با توجه به کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جامعه
دکتر علی خدادادی در نشست ستاد استانی مقابله با شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: برای کنترل شرایط اجتماعی پاندمی ویروس کرونا باید توجه ویژه ای را معطوف به این مسئله نمود که چرا به شرایط کنونی وارد شده ایم .
کد خبر: ۹۴۲۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱ 20 February 2021

دکتر علی خدادادی در نشست ستاد استانی مقابله با شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: برای کنترل شرایط اجتماعی پاندمی ویروس کرونا باید توجه ویژه ای را معطوف به این مسئله نمود که چرا به شرایط کنونی وارد شده ایم . شاید پاسخ آن را در امیدواری کاذب آحاد جامعه پس از اعلام شرایط آبی و کاهش هراس اجتماعی باید جستجو کرد چرا که این موارد سبب کاهش سطح خود مراقبتی و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بین مردم شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان افزود: نکته دومی که باید مورد اهتمام قرار گیرد الگوهای رفتاری ویروس است.
ویروس ها با واریانت های مختلفی بر اثر تکثیر (تغییرات تئوکلئوتیدی)در داخل و یا خارج از کشور به وجود می آیند که نمونه ای از آن ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی است. متاسفانه این ویروس دارای خصوصیاتی نظیر سرعت انتقال بسیار بالا و کشندگی بالا نسبت به ویروس قبلی است و همین موضوع باعث خواهد شد تا در صورت ادامه این روند عادی انگاری و بی توجهی به استفاده از ماسک ، حفظ فاصله فیزیکی و شستشوی مستمر دستها و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده شرایط به گونه پیش آید که تا حوالی نیمه اسفند ماه به قله پیک شیوع رسیده و امکان کنترل شرایط ناممکن شود .
در صورت وقوع چنین حالتی، بدون تردید شاهد آسیب های جدی و یا حتی شکسته شدن سیل بندهای نظام درمان و سلامت در استان خواهیم بود و با تکمیل ظرفیت پذیرش بیماران در مراکز درمانی به اوج فاجعه نزدیک و نزدیکتر شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه چه راهکارهایی برای مقابله با این ویروس و پیشگیری از تحقق چنین شرایطی وجود دارد ،اظهار داشت:این نکته ی بسیار پر اهمیتی است که نیازمند همکاری و همدلی همگانی است .تعیین دقیق گروه هدف و تامین نیازهای این گروه که بیشتر بر عهد مسئولین است. با توجه به بررسی های به عمل آمده حدود ۹۸ درصد فوتی ها بالای ۵۰ سال سن دارند و ۸۰ درصد موارد بستری را نیز همین گروه سنی شکل می دهند، این آمار گویای گروه هدف با اولویت اول را مشخص می کند لذا باید برای این گروه برنامه ریزی ویژه ای صورت گیرد و بیماران زمینه ای در این گروه نیز مورد توجه بیشتری باشند.

دکتر خدادادی جهت تسلط بر شرایط و مهار آن تصریح کرد برای مقابله با کوئید ۱۹و شرایط بسیار سخت موجود باید به اضلاع مثلث پیشگیری رجوع نمود که شامل رعایت دقیق و صحیح شیوه نامه های بهداشتی ، قرنطینه کامل و سختگیرانه و واکسیناسیون هستند. البته با توجه به شرایط حال حاضر، امکان واکسیناسیون سراسری و همگانی در کوتاه مدت میسر نیست و رعایت دستورالعمل ها نیز به کمترین میزان خود رسیده است لذا شرایط کنونی استان طلب می کند با انجام قرنطینه، زمینه برنامه ریزی های عملیاتی را برای مهار این شرایط بحرانی محیا ساخت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر اذعان داشت: در کنار این موارد، توجه به نظرات علمی و کارشناسی در برنامه ریزی ها و افزایش قابل ملاحظه تست های ابتلا و همچنین ردیابی ، ایزوله نمودن افراد مرتبط با بیماران شناسایی شده و قرنطینه نمودن آنها که می‌توانند علامت دار و یا حتی بدون علامت باشند را باید در دستور کار قرار داد.

بحث آموزش ها از دیگر موارد مطرح شده در این نشست از سوی دکتر خدادادی بود ،وی در این باره گفت:با عنایت به مرزی بودن استان که خود سبب آسیب پذیر تر شدن خوزستان از این حیث شده است باید بیش از پیش آموزش های همگانی مورد تاکید قرار گیرد و در برنامه ریزی ها لحاظ شود که در این زمینه ادامه کار تیم های ناظران سلامت جمعیت هلال‌احمر و فعالیت اعضای خانه های هلال در قالب طرح شهید سلیمانی میتواند موثر و نقش آفرین باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار