افزایی ملی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی و رسانه ه‏ای قرآنی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ابراز داشت:  خبرنگاران و فعالان رسانه، تولیدکنندگان محتوا در فضای چندرسانه‏‌ای، ادمین‏‌ها و فعالان فضای مجازی و شبکه‌‏های اجتماعی، فعالان، موسسات و نهادهای تخصصی قرآنی، عموم علاقه‏‌مندان به فرهنگ، هنر و رسانه قرآنی جامعه هدف جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات هستند.

فلاح با بیان اینکه جشنواره آیات کلیه موضوعات مرتبط با مفاهیم و آموزه‌‏های منطبق با قرآن کریم و معارف اهل بیت (ع) را دربرمی‏‌گیرد افزود: سبک زندگی اسلامی و قرآنی، وحدت اسلامی، انفاق و کمک‌‏های مومنانه، جهاد و مقاومت اسلامی، پوشش و عفاف، فرهنگ ولایت و مهدویت بابهره‏‌گیری از آموزه‏‌های قرآنی، مبارزه با ظلم و استکبارستیزی، آسیب‏‌های اجتماعی، آموزه‌های اخلاقی، قصص قرآن، ایثار و شهادت، سیمای پیامبراسلام (ص)، نیکی به پدر و مادر و صله‌رحم، نماز و نیایش، آثار و برکات نیکی در زندگی مردم، کسب روزی حلال و معاملات اسلامی و توجه به محیط زیست، از موضوعات مطرح در جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات است.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره به ۲ بخش اصلی و ویژه تقسیم می‌شود گفت: بخش اصلی در رشته‏‌های سرمقاله و یادداشت، گزارش (خبری یا توصیفی)، مصاحبه، خبر، تیتر و عکس برگزار می‌شود و در هر رشته، از سه نفر برتر تقدیر می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه بخش ویژه شامل تولیدات در حوزه چندرسانه‏‌ای می‌شود اظهار کرد: انیمیشن، موشن‏ گرافی، پادکست، اینفوگرافی، طرح و تصویر، پوستر یا اعلان و کلیپ از قالب های بخش ویژه است که در هر رشته از یک اثر برتر و در مجموع از ۶ نفر تقدیر می‌شود.

فلاح در خصوص روش‎ ارسال آثار گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به نشانی درگاه اینترنتی www.ayat.farhang.gov.ir  و یا quranfestival.ir.www به صورت فایل الکترونیک (عکس، فیلم و صوت) به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی بیان کرد: آثار ارسالی باید از تاریخ یکم فروردین ۱۳۹۹ به بعد در مطبوعات کشوری یا استانی، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، صفحات و ضمیمه‏‌های استانی نشریات سراسری منتشر شده باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان افزود: هر متقاضی می‌تواند تنها در سه رشته و در هر رشته سه اثر را ارائه دهد و در صورت ارسال آثار بیشتر، دبیرخانه جشنواره آثار دریافتی را به صورت تصادفی انتخاب و بقیه را حذف می‌کند.

فلاح گفت: آثاری پذیرفته می‌شود که اصل صفحه منتشر شده در رسانه و نام صاحب اثر در آن قید شده باشد. در صورت عدم درج نام، اثر باید توسط مهر و امضاء شخص مدیر مسئول و در نشریات سراسری، تایید سرپرست استان باشد و آثار و مطالب بدون امضا و یا با امضا مستعار پذیرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: آثاری پذیرفته می‌‏شود که در محورهای اعلام شده‌ ارائه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان افزود: درصورت کسب یکی از رتبه‌‏های برتر، ارسال اصل مطبوعات یا کپی برابر با اصل که آثار شرکت‏ کنندگان در آن‌ به چاپ رسیده، الزامی است.

فلاح گفت: مطبوعات لغو مجوز شده و فاقد مجوز در جشنواره شرکت داده نمی‌شوند و امکان تغییر و یا ارسال مجدد آثار وجود ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ادامه داد:  تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره به معنای قبول مقررات اعلام شده است.

فلاح گفت: تصمیم‌گیری نهایی درباره موارد پیش ‏بینی نشده که در مقررات حاضر لحاظ نشده و یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات، با دبیر جشنواره است.

وی بیان کرد: جایزه نفرات اول هر رشته بخش اصلی تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۴۰ میلیون ریال، نفرات دوم هر رشته بخش اصلی لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال و نفرات سوم هر رشته بخش اصلی لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: جایزه نفرات برتر بخش ویژه تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال است.

فلاح در خصوص گاهشمار جشنواره آیات ابراز داشت: آغاز ثبت نام و باز شدن سایت ۱۸ بهمن‏ ۹۹، آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار تا ۲۸ اسفند ۹۹، تشکیل هیات انتخاب و داوری آثار تا ۱۴ فروردین‌‏ ۱۴۰۰ و زمان برگزاری مراسم اختتامیه در ‏ماه رمضان سال ۱۴۰۰ است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار