استاندار خوزستان با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی باید به شدت تقویت شود گفت: ادارات و ارگان‍‌ها موظف هستند از نظر نقلیه و پرسنل به بهداشت و درمان، بسیج و هلال احمر در راستای تقویت این طرح کمک کنند.
کد خبر: ۹۴۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵ 21 February 2021

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: اهمیت کرونا در استان بر کسی پوشیده نیست به همین دلیل در بدو ورود به اهواز نشست مشترک مدیریت کرونا و شورای تامین برگزار شد.

وی افزود: روزانه بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق مرز شلمچه وارد خوزستان می شود لذا مشخص شد که ویروس جهش یافته از خارج کشور وارد این استان شده و به سرعت شهرهای استان را درگیر کرده است.

استاندار خوزستان گفت: شادگان، اهواز، کارون، آبادان، شوشتر، دزفول، ماهشهر، هویزه، دشت آزادگان، رامهرمز و خرمشهر اکنون در وضعیت قرمز هستند و در اهواز و آبادان سرعت انتشار بیماری زیادتر است لذا فرایند نمونه گیری و مراقبت ها افزایش یافت.

وی ادامه داد: برای تست گیری در مرزهای خوزستان امکاناتی وجود ندارد و اقامتگاهی برای استراحت مسافران موجود نیست لذا تصمیم گرفته شد به مدت یک هفته مرزهای خوزستان بر روی مسافران بسته شوند تا در این مدت امکانات تست فوری و اقامتگاهی موقت برای مسافران ایجاد شود تا در صورت منفی شدن تست کرونا، اجازه ورود به مسافران داده شود.

سلیمانی عنوان کرد: برخی از مسافران زائر بوده و یا برای درمان وارد خوزستان می شوند همچنین برخی برای خرید و فروش وارد ایران می شوند لذا این کنترل ها به نفع کشور ایران و خود مسافران است.

وی افزود: روز گذشته نشست ستاد کرونا در اهواز برگزار و تصمیم جامع تری در خصوص پیشگیری از روند ابتلا به بیماری گرفته شد و در نهایت قرار شد مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق وزارت بهداشت به استان کمک شود تا بتوان برخی از نیازها را تامین کرد.

استاندار خوزستان در خصوص طرح شهید قاسم سلیمانی نیز افزود: وظیفه قرارگاه ابتدا ردگیری محله به محله است تا بیمار را شناسایی کرده و او را قرنطینه کنند. در غیر این صورت او را به بیمارستان اعزام و یا در نقاهتگاه مستقر می کنند.

وی ادامه داد: وظیفه دیگر قرارگاه شهید سلیمانی شناسایی تمام افراد در ارتباط با بیمار است و در گام بعد از آنها تست گیری است. همچنین این قرارگاه افراد دارای بیماری زمینه ای، افراد مسن و زنان باردار را شناسایی کرده و از آنها مراقبت می کند تا مبتلا نشوند.

سلیمانی با بیان اینکه بالای ۷۵ درصد فوتی های خوزستان افراد بالای ۷۴ سال هستند گفت: قرارگاه نظارتی ستاد کرونا در استان فعال شد که مشابه قرارگاه نظارت بر مصوبات ستاد ملی کرونا است. در مواردی در ستاد کرونای خوزستان تصمیماتی گرفته می شود اما وظایف ارگان ها مشخص نیست لذا قرارگاه نظارتی ستاد کرونا در این راستا ساماندهی شد.

وی عنوان کرد: وظیفه این قرارگاه بررسی میزان اجرای مصوبات ستاد کرونا در خوزاستان است. این قرارگاه باید از قبل تشکیل می شد که این امر محقق نشده بود.

استاندار خوزستان بیان کرد: خوزستان سرزمین قومیت ها است و مردم این خطه، به فرهنگ طوایف خود علاقه دارند که از جهتی بسیار خوب و ارزشمند است و باعث التیام صاحبان عزا شده و در مجالس عروسی امری بسیار پسندیده است اما باید بدانیم که کرونا شوخی بردار نیست لذا باید خود و فرهنگ مان را منطبق بر کرونا کنیم.

وی افزود: غالب مبتلایان مراسم کسانی هستند که سالم بوده و از بیماری مطلع نیستند که این امر موجب ابتلای دیگر اعضای خانواده می شود و ممکن است منجر به فوت اعضای خانواده شود.

سلیمانی خطاب به بزرگان طوایف و عشایر استان گفت: با برگزاری عزاداری آن هم با جمعیت بالا در واقع یک کشتار دسته جمعی به راه می افتد به این معنی که هزاران نفر دور هم جمع می شوند و صدها نفر که در این جمع بیمار هستند ویروس را منتقل می کنند و باعث مرگ دیگران می شوند. همچنین در جشن عروسی مردم برای شادی می روند ولی همان شادی چند روز بعد به عزا تبدیل می شود.

وی عنوان کرد: بنده چون مادرم خوزستانی است به فرهنگ این استان اشراف دارم لذا از همه شیوخ، بزرگان، نخبگان و اصحاب رسانه تقاضا دارم مردم را آگاه کنند تا دورهمی را کنار بگذارند.

استاندار گفت: صاحبان عزا ما را مجبور نکنند که به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، آنها را بازداشت کنیم در حالی که باید برای حفظ سلامتی خود مراسم را با تعداد کم برگزار کنند تا کرونا از بین برود. ترددها و محافل فامیلی یکی از عوامل انتشار بیماری است که نباید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی مردم باید تغییر کرده و به سبک زندگی کرونایی تبدیل شود افزود: کارکنان ادارات ضروری باید سر کار باشند اما کارکنان ادارات غیر ضروری حداکثر تا یک سوم باید در محل حاضر باشند و افراد دارای بیماری زمینه ای و زنان باردار باید دورکاری کنند. کارخانجاتی که در شهرهای قرمز قرار دارندباید با یک سوم ظرفیت فعال باشند همچنین ورود و خروج به شهرهای قرمز ممنوع است و ارتباط شمال به جنوب استان باید مدیریت شود همچنین نظارت بر ورودی های استان باید دقیق تر باشد.

سلیمانی بیان کرد: قطعا اگر مردم همراهی کنند عید امسال را به خوبی پشت سر می گذاریم در غیر اینصورت مدیریت بیماری از کنترل خارج می شود که خطرناک است لذا از مسئولان دستگاه های اجرایی تقاضا دارم با قدرت وارد شوند و جایی که گفت و گو فایده ندارد با قدرت اعمال قانون کنند.

وی در پایان بیان کرد: من قصد خدمت به مردم خوزستان را دارم و تمام اقوام برای من یکی بوده و استاندار قوم خاصی نیستم. مشکلاتی مثل کرونا، آب های سطحی و سیستم فاضلاب در استان و اهواز وجود دارد که باید برطرف شوند همچنین در استخدام ها نیز باید از بومی های آن منطقه استفاده شود و عدالت در توسعه، توزیع امکانات و انتخاب مدیران باید به خوبی رعایت شود.

در حال حاضر ۱۱ شهر خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار