رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: جوجه آوری بیش از هشت هزار قطعه فلامینگو در کلونی بزرگ فلامینگوها در خورهای تالاب بین‌المللی شادگان مشاهده شده است.
کد خبر: ۹۶۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵ 08 May 2021

علی فتحی‌نیا اظهار داشت : مرکز کلونی جوجه آوری فلامینگوها در سال ۱۳۹۱ توسط اداره حفاظت محیط زیست آبادان شناسایی شد و این مکان که در دور دست‌ترین نقطه از سکونت انسانی و در کنار تالاب بین‌المللی شادگان و خورهای حوزه آبادان قرار دارد، هر ساله میزبان هزاران قطعه فلامینگو برای لانه گزینی و جوجه آوری است.

وی ادامه داد : از سال ۱۳۹۱ تاکنون اداره حفاظت محیط زیست آبادان در فصل بهار این مکان را به منظور ارزیابی وضعیت زیستی و جوجه آوری پایش می کند.

فتحی نیا با بیان اینکه پایش اول در اسفند سال گذشته انجام و وضعیت تخم‌گذاری و تعداد لانه‌های حاوی تخم‌ها مشاهده شد گفت: در پایش دوم که اردیبهشت امسال توسط کارشناسان محیط زیست خوزستان انجام شد بالغ بر هشت هزار قطعه فلامینگو در خورهای حوزه آبادان مشاهده شد.

وی علت اصلی انتخاب این مکان برای جوجه آوری فلامینگوها را شرایط آب و هوایی مناسب ، وجود غذایی کافی و از همه مهمتر امنیت و دوری از انسان دانست و افزود: این شرایط موجب شده تا هر ساله هزاران قطعه فلامینگو برای جوجه آوری در این مکان جمع شوند.

تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار دارد و بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین المللی است.

این تالاب از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود که با آب‌ شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.

تالاب شادگان به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.
تالاب بین‌المللی شادگان از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر و از سمت غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار