موج جدید بارندگی‌ها درخوزستان با نفوذ سامانه بارشی فعال از شامگاه شنبه در بیشتر مناطق این استان شروع شده است.
کد خبر: ۹۳۸۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳ 06 February 2021

بارندگی متناوب براساس پیش‌بینی هواشناسی تا اواخر روز یکشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت که در مناطق شمالی ، شرقی و شمال شرق خوزستان از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

بارش باران در اهواز این رحمت الهی از ساعاتی پیش شروع شده و هم اکنون نیز به صورت آرام ادامه دارد. بارش در مناطق سردسیر و ارتفاعات استان به صورت برف پیش بینی شده است.

باران پس از یک دوره ۵۰روزه در خوزستان کشاورزان به ویژه دیم‌کاران و دامداران خوزستانی را که از مدت‌ها پیش در انتظار نزول رحمت الهی لحظه شماری کرده و چشم به آسمان دوخته بودند خوشحال و مسرور کرد.

پیش‌تر مدیریت بحران خوزستان در خصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

این هشدار که با توجه به آخرین پیش‌بینی هواشناسی خوزستان صادر شد بارش در شهرستان‌های دزفول، بهبهان، مسجدسلیمان، شوشتر، اندیمشک، گتوند، لالی، هندیجان و اندیکا در روزهای ۱۸ و ۱۹ بهمن ماه بارش بین ۵۰ تا۷۰ میلیمتر پیش بینی شده است.

بر این اساس مجموع بارش‌ها در شوش، دشت‌آزادگان، ماهشهر، رامهرمز، هویزه، ایذه، باغملک، امیدیه و آغاجاری ۳۰ تا ۵۰ میلیمتر و در اهواز، حمیدیه، باوی، کارون، رامشیر و هفتکل ۱۵ تا ۳۰ میلیمتر در مدت یاد شده پیش‌بینی شده است.

سامانه بارشی که هم اکنون خوزستان را تحت تاثیر قرار داده مخاطراتی چون رگبار باران همراه با رعد و برق، احتمال ریزش تگرگ، بارش برف در ارتفاعات، وزش باد متوسط گاهی تندباد لحظه‌ای و رخداد مه و کاهش دید افقی و اثراتی چون احتمال آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق کوهستانی، لغزندگی و اختلال در تردد جاده‌ای را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

مدیریت بحران استان خوزستان با تاکید بر آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان و به کارگیری تمهیدات لازم برای کاهش خسارت احتمالی ناشی از رگبار، رعد و برق، تگرگ، وزش باد و صاعقه، اجتناب از صعود به ارتفاعات و فعالیت کوهنوردی ،اجتناب از سفرهای غیرضروری و همراه داشتن تجهیزات زمستانی از فرمانداران و سایر دستگاه‌های اجرایی خواسته شده نسبت به صدور هشدار، اتخاذ تمهید لازم و انجام اقدام پیشگیرانه اقدام کنند.

خودداری از تردد ، توقف واسکان در مجاورت رودخانه ها، مسیل ها، منابع آبی و مناطق با احتمال وقوع صاعقه، جاری شدن روان آب و سیلاب، سقوط اجسام و درختان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اجتناب از سفرهای غیرضروری و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در جاده های کوهستانی، جابجایی ساکنان مناطق در معرض خطر به ویژه عشایر و روستاییان ساکن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و اسکان در مکان‌های امن تا رفع شرایط اضطراری از دیگر موارد توصیه شده مدیرتی بحران استان خوزستان است.

استقرار گروه‌های عملیاتی راهداری به همراه ماشین آلات مورد نیاز برای انجام اقدام لازم و عبور سریع سیلاب و رواناب، آمادگی کامل شعب هلال احمر و فراهم ساختن امکانات مورد نیاز به منظور امداد رسانی به موقع، اتخاذ تدابیر لازم برای پایداری شبکه برق و پیشگیری از وارد آمدن خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی و تاکید برمسدود کردن جاده‌های حادثه خیز در صورت لزوم از دیگر موارد ابلاغ شده به دستگاه‌های متولی است.

بارش سیل آسا در آذر گذشته سبب آبگرفتگی شهرهای جنوبی خوزستان به ویژه شهر بندر امام خمینی(سربندر) و ماهشهر که بارندگی سیل آسا به میزان ۱۶۷میلیمتر را در یک شبانه روز تجربه کردند شد که سبب آبگرفتگی تعداد زیادی از خانه های مردم در این شهرها گردید.

هم اکنون گروه‌های امداد رسان و واکنش سریع برای پیشگیری از آبگرفتگی مناطقی از خوزستان از جمله کلانشهر اهواز در حال آماده باش هستند.

هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده بود این سامانه بارشی دارای هسته‌های قوی بارشی نیست و احتمال بارش نقطه‌ای با حجم بالا کم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار