شهرداری تهران:
مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اعلام کرد:مستندسازی و سندزنی همه دارایی‌های شهرداری از جمله میادین و بزرگراه ها در دستور کار است.
کد خبر: ۹۴۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳ 07 March 2021

 

محمد نادر محمدزاده روز یکشنبه با اعلام این خبر گفت: سند میدان آزادی به دلیل آنکه به نام دولت و یا شهرداری نبود، خسارت‌های زیادی متحمل می‌شد و برای زمینی که متعلق به دولت و شهرداری بوده از سوی اشخاص سندهایی گرفته و خسارت از دستگاه‌های مختلف گرفته شده بود.

وی افزود: اکنون بخشی از میدان آزادی و اتوبان همت در پلاک ثبتی ۲۳۹۵ معروف به طرشت سند خورده اند.

محمدزاده یادآورشد: بر اساس تفاهم نامه ای که میان شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد امضا شد، اموال و املاک عمومی و اختصاصی شهرداری مستندسازی می‌شود.

مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اظهارداشت: قوانین و مقررات بالادستی اجازه خرید و فروش اموال عمومی را نمی دهد و شهرداری فقط وظیفه صیانت، ساماندهی و نگهداری این اموال را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: از همین رو سنددار شدن بخشی از بزرگراه همت یا میدان آزادی که قسمتی از پلاک طرشت هستند برای حفاظت و جلوگیری از خسارت های آتی است که اهمیت پیدا می کند.

محمدزاده ادامه داد: پلاک طرشت بزرگترین پلاک شهر تهران با حدود چهار هزار هکتار مساحت است که سال‌های گذشته این اراضی تشخیص نوعیت شده و بیش از نیمی از آن، اراضی موات تشخیص داده شده است.

به گفته وی، بر اساس قوانین، زمینی موات است که سابقه هیچ اقدام عمرانی و کشت و زرع در آن وجود نداشته باشد و در واقع این زمین مرده که به عنوان انفال یک حق عامه است به دولت و یا شهرداری تعلق دارد.

مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران خاطر نشان کرد: متاسفانه از گذشته‌های دور در جهت مستندسازی این اراضی به اندازه کافی اقدام نشده و مورد توجه سودجویان قرار گرفت، به طوری که در این اراضی خسارت‌های زیادی به بیت‌المال، دولت و شهرداری وارد شد و برخی افراد با ادعای مالکیت خسارت‌هایی هم از دولت و شهرداری دریافت کردند.

وی نمونه این نوع زمین ها را فرودگاه مهرآباد خواند و افزود: سند فرودگاه مهرآباد که در حدود ۶۰۰ هکتار مساحت دارد به نام دولت صادر نشده بود در حالی این زمین‌ها از ابتدا موات بود اما تا پیش از سند دار شدن، مجموعه‌های فرودگاهی مجبور به پرداخت خسارت می‌شد.

محمدزاده با بیان اینکه سند میدان آزادی هم به نام دولت و یا شهرداری نبود و خسارتهای زیادی متحمل می‌شد، توضیح داد: برای همان زمینی که متعلق به دولت و شهرداری بود از سوی اشخاص سندهایی گرفته و خسارت از دستگاه‌های مختلف گرفته شده بود، اما با تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال یکی از پیچیده‌ترین پلاک‌های پایتخت به نام شهرداری تهران سند خورد.

وی اعلام کرد: بناست این کار در کل تهران انجام شود و بزرگراه ها و خیابان و میادین در اولویت هستند اما پلاک طرشت به دلیل ویژگی‌ها و آسیب‌ها اولویت پیدا کرد و اسناد بخش های مربوط به دولت از سوی وزارت راه و شهرسازی و نقاط مربوط به خیابان ها و معابر از طرف شهرداری تهران مستندسازی شود.

مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: همه معابر و پارکها به نام شهرداری سند زده نمی‌شود، مثلا پارک پردیسان بخشی از پلاک طرشت و به نام دولت است؛ اما فضاهای سبز بر اساس قوانین و با حفظ مالکیت دولت به صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار می گیرد.

در بهمن امسال بود که سند مالکیت بخشی از بزرگراه شهید همت به عنوان نخستین سند صادر شده برای معابر به مساحت حدود ۷۰ هزار متر مربع به نام شهرداری تهران صادر شد و پس از آن هم بخشی از میدان آزادی به نام شهرداری تهران سند خورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار