کد خبر: ۹۳۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳ 06 February 2021

آیفون ۱۲ پرو مکس

به گزارش تابناک سمنان در حالی که همه انتظار داشتند آیفون در سال ۲۰۲۰ به فرم کوچک خود بازگردد، در سری آیفون ۱۲ شاهد بزرگترین گوشی هوشمند ساخته شده توسط اپل، یعنی آیفون ۱۲ پرو مکس با نمایشگر ۶٫۷ اینچی بودیم. علی رغم دو برابر شدن فضای ذخیره‌سازی پایه، افزودن اینترنت ۵G، و استفاده انحصاری از بهترین فناوری دوربین اپل در آیفون ۱۲ پرو مکس، اپل قیمت این گوشی را نسبت به نسل پیشین خود افزایش نداده است. آیا این نگرانی وجود داشت که مدل‌های پرو مکس به اندازه کافی گران هستند یا این که اپل برای حفظ حاشیه سود، مشخصات این گوشی را کاهش داده است؟ برای پاسخ به این سوال با بررسی کامل آیفون ۱۲ پرو مکس همراه باشید.

 

محتویات جعبه

iPhone 12 pro max

در اولین مواجهه با این گوشی، شاهد جعبه و محتویات داخل آن هستیم. جعبه آیفون ۱۲ پرو مکس شامل کابل مبدل USB-C به Lightning، سوزن سیم‌کارت و دفترچه‌های راهنما است اما خبری از شارژر و هندزفری نیست.

ظاهر و طراحی

در نظر داشته باشید که آیفون ۱۲ پرو مکس بیش از حد بزرگ نیست و تنها کمی بزرگ‌تر از ۱۱ پرو مکس است. با وجود تمام مشاجرات مربوط به اولین آیفون ۶٫۷ اینچی و این که مشکلاتی برای حمل آن وجود دارد یا خیر، ۱۲ پرو مکس هنوز هم بسیار جمع و جورتر از گوشی‌هایی مانند گلکسی نوت ۲۰ الترا است. با این وجود، بازگشت اپل به دوران طراحی آیفون ۴ با کناره‌های تخت یکپارچه، حاشیه‌های نسبتاً عریض و برآمدگی قسمت دوربین انتقاداتی را به تیم طراحی اپل وارد می‌کند. به هر حال، عده‌ای از کاربران این طراحی با وجود برش آنتن ۵G در طرفین را به نوعی بازگشت به ریشه و اصالت اپل می‌دانند.

طراحی آیفون 12 پرو مکس

اپل با سرمایه گذاران خود از شرکت کورنینگ همکاری کرده است تا از نسخه‌ای منحصر به فرد از گوریلا گلس ویکتوس که آن را سپر سرامیکی می‌نامند استفاده کند. ترکیب جدید محافظ گوریلا گلس عملکرد اثبات‌شده‌ای را در آزمایش‌های سقوط آیفون ۱۲ پرو مکس نشان داده است.

مقاومت در برابر آب

اپل در آیفون ۱۲ پرو مکس به جای چسب از واشرهای مهر و موم در بیشتر نقاط آن مانند بلندگوها استفاده کرده است که باعث مقاومت بیشتر این گوشی در برابر آب می‌شود. رتبه‌بندی این سری هنوز IP68 است اما حداقل الزامات استاندارد را به سطح بالاتری ارتقا داده است. استاندارد IP68 نیاز دارد که دستگاه حداقل در عمق یک و نیم متری و به مدت نیم ساعت در برابر آب مقاومت کند. آیفون ۱۱ پرو مکس با اخذ این گواهی‌نامه تا عمق ۴ متر، بالاتر از حداقل استاندارد این گواهی عمل کرد اما اکنون آیفون ۱۲ پرو مکس و سایر آیفون‌های ۲۰۲۰ حداقل ۳۰ دقیقه تا عمق ۶ متر دوام می‌آورند که در برابر سایر گوشی‌های عرضه شده، یک رکورد به حساب می‌آید.

صفحه‌نمایش

نمایشگر ۶٫۷ اینچی آیفون ۱۲ پرو مکس دارای رزولوشن ۱۲۸۴x2778 و روشنایی ۱۲۰۰ نیت است اما فقدان نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ یا ۹۰ هرتز بر روی یک پرچمدار گران قیمت، نقطه ضعف چشمگیری به حساب می‌آید. صفحه‌نمایش سوپر رتینا XDR دامنه گسترده‌ای از استاندارد رنگ DCI-P3 و تعادل سفید بی‌نقصی را ارائه می‌دهد و دارای استاندارد HDR است تا با استفاده از فناوری دالبی‌ویژن و سیستم قوی پردازش تصویر، سری آیفون ۱۲ به گزینه خوبی برای پخش تصاویر تبدیل شود.

دوربین

دوربین آیفون 12 پرو مکس

دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس، بهترین قسمت آن به شمار می‌رود که دارای بزرگترین سنسوری است که اپل درون آیفون‌های خود قرار داده است. همچنین شایعاتی به گوش می‌رسد که اپل از دوربین این گوشی برای مدل پایه آیفون ۱۳ استفاده می‌کند. جدا از اندازه بسیار بزرگ‌تر، بزرگترین تفاوتی که آیفون ۱۲ پرو مکس را از سایر آیفون‌های این سری متمایز می‌کند، دوربین آن است. از آنجایی که اندازه لنزهای آیفون ۱۲ تفاوت فاحشی با سایر مدل‌ها دارد، به نظر می‌رسد که قرار دادن این دوربین‌ها در سایر مدل‌های کوچک‌تر برای اپل مشکل‌ساز بوده و از این رو فقط در مدل پرو مکس امکان‌پذیر است.

ماژول سه‌گانه دوربین این گوشی شامل سنسور اصلی، لنز فوق عریض و سنسور تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی ۲٫۵ برابری است. همچنین این گوشی از یک سنسور LiDAR نیز استفاده می‌کند که در نور کم تصاویر بهتری ثبت می‌کند. سنسور فوق عریض این گوشی تفاوتی با سایر مدل‌های آیفون ۱۲ ندارد و در مقایسه با سری آیفون ۱۱، برخی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بر روی آن انجام شده است تا تصاویر ضبط شده این گوشی با کیفیت هرچه بیشتر به نمایش در بیاید. همچنین تمامی مدل‌های آیفون ۱۲ از حالت شب نیز پشتیبانی می‌کنند که پیشرفت خوبی نسبت به نسل پیشین است.

دوربین اصلی ایفون ۱۲ پرو مکس بیشترین تغییرات را نسبت به سایر سنسورهای دوربین آن داشته است و اندازه آن تقریبا ۵۰ درصد بزرگتر از لنز دوربین اصلی سایر آیفون‌ها است و  می‌تواند عکس‌های واضح‌تر و با نویز کمتری را در شب ضبط کند. اما این به معنی عکس‌های بهتری در روز نیست و واقعاً دشوار است که تفاوت زیادی را بین آیفون ۱۲ پرو مکس و سایر آیفون‌های جدید مشاهده کرد و اگرچه گاهی اوقات تفاوت‌های جزئی‌ وجود دارد اما به سختی قابل تشخیص هستند. در تصاویر زیر می‌توانید نمونه عکس‌های گرفته‌شده توسط این گوشی در نور روز و فضای داخلی را مشاهده کنید:

جدا از مزیت‌های سنسور اصلی آیفون ۱۲ پرو مکس، این گوشی اولین آیفونی است که به جای لرزشگیر تصویر نوری مبتنی بر لنز، از تثبیت‌کننده مبتنی بر تغییر سنسور (sensor-shift) استفاده می‌کند. مورد دیگر بزرگ‌نمایی دوربین آن است که به ۲٫۵ برابر می‌رسد که نسبت به نسل پیشین آیفون‌ها بیشتر شده است و می‌تواند عکس‌های پرتره‌ زیبایی ثبت کند. سری آیفون ۱۲ قادر به ضبط فیلم دالبی ویژن با بالاترین استاندارد رنگ ۱۲ بیتی HDR با رزولوشن ۴K است و به لطف قدرت پردازش چیپست A14، اختلاف تصاویر آیفون ۱۲ پرو مکس و دوربین‌های گران قیمت به کمترین حد رسیده است.

سخت‌افزار

به گفته تحلیلگران اپل، استفاده از مودم ۵G و نمایشگر مجهز به فناوری LTPO و نرخ تازه‌سازی بالا نیازمند باتری بزرگی است و اپل برای جلوگیری از طراحی دوباره گوشی‌های خود جهت استفاده از باتری بزرگتر، مجبور به انتخاب بین نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ و فناوری ۵G بود که ۵G را انتخاب کرد. به دلیل مشکلات ثبت اختراع کوالکام که اکنون حل و فصل شده است، اپل یک سال از سایر رقبای خود در استفاده از ۵G عقب است. به‌نظر می‌رسد که برای جبران این تاخیر، تمامی مدل‌های آیفون ۱۲ از بهترین باند ۵G موجود در گوشی‌های هوشمند پشتیبانی می‌کنند و حتی دارای برش کوچکی در دو طرف بدنه هستند تا بتوانند آنتن مناسب امواج میلی‌متری (mmWave) مورد نیاز برای دسترسی به شبکه ۵G با باند فوق عریض (UWB) را فراهم کنند.

چیپ‌ست جدید اپل یعنی A14 اولین تراشه ۵ نانومتری است که فرکانس آن از ۳ گیگاهرتز عبور می‌کند. و با وجود انیمیشن‌ها و ویجت‌های اضافی iOS 14، آیفون ۱۲ پرو مکس عملکردی کاملاً روان را به کاربران ارائه می‌دهد. مدل ارتقا یافته A14 در مک‌بوک ایر جدید و حتی مک‌بوک پرو نیز به کار رفته است بنابراین می‌توانید تصور کنید که چگونه اپل به تقویت قدرت پردازش گوشی‌های خود پرداخته است.

در بحث بهینه‌سازی A14 مشکلاتی وجود دارد. هنگامی که پردازنده آیفون ۱۲ پرو مکس به نقطه بالاترین سرعت پردازش خود می‌رسد، حرارت زیادی تولید کرده و مصرف بیش از حد باتری را نشان می‌دهد. در تست گرافیک سه بعدی، این گوشی در بازی‌ ساده‌ای همانند Minecraft نیز دو مشکل مذکور را به وضوح از خود نشان می‌داد. جدا  از بحث بهینه‌سازی و مصرف باتری، A14 در آزمایشات بنچمارک صورت گرفته عملکرد بسیار خوبی را از خود به جا گذاشت و همراه با ۶ گیگابایت حافظه رم، ایفون ۱۲ پرو  مکس از پردازش هر بازی و برنامه موجود در اپ استور به راحتی بر می‌آید.

باتری و شارژ

iPhone Battery

برای قرار دادن مودم ۵G و آنتن‌های آن، اپل مجبور به طراحی دوباره قسمت داخلی آیفون شد اما متأسفانه ظرفیت باتری آن را افزایش نداد. خوشبختانه به لطف صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی، آیفون ۱۲ پرو مکس می‌تواند ظرفیت باتری تقریباً مشابه آن چه را که در آیفون ۱۱ پرو مکس دیدیم را در خود جای می‌دهد که عملکرد مناسبی دارد. نکته قابل توجه این است که آیفون ۱۲ پرو مکس با باتری ۳۶۸۷ میلی‌آمپری، ظرفیت کمتری از باتری آیفون ۱۱ پرو مکس دارد اما عمر باتری مشابهی را ارائه می‌دهد که نشان از مصرف کمتر پردازنده A14 نسبت به نسل پیشین آن دارد.

تماشای ویدیو

تماشای فیلم به صورت آنلاین در سرویس‌هایی مانند یوتیوب و نتفلیکس برای بسیاری از افراد یک سرگرمی مورد علاقه است و یوتیوب به راحتی می‌تواند جایگزین تلویزیون برای برخی از افراد شود. در این آزمایش، آیفون ۱۲ پرو مکس توانست ۸ ساعت و ۳۷ دقیقه به‌طور متوالی از یوتیوب فیلم پخش کند که عملکرد راضی‌کننده‌ای به حساب می‌آید اما کمی کمتر از آیفون ۱۱ پرو مکس است که در این آزمایش رکورد ۸ ساعت و ۵۸ دقیقه را به دست آورد. البته این نتیجه اصلاً جای تعجب ندارد زیرا به هرحال آیفون ۱۲ پرو مکس از باتری کوچکتری نسبت به نسل پیشین بهره می‌برد.

آیفون‌ها به طور سنتی عملکرد عالی‌ای از خود در این آزمایش نشان نمی‌دهند اما اخیراً برخی از گوشی‌های اندرویدی نیز جایگاه سابق خود را از دست داده‌اند. به عنوان مثال، گلکسی نوت ۲۰ الترا در این تست عملکرد ضعیفی داشت و توانست ۷ ساعت نتیجه بگیرد که قطعاً کمتر از آیفون ۱۲ پرو مکس است. اما نسل پیشین سری گلکسی S، یعنی S20 الترا توانست با رکورد ۱۰ ساعت و ۲۹ دقیقه آیفون را در این آزمایش شکست دهد.

مرورگری وب

با وجود باتری کوچک‌تر ۱۲ پرو مکس در مقایسه با نسل پیش، این گوشی توانست با اختلاف کمی در این زمینه نتیجه بهتری از خود به‌جای بگذارد. باتری آیفون ۱۲ پرو مکس در تست مرورگری وب توانست ۱۴ ساعت و ۶ دقیقه دوام بیاورد. این آزمون نشان‌ می‌دهد که این گوشی برای کارهای اساسی روزمره مانند مرور وب عملکرد بسیار خوبی دارد. جالب اینجاست علی رغم این که بسیاری از گوشی‌های اندرویدی باتری بسیار بزرگ‌تری دارند (برای مثال باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری گلگسی S20 الترا) آیفون ۱۲ پرو مکس همه آن‌ها را پشت سر گذاشت. بنابراین اگر زیاد در وب مطالعه می‌کنید و بیشتر کارهای سبک با گوشی خود انجام می‌دهید، آیفون ۱۲ پرو مکس قطعاً شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

iPhone Battery

باتری آیفون ۱۲ پرو مکس و ۱۲ مینی

اجرای بازی

با توجه به سوابق باتری آیفون در اجرای بازی‌‌ها، جدیدترین آیفون‌ها نیز به‌طور چشمگیری در این آزمایش ضعیف عمل کرده‌اند. آیفون ۱۲ پرو مکس همانند سایر مدل‌های این سری در اجرای بازی‌هایی با گرافیک سه بعدی، شروع به گرم شدن بیش از حد کرد و باتری آن نیز افت محسوسی داشت. به دلیل باتری بزرگ‌تر، این گوشی دوام بیشتری نسبت به سه آیفون جدید دارد اما باز هم امتیاز آن در این تست پایین است. در بازی‌هایی مانند Minecraft که برای چیپ‌ست A14 بهینه‌سازی نشده‌اند، حرارت و افت باتری به حداکثر خود می‌رسد اما آیفون ۱۲ پرو مکس در بازی‌هایی مانند Call of Duty که بهینه شده‌اند عملکرد بهتری را نشان داده و گرمای نرمالی تولید می‌کند.

سرعت شارژ

سرعت شارژ آیفون ۱۲ پرو مکس با آداپتور ۱۸یا ۲۰ واتی به شرح زیر است:

  • ۲۳٪ در ۱۵ دقیقه
  • ۴۸٪ در ۳۰ دقیقه
  • ۶۹٪ در ۴۵ دقیقه
  • ۸۲٪ در ۱ ساعت
  • ۱۰۰٪ در ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه

اختلاف زمان شارژ آیفون ۱۲ پرو مکس با آداپتور شارژ ۲۰ واتی اپل که جداگانه به فروش می‌رسد و آداپتور ۱۸ واتی آن که در نسل پیش عرضه شد، تنها چند دقیقه است و بنابراین کاربران می‌توانند از شارژر‌های قبلی خود استفاده کنند.

جمع‌بندی

نقاط قوت:

  • نمایشگر بزرگ و مقاوم
  • بهترین دوربین موجود در آیفون‌ها
  • پشتیبانی از شبکه ۵G
  • بهترین مقاومت در برابر آب در بین رقبا

نقاط ضعف:

  • نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز در پرچمدار ۱۰۹۹ دلاری
  • وزن سنگین در مقایسه با گوشی‌های هم اندازه
  • هزینه تعمیر بالا
  • فقدان آداپتور شارژ در جعبه و سرعت شارژ پایین

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار