هنوز آسمان آن طور که باید و شاید روشن نشده، یا به قولی سپیده نزده، بیل اش را روی کولش می گذارد تا برود و زمینی که چندین خانوار را قرار است نان بدهد، سر و سامان بدهد.
کد خبر: ۹۶۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸ 28 April 2021

میثم حلالی نصب:
هنوز آسمان آن طور که باید و شاید روشن نشده، یا به قولی سپیده نزده، بیل اش را روی کولش می گذارد تا برود و زمینی که چندین خانوار را قرار است نان بدهد، سر و سامان بدهد.
صدای آب جاری درون کانالهای کشاورزی سرحالش می آورد و می رسد به زمینی که انگار خدا آن را زر باران کرده است و تا چشم کار می کند مداد زرد رنگ جعبه مداد رنگی ها تمام اراضی کشاورزی را همان گونه که می بایست رنگ کرده.
بعد کمباین ها می آیند، خنده و شادی بر لبان کشاورزانی می آید که برای این روزها عرق ریخته اند و دست آخر هم حامی همیشگی شان تعاون روستایی می آید و تمام خوشه های خوش رنگ گندم را به مراکز خرید و در نهایت به سیلوها می برد.
این تازه آغاز راه تامین غذای میلیون ها ایرانی است که تعاون روستایی برای این مهم پرچم دار میدان شده است.
مراکز خرید یکی بعد از دیگری در ماه رمضان و در شرایط سخت کرونا ، تجهیز می شوند، استریلیزه و ضد عفونی می شوند، باسکول ها استاندار سازی می شوند و رطوبت سنج ها هم. تریلی های چند ده تنی به مراکز خرید می روند، گندم ها بار می شوند.
یک دقیقه سکوت می کنم، می نشینم یک گوشه ای و همه چیز را دوباره مرور می کنم، چقدر شیرین است اینکه تلاش می کنی، تا رونق به زمین های کشاورزی و به اقتصاد کشور بیاید، کمک می کنی تا اشتغالزایی صورت گیرد، کمک می کنی تا غذای سالم به سفره مردم برود، کمک می کنی تا کشور خودکفا و بی نیاز از واردات شود، بزرگترین و عظیم ترین اتفاق لجستیکی کشور در ظرف 40 تا 50 روز به سرعت تمام انجام می شود.
آمارها هم می گوید بیش از چند ده هزار نفر از زمان کاشت تا داشت و برداشت و حمل و آرد شدن و نانواها و ... در این زنجیره شاغل می شوند در استان خوزستان و این یعنی لطف خدا.
بعد نوبت به کلزا می رسد، دانه های روغنی که گلهای زرد رنگش برای خوزستانی ها خاطرات فراوانی به ارمغان آورده و هزاران تصویر یادگاری و سلفی از مزارع در تمامی فضای جازی پر می شود در فصل بهار.
اینها هم به پشتیبانی تعاون روستایی که بذر آن را به کشاورزان داده طبیعت را زیبا کرده و در نهایت به کارخانجات تولید روغن می روند و باز هم هزاران شغلی که ایجاد می شود.
اما تعاون روستایی خوزستان طبق گفته مسئولین تا کنون بیش از 350 هزار تن گندم و بیش از 57 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری کرده و این روند در اوج و پیک دوران خود قرار دارد.
طبق پیش بینی ها شاید رکورد خرید گندم نسبت به سال گذشته شکسته شود و خیز تعاون روستایی این است که بعد از اتمام پروژه عظیم طرح مقام معظم رهبری به تولید بیش از یک میلیون تنی با همت تعاونی های خود برسد.
از طرفی دیگر هجوم و استقبال بی نظیر کشاورزان از کلزا هم باعث شده که هر سال رکوردهای تولید و خرید این محصول با ارزش کشاورزی شکسته شود و تلاش ها این گونه است که کشور به سمت خودکفایی در زمینه تولید روغن برود و بی نیاز شویم از واردات میلیون ها دلاری روغن خوراکی.
باز دوباره به قدرتمندترین بازوی کشاورزی کشور نگاه می کنیم و عملکردش، آری تعاون روستایی هر جا پای کار آمده کشاورزان هم محصولشان روی زمین نمانده، هم سود کرده اند، هم آرامشی بازار را فرا می گیرد از نوسانات شدید قیمت ها.
خرید شالی
خرید خرما
خرید سیب زمینی
خرید گوجه
خرید جو
خرید دانه روغنی آفتابگردان
ساماندهی اراضی عظیم و بزرگ طرح 550 هزار هکتاری
توزیع میوه شب عید در برهه ای از زمان
اینها تنها بخشی از عملکرد بزرگ و شبانه روزی تعاون روستایی برای تامین نیازهای غذایی مردم است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار