معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به کاهش ۲۷ درصدی آوردها در حوضه‌های آبی استان و وقوع خشکسالی هشدار داد و گفت: امکان تامین آب مورد نیاز کشت شلتوک در تابستان امسال در حوضه‌های کرخه و مارون وجود ندارد.
کد خبر: ۹۵۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱ 01 April 2021

 معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به کاهش ۲۷ درصدی آوردها در حوضه‌های آبی استان و وقوع خشکسالی هشدار داد و گفت: امکان تامین آب مورد نیاز کشت شلتوک در تابستان امسال در حوضه‌های کرخه و مارون وجود ندارد.

فراز رابعی اظهار داشت: از آغاز سال آبی جاری (مهر ماه ۱۳۹۹) تاکنون، میزان بارش و میزان آوردها به حوضه‌های آبی خوزستان کمتر از انتظار و پیش بینی‌ها بوده و کاهش قابل توجهی نسبت به شرایط نرمال دارد.

وی بیان کرد: از ابتدای سال آبی جاری (۱۴۰۰-۹۹) تاکنون ۹ میلیارد و ۹۷۶ میلیون مترمکعب آورد به خوزستان داشتیم که نسبت به شرایط نرمال در مدت مشابه که ۱۴ میلیارد و ۷۲۵ میلیون مترمکعب بوده، ۲۷ درصد کاهش آورد را نشان می‌دهد.

رابعی با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی آوردها در حوضه کارون، افزود: از ابتدای سال آبی تاکنون، آوردها به سدهای حوضه کارون چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب بوده، در حالیکه میزان آوردها در شرایط نرمال در این حوضه پنج میلیارد و ۸۱۹ میلیون مترمکعب بوده است.

وی اضافه کرد: در همین مدت، آوردها در حوضه دز کاهش ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد به طوری که ورودی به سد دز تاکنون ۲ میلیارد و ۴۲۲ میلیون مترمکعب بوده اما میزان آورد در سال‌های نرمال در این حوضه، سه میلیارد و ۸۲۲ میلیون مترمکعب بوده است.

رابعی با بیان اینکه آوردهای حوضه کرخه کاهش ۳۳ درصدی داشته، ادامه داد: آوردها در این مدت در حوضه کرخه یک میلیارد و ۹۸۱ میلیون مترمکعب بوده، این در حالیست که میزان آوردهای این حوضه در سال‌های نرمال ۲ میلیارد و ۹۵۵ میلیون مترمکعب بوده است.

وی گفت: آوردهای حوضه مارون نیز کاهش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد، چنانکه در سال آبی جاری تاکنون ۷۳۱ میلیون مترمکعب آورد این حوضه بوده، در حالیکه آورد سال‌های نرمال ۹۷۶ میلیون مترمکعب بوده است.

رابعی افزود: در حوضه جره شاهد کاهش ۴۴ درصدی آوردها هستیم و تاکنون ۸۵ میلیون مترمکعب آورد اتفاق افتاده، در حالیکه در سال‌های نرمال آورد این حوضه ۱۵۳ میلیون مترمکعب بوده است.

وی اظهار داشت: کاهش میزان بارندگی و به تبع آن کاهش ورودی به سدها به این معنی است که امسال شرایط مطلوبی نداریم، از سوی دیگر امید چندانی به باقیمانده بارندگی فروردین ماه نیست و پیش بینی‌ها در ۲ هفته آینده بارشی را نشان نمی‌دهد.

رابعی اضافه کرد: تنها امید باقیمانده بارندگی در اردیبهشت ماه است، و طبق پیش بینی هواشناسی، بارش‌ها در اردیبهشت نرمال تا کمی بیش از نرمال خواهد بود، اگر چه این بارندگی نمی‌تواند همه کسری را جبران کند.

بحران آب دوباره در خوزستان

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین نسبت به تنش خشکسالی در تابستان پیش رو در این استان هشدار داد و گفت: شرایط تابستان آینده به لحاظ تامین آب مشابه یک سال خشک، همچون سال ۱۳۹۷ است، بنابراین از همه دستگاه‌ها به ویژه شرکت‌های آبفا و صنایع، می‌خواهیم که اقدامات لازم از جمله لایروبی و تغییر محل ایستگاه‌های پمپاژ را از هم اکنون انجام دهند تا در ماه‌های آینده مشکلی بوجود نیاید.

وی افزود: با توجه به کاهش چشمگیر آوردها در حوضه‌های کرخه و مارون، اگر بارش مناسبی اتفاق نیفتد، در تابستان تنش خشکسالی را با شدت و ضعف خواهیم داشت.

رابعی اضافه کرد: در حوضه‌های کرخه و مارون پیشنهاد دادیم که از کشت‌های پرمصرف جلوگیری شود و کشاورزان باید این را بدانند که به دلیل محدودیت منابع آب، امسال برخلاف سال‌های گذشته امکان کشت شلتوک نیست.

وی ادامه داد: با استانداری و جهاد کشاورزی مکاتبه شده که امسال امکان تامین منابع آبی در حوضه کرخه و مارون برای کشت شلتوک وجود ندارد.

به گفته وی، در تابستان امسال تامین حقابه زیست محیطی نیز همچون حقابه کشاورزی، به طور کامل امکان پذیر نیست.

رابعی اظهار داشت: تمام سعی ما بر این بوده که نیاز آبی کشت زمستانه را تامین کنیم و با توجه به برنامه ریزی‌ها، تعهد به کشاورزان در کشت زمستانه محقق شده است تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.

بر اساس این گزارش، هیات دولت برای نخستین بار، تابستان پارسال، کشت شلتوک را در خوزستان به همراه استان‌های گیلان ومازندران مجاز اعلام کرد.

خوزستان در ۱۵ سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده که سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها بوده است.

در ۲ سال بعد از آن با بارندگی‌های شدید شاهد وقوع سیلاب در این استان بودیم که سیل سال ۹۸-۹۷ خسارات زیادی برجای گذاشت. اکنون با گذشته ۲ سال پرباران، نگرانی از بازگشت خشکسالی در خوزستان بوجود آمده است.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال وعمل آوری ۱۲۸ نوع محصول، از نظر کمیت و تنوع تولید جایگاه نخست کشوری را دارد.

گندم، جو، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، نیشکر، گل، محصولات جالیزی و صیفی، خرما، مرکبات، برنج، کنجد، کلزا و چغندرقند از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار