بطور کلی اگر بخواهیم فلسفه وجودی شورای شهر را در یک جمله بیان کنیم میشود آن را در جمله ی 《 شورای شهر اجماع مردمی برای تسریع در توسعه و آبادانی شهرهاست》خلاصه کرد.
کد خبر: ۹۷۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹ 16 June 2021

بخش اول

جناب دکتر شهبازی نظر شما در رابطه با دلایل وجودی شورای شهر و ایجاد یک شورای شهر موفق و کارآمد چیست؟

بطور کلی اگر بخواهیم فلسفه وجودی شورای شهر را در یک جمله بیان کنیم میشود آن را در جمله ی 《 شورای شهر اجماع مردمی برای تسریع در توسعه و آبادانی شهرهاست》خلاصه کرد.

و در رابطه با بخش دوم سوال شما باید بگویم شورایی موفق است که در همه ی فعالیت های تعریف شده در شرح وظایف خودش مستقیما دخیل و در واقع هر نوع پروژه ای با نظارت و تصویب شورا به شروع و به سرانجام برسد.

از نگاه من علیرغم تصریح قانون اساسی و اختیارات جامع ی شورا ها هنوز نوعی بی اعتمادی بین این نهاد مردمی با دولت و نهادهای حکومتی وجود دارد.

متاسفانه بعضا این نهادها برای شوراها جایگاه خاصی قائل نیستند و اختلافات درونی اعضا هم به نوعی حکایت از بی اعتمادی درونی شوراها دارد و تشدید کننده این بی اعتمادی است،
شورایی اثر بخش است و شورایی قابل اعتماد نهادهای حکومتی است که تصمیماتش در جهت منافع ملی و مردمی باشد و عملکردش باعث ایجاد خود باوری درونی اش شده باشد.

با این تفاسیر بنظر شما یک عضو موثر در شورای شهر چه ویژگیهایی دارد و باید داشته باشد؟
و چگونه می توان شخصی با چنین ویژگیهایی را از میان انبوه داوطلبان موجود در انتخابات شورای شهر شناسایی نمود؟

این که عضو شورای شهر چه ویژگی های داشته باشد، قانون حداقل ها را مشخص نموده اما اگر بخواهد کار آمد باشد و شهر را به سمت و سوی پیشرفت ببرد باید به شرح وظایف خود آگاه، به نیازهای شهر و روستا واقف، و دارای شخصیت انتقاد پذیر و مشورت کننده باشد.

و اینها یعنی توانایی تحلیل مسائل و برنامه ها از یک سو و چینش ابزارهای در دسترس و راه حل های ممکن برای حل مشکلات موجود.

در عصر و زمان ما حوزه مدیریت شهری دارای ابعاد مختلفی است. از توسعه مسائل مربوط به فرهنگ سازی و فضای فیزیکی و زیرساخت ها گرفته تا بررسی حل مشکلاتِ پسماندهای مختلف و مسائل مربوط به بهداشت عمومی.
این مسائل شهر به شهر، با توجه به نوع فعالیت های مختلفی که در آن صورت می گیرد؛ متفاوت است. اصل 100 قانون اساسی این تفاوت ها را به رسمیت پذیرفته است
در این راستا باید تفاوت ها را از جمله نوع جغرافیا و فرهنگ اجتماعی حاکم را در نظر گرفت.
هیچگاه یک فرد نمیتواند به تنهایی حلال مسائل مختلف یک شهر باشد.مدیریت شهر نیازمند یک سیستم چند رشته ای و مشورتی است که هدف تشکیل شورا ها نیز حرکت به سمت همین اهداف است.
باید توجه داشت که یک فرد متخصص و متعهد هرگز در غیاب و عدم همراهی سایر اعضا نمیتواند اثر بخش باشد و یک شورای هم رای متوسط از یک شورای متخصصِ متفرق میتواند بهتر عمل نماید.
در نتیجه علاوه بر لزوم توجه بر تخصص و آگاهی از مسائل روز مهارت مباحثه و ارتباطات میان فردی و اجتماعی ،شخصیت انتقاد پذیر و مشورتی مهم ترین ویژگی یک عضو موثر و کارآمد شوراست.

 


بخش دوم سخنان دکتر بهرام شهبازی کاندیدای ششمین دوره شورای شهر مسجدسلیمان با جمعی از جوانان بختیاری

دکتر شهبازی در رابطه با توسعه ی امکانات شهری و زیرساخت های شهر مسجدسلیمان چه راهبردی را پیشنهاد میکنید و نظر شما در رابطه با عملکرد شوراهای شهر مسجدسلیمان در این راستا چیست؟

از نظر یک شهروند اگر بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم توسعه شهر و زیر ساخت های شهریِ شهر مسجدسلیمان فاقد یک نظم و هارمونی چه از نظر زیبایی شناختی و چه از نظر کاربرد است
همچنانکه مشاهده می شود رشد قارچ گونه سكونتگاه ها در همه جا، بدون آینده نگری و ایجاد فضا های فرهنگی و زیر ساخت های رفاهی موجب درهم ریختگی و اعوجاج شده است
به نحوی که در شهری مثل مسجدسلیمان صاحب ملکی می تواند راه یک شهرک را مسدود کند و یا یک محله بدون حتی فاضلاب و راه دسترسی مناسب ایجاد شود
این وضع در رابطه با بند هفت شرح وظایف شوراها یعنی «اقدام در خصوص تشكيل انجمنها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادي و تاسیس تعاونیهای تولید و توزیع و مصرف و نيز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاههای ذیربط» خیلی بدتر است.در واقع انجام وظایف این بند را بندرت مشاهده می کنیم.

شاید یکی از مهمترین بندها و راهگشای بسیاری از مشکلاتی است که شهرداری ها با آن دست و پنجه نرم می کنند همین یک بند در قانون شرح وظایف شوراها باشد!
برای به چالش کشیدن شورا ها در ارتباط با این بند تنها کافیست بپرسید شوراها در خصوص نحوه نظارت بر توزیع ارزاق در شرایط کرونایی چه کرده اند؟؟ .

جنابعالی یک فرد فعال و متخصص ورزشی هستید و مطالب زیادی از جنابعالی در مورد تحلیل مسائل و مشکلات متعدد ورزشی در سطح شهر مسجدسلیمان دیده و خوانده ایم؛ از دیدگاه جنابعالی مهمترین مشکلات شهر در این رابطه که شوراهای شهر آینده لازم است در اولویت پیگیری خود قرار دهد؛ کدامند؟

یکی از کمیسیونهای شورای شهر کمیسیون فرهنگی و ورزشی است که این کمیسیون در مسجدسلیمان یک حلقه گمشده است.
یکی از وظایف مهم شهرداری ها توسعه فضاهای سبز پارکها و ایجاد فصاهای ورزش همگانی در سطح شهر و تقسیم عادلانه این امکانات در تمام محلات بصورت مساوی و بهره مندی همه اقشار جامعه از این امکانات
و همچنین توسعه سلامت عمومی با بکارگیری مربیان تحصیل کرده در پارکها و آموزش استفاده از دستگاه های بدنسازی و ورزش همگانی است. در بحث قهرمانی نیز با آمایش سرزمینی رشته هایی که در این شهرستان مستعد قهرمانی هستند را بصورت ویژه حمایت نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار