دکتر مهرزاد لطفی با اشاره به اینکه برآوردها نشان می‌دهد ۲۷ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های شیراز، ساکنان سایر استان‌ها هستند، گفت: برای پاسخگویی به نیاز دارویی موجود، باید به شیراز و فارس به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی کشور، توجه ویژه شود.
کد خبر: ۹۳۹۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴ 08 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر محمدرضا حیدری دوشنبه ۲۰ بهمن در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا و به واسطه تحریم‌های ظالمانه، با مشکلات زیادی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی مواجه شده‌ایم گفت: این مشکلات ما را در وضعیت جنگی قرار داده است.

حیدری با بیان اینکه مشکلات تامین دارو مربوط به فارس نیست، مدیریت کنونی دانشگاه علوم پزشکی را میراث دار بدهی کلان به شرکت‌های دارویی دانست و گفت: تلاش برای رفع مشکلات ناشی از بدهی‌ها تداوم دارد اما برخی داروها سهمیه‌ای است و ارتباطی با بدهی یا پرداخت‌های مالی به شرکت‌های دارویی ندارد.

او افزود: هم‌اکنون به دلایل مختلف با کمبود حدود ۱۰۷ قلم دارو در کشور مواجه هستیم، اگرچه تلاش برای مدیریت کمبودها انجام شده و تداوم دارد و اگر داروهای داخلی هم نبود، حتی امکان تامین داروی مورد نیاز ۱۰ بیمار هم با مشکلاتی همراه می‌شد.

حیدری با بیان اینکه اکنون بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد داروها در کشور تولید می‌شود، این امر را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و با یادآوری اینکه در تولید بعضی داروها، به مواداولیه خارجی وابسته هستیم، خاطرنشان کرد که تحریم‌ها بر روند واردات مواد اولیه تولید دارو نیز تاثیرگذار بوده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به دستاوردهای ۸ سال اخیر این معاونت، گفت: کسب مقام برتر در ارزشیابی سالیانه سازمان غذا و دارو برای ۸ سال متوالی، تدوین و اجرای برنامه استراتژیک برای اولین بار در کشور در حوزه غذا و دارو، تشکیل معاونت‌های غذا و دارو در شبکه‌های بهداشتی ـ درمانی به عنوان تنها دانشگاه دارنده این پست در کشور و راه‌اندازی اتاق تمیز (clean room) در بیمارستان های جنرال استان و صدور مجوز برای تولید محلول‌های ضدعفونی برای بیش از ۱۶ شرکت از این دستاوردهاست.

او همچنین با بیان اینکه معوقات بیمه‌ای خاصی نداریم و پرداخت‌ها تا شهریورماه پرداخت شده است، گفت: در گذشته روند بررسی اسناد بیمه‌ای در سازمان‌های بیمه گر با تاخیر مواجه می‌شد اما با تدبیرهای انجام شده تا شهریور ماه امسال معوقات پرداخت شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزایش تعداد محصولات دارای نشان ایمنی سلامت، انجام انحصاری طرح شناسایی خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی، تشکیل پرونده الکترونیکی برای همه کارخانجات صنایع غذایی برای اولین بار در کشور، تهیه و اجرای نرم افزار جامع مسمومیت های استان به طور منحصر به فرد در کشور، راه‌اندازی سایت ویژه برقراری ارتباط با پزشکان استان (rud panel)، کسب رتبه برتر در کشور در زمینه آموزش و پیشگیری از بروز مقاومت میکروبی در کشور و برگزاری کارگاه "روش صحیح نسخه نویسی" به طور منحصر به فرد در کشور را از دیگر دستاوردهای معاونت متبوع عنوان کرد.

او خاطرنشان کرد: در بازه این بازه زمانی، شناسایی ۱۱۵ سم در محصولات خام کشاورزی، آنالیز فرآورده‌های دارویی، طبیعی و سنتی به عنوان آزمایشگاه مرجع قطب ۵، شناسایی فرآورده‌های تراریخته (GMO)، دریافت مجوز تفویض اختیار برای صدور پروانه ساخت تجهیزات پزشکی پرخطر، نظارت بر تولید، توزیع و استاندارد سازی محلول های الکل و ماسک در دوران همه گیری ویروس کرونا و دریافت تفویض رسمی سازمان در حوزه پروانه ساخت فرآورده‌های طبیعی، نیز انجام شده است.

حیدری با انتقاد از طرح بعضی مسائل در قالب گزارش‌های خبری از طریق رسانه‌ها در خصوص تاثیرگذاری داروهای ایرانی، خاطرنشان کرد: باید به جای ایجاد التهاب در فضای کنونی، به دنبال القای امیدواری باشیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید براینکه تاثیرات دارو، بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد، طرح موضوع میزان اثربخشی داروهای ایرانی را نیازمند انجام پژوهشی دقیق دانست و تاکید کرد که نمی‌توان براساس نظر یک یا چند نفر، اثرگذاری داروی داخلی را نفی کرد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این خصوص گفت: فارس حدود ۶ درصد سهمیه دارویی کشور را به خود اختصاص داده حال آنکه به دلیل شمار زیادی از بیماران سایر استان‌ها برای دریافت خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی به فارس و شیراز سفر می‌کنند، باید سهمیه فارس به حداقل ۸ درصد افزایش یابد.

دکتر مهرزاد لطفی با اشاره به اینکه برآوردها نشان می‌دهد ۲۷ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های شیراز، ساکنان سایر استان‌ها هستند، گفت: برای پاسخگویی به نیاز دارویی موجود، باید به شیراز و فارس به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی کشور، توجه ویژه شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار