مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: احیا بافت مرکزی، جلوگیری از حاشیه‌نشینی و افزایش کیفیت زندگی، رهاورد بازآفرینی شهری است که پروژه همت‌آباد اصفهان الگوی ملی در این حوزه محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۴۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲ 08 March 2021

علیرضا قاری قرآن روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌های اصفهان در محل اداره کل راه و شهرسازی با تشریح اقدامات یکساله این سازمان افزود: بازآفرینی شهری در بخش‌های قدیمی و بافت مرکزی شهرها انجام می‌شود که فرصتی برای رونق زندگی در این مناطق به شمار می‌رود.

وی بیان‌ کرد: با اجرای چنین طرحی به جای احداث شهرهای جدید و حاشیه‌نشینی، بافت مرکزی شهر که دارای امکانات زیرساختی مثل برق، آب و گاز است، احیا  می‌شود و مردم با بازسازی و بازآفرینی، کیفیت ‌زندگی بهتری را پیدا می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان ادامه داد: پروژه همت‌آباد اصفهان، مدل و برنامه‌ای از این اقدام در وسعت بزرگتر است که نخستین بلوک بازسازی منازل آن با ظرفیت ۲۴ واحد تا پایان سال تحویل مالکان می‌شود.

به گفته وی، بازآفرینی منطقه ۱۴، حصه و زینبیه کلانشهر اصفهان، ‌فرصت‌های خوبی را برای زندگی مردم این نقاط فراهم کرده و ۱۰۳ سه شهر استان نیز دارای طرح مُصوب برای این اقدام هستند تا بر اساس برنامه سالانه، تعدادی از آنها وارد اجرای مرحله عملیاتی شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان یادآور شد: هفت شهر از ۱۰۳ استان دارای طرح مُصوب و موافقت‌نامه بوده و اعتبار  بخشی از آنها ابلاغ و امسال نیز افزایش اعتبار و تعداد شهرها پیگیری شده و در مقایسه با پارسال ۲۶ درصد بودجه‌ این حوزه رشد داشته و به بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است که البته این میزان تا پایان سال مالی جاری نیز بازهم اضافه می‌شود.

به اعتقاد وی، بازآفرینی شهری نسخه خوبی برای مدیریت ساخت و ساز مسکن، جلوگیری از حاشیه‌نشینی، احیای بافت مرکزی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و تسهیل شرایط ساخت منازل است که شهرداری‌ها نیز در این عرصه مشارکت دارند و وزارت راه و شهرسازی نیز از طرح های آنها حمایت می‌کند.

قاری قرآن به پروژه اقدام ملی مسکن در شهرهای کشور برای افراد فاقد خانه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ۹۴ هزار نفر از استان اصفهان در سامانه ثبت نام کردند که بر اساس دستورالعمل ابلاغی ۲۱ هزار نفر از آنان واجد شرایط بودند و از این میان ۱۳ هزار پرونده، استعلام‌های قانونی اولیه را انجام داده و نتیجه مثبت گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱ هزار متقاضی وارد مرحله واریز وجه و آغاز فرایند اولیه احداث مسکن شده‌اند و تمام تلاش و برنامه‌ریزی متولیان امر، تحویل ۲ ساله منازل آنهاست.

وی خاطرنشان‌ کرد: در ۷۰ شهر استان زمین برای این اقدام آماده شده و افراد متقاضی باید حداقل پنج سال سابقه سکونت در محل تقاضا داشته باشند تا با اجرای این شرط، از مهاجرت‌ها جلوگیری شود.

به گفته این مقام مسوول در حوزه مسکن اصفهان، این تصمیم دولت برای خانوارهای دهک میانی پیش بینی شده و برای دهک پایینی پروژه مسکن محرومین در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه نوسان‌های قیمتی و تورمی بر ساخت و سازها اثر می‌گذارد، تصریح کرد: این موضوع در اجرای پروژه مسکن مهر وجود داشت اما برای جلوگیری از تغییر قیمت اولیه تا تحویل خانه، شورای مسکن قیمت ساخت و ساز را بر اساس نوسانات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با اشاره به اینکه جاده‌های دوبانده بدلیل عرض کم و رفت و برگشت در یک محور، مهمترین نقاط پُرحادثه استان هستند، تصریح کرد: سه جاده اصفهان –سمنان و اصفهان-خراسان به طول نزدیک به یکصد کیلومتر و محور مبارکه و بروجن و جاده چادگان دوبانده هستند که مجموعه این مسیرها بیش از یکصد کیلومتر بوده و نیازمند افزایش عرض جداسازی مسیر رفت و برگشت است.

وی یادآور شد: با بهبود شرایط این جاده‌ها، تمام مسیرهای اتصالی بین شهری و بین استانی، دارای مسیر رفت و برگشت جداگانه خواهند بود.

قاری قرآن با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی در تدوین طرح های جامع و تفضیلی شهرهای استان اقدام کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۸ شهر استان دارای طرح جامع ابلاغ شده هستند و مابقی نیز فرآیند اداری و کارشناسی آنها در حال انجام است و تا پایان امسال به نتیجه می رسد.

به اعتقاد وی، رویکرد نوینی به پیش بینی و ارائه طرح جامع کلانشهر اصفهان انجام شده که انتظارات مردم در حوزه شهری در کنار دیدگاه‌های کارشناسی مطمح نظر قرار گرفته است و این موضوع، محل زندگی متناسب با نیازها و علاقه‌های مردم را توسعه می‌دهد.

وی ادامه داد: این اتفاق بصورت آزمایشی در اصفهان در حال اجراست تا با بررسی دستاوردهای آن، به کل کشور الگودهی صورت بگیرد که در این راستا شورای اسلامی شهر با مدیریت شهری همکاری  داشته ‌است.

قاری قرآن به اقدامات اداره راه و شهرسازی اصفهان در جلوگیری از زمین خواری و برخورد با مُتصرفان نیز اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر بیش از ۳۷ هکتار زمین در قالب ۹۸ پرونده از دست متصرفان خارج شده و ۱۷۵ مورد نیز اقدام فوری برای جلوگیری از یک میلیون و ۶۸۷ مترمربع زمین خواری صورت گرفته است.

به گفته وی، بر اساس قیمت‌گذاری کارشناسی ۱۰ هزار میلیارد ریال ارزش این زمین‌ها بوده که به نفع دولت و اموال عمومی حفظ شده و در تصرف افراد سودجو قرار نگرفته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار