در نشست خبری مدیر تعاون روستایی خوزستان با اصحاب رسانه مطرح شد:
مدیر تعاون روستایی خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مسائل مختلف از جمله خرید گندم و کلزا، فعالیت های مد نظر و همچنین ایجاد و راه اندازی صنایع تبدیل ، بسته بندی و فرآوری در سال جدید پرداخت.
کد خبر: ۹۵۳۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱ 05 April 2021

تابناک خوزستان:

مدیر تعاون روستایی خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مسائل مختلف از جمله خرید گندم و کلزا، فعالیت های مد نظر و همچنین ایجاد و راه اندازی صنایع تبدیل ، بسته بندی و فرآوری در سال جدید پرداخت.
به گزارش روابط عمومی تعاون روستایی خوزستان مهندس محمد امین چلداوی گفت: تعاون روستایی خوزستان از بزرگترین بخش های اقتصادی جهاد کشاورزی است که عمده ترین خریدار محصولات کشاورزی از جمله محصولات استراتژیک مانند گندم و کلزا، شالی، جو، خرما و ... است تا بتوانیم نیازهای سفره مردم را تامین نماییم، از این رو در تلاشیم تا در سال جاری فرمایشات مقام معظم رهبری را به نتیجه برسانیم.
وی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف خود ابتدا نیاز به شرکت هایی داریم که بتوانند محصولات کشاورزی را فرآوری کنند و طبیعتا با توجه به اینکه موضوع فوق از قدرت کشاورز خارج است و در این زمینه کار خاصی صورت نگرفته است ، این موضوع به بزرگترین دغدغه تعاون روستایی تبدیل شده است و امیدواریم بتوانیم با به نتیجه رسیدن طرح های فرآوری و بسته بندی به ارزش افزوده در محصولات کشاورزی دست یابیم، این در حالی است که در برخی از استانها صنایع بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی راه اندازی و سود سرشاری نصیب کشاورزان و تولید کنندگان و در نهایت منجر به رونق اقتصادی و اشتغالزایی برای منطقه شده است.
چلداوی گفت: ما می توانیم در زمینه فرآوری خرما که از کشورهای منطقه و اروپایی مشتری دارد برنامه ریزی فراوانی انجام دهیم، زیرا در تولید خرما مرغوب ترین خرمای کشور را تولید می کنیم، اما عملا تاکنون در ۳ شهرستان تولید کننده خرما یعنی آبادان، خرمشهر و شادگان فعالیت چشمگیری صورت نگرفته است، همچنین در زمینه گوجه فرنگی اگر بتوانیم کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی را راه اندازی کنیم می توانیم با رقم مطلوبی گوجه را فرآوری و با ارزش افزوده مناسبی آن را روانه بازار کنیم که طبیعتا کشاورزان را توانمند خواهد کرد.
مدیر تعاون روستایی خوزستان با اشاره به اینکه عمده وظیفه تعاون روستایی در قبال کشاورزان خرید محصولات کشاورزی آنها است گفت: تعاون روستایی خوزستان بزرگترین تامین کننده نهاده های کشاورزی از جمله بذر و کود و سم و در کنار آن آرد برای روستاییان و کشاورزان است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه تعاون روستایی خوزستان در آستانه عملیات بزرگ خرید گندم و کلزا قرار دارد گفت: در زمینه کلزا ۴۰ مرکز خرید آماده شده و طبق پیش بینی ها از ۶۸ هزار هکتار اراضی آبی و ۹ هزار هکتار اراضی دیم رقمی بیش از ۱۱۷ هزار تن کلزا تولید می شود ، لازم به ذکر است که خرید کلزا به صورت تضمینی و قیمت هر کیلو ۱۱ هزار تومان است، همچنین خرید توافقی کلزا هم توسط ۲ شرکت انجام میشود که قیمت آن ۵ درصد گرانتر است ، اما باید ظرف ۳ روز حمل دانه های روغنی انجام شود، تا شاهد فساد پذیری کلزا نباشیم.
چلداوی گفت: همچنین پیش بینی می کنیم بتوانیم ۱.۵ میلیون تن گندم در استان برداشت کنیم که در تلاشیم ۱ میلیون تن خرید گندم توسط تعاون روستایی انجام شود ، اما این مهم منوط به تسریع در حمل گندم از مراکز خرید است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت مراکز خرید گندم شبکه تعاون روستایی ۵۰۰ هزار تن می باشد گفت: در تلاشیم تا گندم را در ۶۱ مرکز خرید که خوشبختانه تمامی مسائل بهداشتی، ایزوله کردن، استانداردسازی باسکول ها و رطوبت سنج ها در آن انجام شده است را به نتیجه برسانیم، لازم به ذکر است قیمت خرید گندم معمولی هر کیلو ۴ هزار تومان و قیمت گندم دروم ۴۲۰۰ تومان تصویب شده است.
مدیر تعاون روستایی خوزستان بیان داشت: سال گذشته ۷۸۰ هزار تن گندم توسط تعاون روستایی خوزستان خریداری شد و در سال ۹۸ این رقم ۹۰۰ هزار تن بود که امیدواریم بتوانیم امسال به یک میلیون تن برسیم، لازم به ذکر است که از ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تن خرید گندم توسط تعاون روستایی کشور سهم استان خوزستان ۲۷ درصد کل خرید گندم بوده است که رقمی بزرگ و قابل تقدیر است.
وی در قسمت پایانی صحبت های خود به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اشاره کرد و گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مهمترین طرحی است که تعاون روستایی خوزستان با جدیت پیگیر آن است، زیرا معتقدیم فرمایش مقام معظم رهبری باید به سرانجام برسد، از این رو ۲۹۵ هزار هکتار از این طرح در ایلام و خوزستان تحویل داده شده که ۲۴۶ هزار هکتار در خوزستان تحت پوشش ماست و ۲۰۵ هزار هکتار به صورت موقت تحویل تعاون روستایی خوزستان شده است که ۸۳ شرکت تشکیل شده و یا در شرف تشکیل عهده دار این طرح بزرگ هستند.
از این رو معتقدیم اگر طرح فوق به صورت کامل اجرایی شود و مشکلات و نواقص آن مرتفع گردد می توانیم شاهد تولید بیش از ۱۷ تا ۲۰ میلیون تنی انواع محصولات کشاورزی باشیم که بخش عمده ای از نیازهای غذایی کشور را مرتفع می سازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار