بعد از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی سد تنگ سرخ هنوز شاهد پیشرفت فیزیکی ۳۴ درصدی هستیم که با تزریق ۲۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی این پروژه جان می‌گیرد.
کد خبر: ۹۵۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷ 10 April 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از تسنیم ، کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 10 درصد آب‌های سطحی همه ساله با فصل گرم سال با کمبود آب شرب روبه‌رو می‌شود تا جایی که 5 شهر این استان با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کند زیرا منبع تامین آب شرب این دیار اعم از روستایی و شهری بیش از 90 درصد آن زیر زمینی بوده که با کم بارشی و خشکسالی با مشکل روبه‌رو می‌شوند.
خروجی آب از استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت کارون بیش از 3 میلیارد مترمکعب بوده که تنها 280 میلیون مجوز حق‌آبه گرفته شده که از این میزان بیش از 125 میلیارد متر مکعب مربوط به سد در دست ساخت تنگ سرخ  بوده  که 72 میلیون متر مکعب آب شرب شهر شیراز را تامین می‌کند.
پروژه سد تنگ سرخ بویراحمد در تاریخ 23 آذرماه سال  1390 با هدف تامین بلند مدت آب شرب و صنعت بویراحمد  توسط وزیر وقت نیرو کلنگ‌زنی شد که هم اکنون و بعد از 9 سال تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هنوز تملک اراضی انجام نشده است.
حجم مخزن سد تنگ سرخ 125 میلیون مترمکعب و مصرف تنظیمی بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته  192 میلیون متر مکعب بوده یعنی علاوه بر 35 میلیون متر مکعب زیست محیطی  که براساس جدول مصوب و نیاز ماه‌های سال رها سازی می‌شود، حدود 200 میلیون متر مکعب نیز از محل سد به پایین دست عبور خواهد کرد و همواره آب در بستر رودخانه جریان دارد.
تامین آب شرب شهر یاسوج و روستاهای مسیر به‌میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از جمله مزایای احداث سد تنگ سرخ است.
تامین آب شرب شهر شیراز به میزان 72 میلیون مترمکعب نیز از دیگر اهداف سد تنگ سرخ بوده که این میزان آب اضافه بر نیاز ما بوده و برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم مرکز استان فارس مصرف می‌شود.
سد مخزنی تنگ سرخ در 35 کیلومتری یاسوج، از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن 125 میلیون مترمکعب و حجم تنظیم سالیانه 200 میلیون مترمکعب بوده و از مهم‌ترین پروژه‌های تأمین آب استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به بارندگی 11 میلیاردمتر مکعبی در سال، تنها راه کنترل دو بحران یعنی سیلاب و خشکسالی مهار روان آب و احداث سدهای مخزنی است. 
سد مخزنی سد تنگ سرخ در این سال‌ها حال و روز خوشی نداشته تا جایی که هنوز اراضی اطراف سد تملک نشده و به نوعی کشاورزان را در عالم برزخ ماندن در روستا یا فرار را بر قرار ترجیح دادن معطل کرده‌اند که با اخذ ماده 56 سد تنگ سرخ  و مشارکت بانک‌های وزیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌توان به تسریع در روند اجرایی این پروژه امیدوار بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: 210 میلیارد تومان به صورت تسهیلات از سیستم بانکی به وزارت نیرو برای تسریع در روند اجرایی سد تنگ سرخ بویراحمد تزریق می‌شود.
شهابی با اشاره به اینکه هم اکنون 130 نفر نیروی فنی، غیر فنی و خدماتی در پروژه مشغول بکار هستند، ادامه داد: تملک اراضی، معارض‌های اجتماعی و وجود 13 دکل برق در بدنه و دریاچه سد از مهمترین مشکلات پروژه در دست اجرای سد تنگ سرخ است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سال‌های 97، 98 و 99 به ترتیب 11 میلیارد و 200 میلیون تومان، 21 میلیارد تومان و 25 میلیارد و 500 میلیون تومان اختصاص یافت که در میزان نقدینگی این اعتبارها به ترتیب 10 میلیارد تومان، 3 میلیارد تومان و 14 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.
رسول فرهادی اظهار داشت: در سال گذشته 9 میلیارد تومان از مطالبات پیمانکار با بدهی‌های آن به دولت تهاتر شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار