وزیر نیرو گفت: مدیران استانی بر اساس شرایط تر و خشک سالی برای محدودیت و ممنوعیت کشت تصمیم‌گیری کردند.
کد خبر: ۹۸۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷ 24 July 2021

رضا اردکانیان وزیر نیرو در جلسه رسیدگی به مشکلات آبی خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در ارتباط با شرایط امسال و بحث کشت برنامه به این صورت است که در ابتدای سال آبی هر سال تمامی استان‌ها به‌ویژه خوزستان با توجه به منابع وسیع آب و خاکشان جدول منابع و مصارف را تنظیم و براساس آن برای تخصیص آب تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی افزود: هرچند ماه یک بار، براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی شرایط تر و خشک خشک‌سالی مشخص می‌شود که در همین راستا مقامات مسوول استان خوزستان تصمیم به محدودیت کشت برخی از محصولات پرآب کردند.

وزیر نیرو گفت: امسال نیز مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه به این مسئله شکل قانونی داد یعنی بر اساس بند ک تبصره ۸ قانون بودجه اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص با توجه به شرایط آبی به خود استان واگذار شد.

وی ادامه داد: در خوزستان نیز تصمیم مسوولان استان محدودیت و ممنوعیت بود هرچند که معیشت کشاورزان نیز مسئله مهمی است و با وجود این تصمیم مهم نیز انعطاف‌هایی به خرج رفته‌است.

رضا اردکانیان تصریح کرد: همه دغدغه من این است که اگر پیش‌بینی سازمان هواشناسی در درست باشد و در پاییز با یک خشک‌سالی دیگر یا تأخیر در بارش‌ها مواجه باشیم با تامین آب شرب و کشت پاییزه برای کشاورزانی که کشت مجاز و حقابه خود را دارند با مضیقه مواجه نشویم.

وی بیان کرد: همه مستحضر هستید که دولت از حیث برنامه و طرح با محدودیتی مواجه نیست در فروردین ۹۶ طرح جامعی برای حل مشکلات آب و فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی خوزستان تهیه شد و توانست بخش‌هایی از طرح را تامین اعتبار کند و بخشی دیگر به دلیل مشکلات مالی باقی ماند.

اردکانیان اذعان کرد: امیدواریم با اخبار خوبی که این روزها شنیده می‌شود منابع مالی قابل‌ملاحظه‌ای به این‌موضوع اختصاص و طرح‌های فاضلاب استان عملی شوند اما فراموش نکنیم مهم‌تر از طرح‌های فاضلاب طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی است.

وی عنوان کرد: در خصوص مدیران استان هم باید گفت که نه‌تنها در خوزستان بلکه در تمام استان‌ها سعی بر آن شده به ظرفیت‌های انسانی خود استان‌ها توجه شود.

وزیر نیرو گفت: منابع انسانی بزرگ‌ترین ثروت تجدیدپذیر کشور ما به‌ویژه خوزستان هستند که خوشبختانه تمامی مدیران عامل شرکت‌های آب‌وبرق خوزستان بومی و غیر پروازی‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار