مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، یک‌هزار ۱۹۹ هکتار به ذخیرگاه‌های ژنتیکی جنگلی استان اضافه و تعداد ذخیرگاه‌های جنگلی به ۳۶ منطقه افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۳۸۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴ 05 February 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان سعدی نقشبندی روز جمعه اظهار داشت: بیش از ۲هزار و ۱۸۸ هکتار ذخیره گاه جنگلی در ۳۶ منطقه در استان شناسایی و ایجاد شده که از این تعداد ۲۷ ذخیره‌گاه به مساحت یک هزار و ۱۹۹هکتار مربوط در سال جاری ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: بمنظور حفاظت و صیانت از ذخیره گاه‌های جنگلی استان و از طریق جراید استان آگهی حفاظت و قرق تعداد ۳۵ ذخیره گاه جنگلی در سطح ۲ هزار و ۱۷۴ هکتار به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه در طرح جهشی ۹در۹۹ ابلاغی ریاست سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، تشخیص و تعیین حدود وآگهی ذخیره گاه‌های استان در نظر گرفته شده است اضافه کرد: گونه‌های بنه، تنگرس، گلابی جنگلی، نارون، سماق، شیرخت و بلوط از مهمترین گونه‌های موجود در ذخیره گاه‌های ژنتیکی در بخش جنگلی استان به شمار می‌رود.

نقشبندی، حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از وقوع سیلاب و مهار سیل و حفظ گونه‌های مهم ژنتیکی در بخش جنگل را از مهمترین مزایای این طرح برشمرد و ادامه داد: در صورت توجه و توسعه این طرح‌ها و نیاز به این ذخیره گاه‌های ژنتیکی می‌توان درآمد خ عاید استان و منطقه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد: وضعیت زادآوری طبیعی در سطح این ذخیره‌گاه‌ها در حد مطلوب است و امیدوار هستیم تا با تداوم روند کنونی شاهد ایجاد میزان قابل توجهی ذخیره در گونه‌های کمیاب استان باشیم.

وی اضافه کرد: کردستان در منطقه رویشگاهی زاگرس شمالی واقع شده و در این راستا مناطقی از رویشگاه‌های طبیعی که مشمول ماده یک قانون حفاظت و حمایت بوده، شناسایی و اقدام‌های حفاظتی و حمایتی از جمله محصور کردن رویشگاه و به کارگیری قرق‌بان و غنی سازی با بذر در آن انجام شده است.

ذخیره گاه به منطقه یا مناطقی از عرصه خشکی و یا در دریا اطلاق می‌شوند که از اکوسیستم‌ها یا گونه‌های نمونه یا استثنیایی برخوردار هستند، ذخیره گاه‌های جنگلی الگو‌های کوچک شده ذخیره گاه‌های بیوسفر هستند که در آن گونه‌های منحصر به فرد و کمیاب و یا گونه‌های رو به انقراض به صورت طبیعی رویده اند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار