کاهش بارندگی، ذخایر برفی مناطق کوهستانی و در نتیجه حجم آب سد و رودخانه ها موجب بروز خشکسالی در کشور شده است و برخی شهرهای لرستان نیز علاوه بر این موارد، با افزایش دمای هوا و گرما کم سابقه، امسال تنش آبی را تجربه می‌کنند.
کد خبر: ۹۸۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸ 27 July 2021

به نقل از ایرنا_ خشکسالی همچنان بر بسیاری از مناطق لرستان حاکم است که خسارت‌هایی را در بخش منابع آبی همچنین به درآمد کشاورزان و دامداران وارد کرده است.

استفاده ناصحیح از منابع آب منجر به افزایش تنش آبی در لرستان  شده است و  همچنین رعایت نکردن الگوی کشت از سوی کشاورزان منجر به تشدید بحران خواهد شد.

دبی رودخانه‌های اصلی لرستان ۶۸ درصد کاهش یافت

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: متوسط دبی (آبدهی) ۱۳ رودخانه اصلی این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع ۶۸ و نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت ۷۰ درصد کاهش داشته است.

احمد گودرزی اظهار کرد: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ متوسط دبی رودخانه بادآور ایستگاه نورآباد ۴۰ صدم متر مکعب بر ثانیه شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: آبدهی رودخانه دوآب الشتر در ایستگاه سراب صیدعلی ۷۲ صدم مترمکعب بر ثانیه است و نسبت به سال گذشته ۸۱درصد، دبی کنونی رودخانه هرو ایستگاه کاکارضا با ۱.۱۱ مترمکعب بر ثانیه ۶۵ درصد و دبی رودخانه خرم آباد در ایستگاه چم انجیر با ۱.۸۰ مترمکعب بر ثانیه، ۷۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته اند.

وی تصریح کرد: همچنین دبی کنونی رودخانه کشکان در ایستگاه دو آب ویسیان یک مترمکعب بر ثانیه است که نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد کاهش یافته و آبدهی رودخانه خرم آباد در ایستگاه دوآب ویسیان با ۲.۵۰ مترمکعب بر ثانیه، ۶۹ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

گودرزی ادامه داد: دبی کنونی رودخانه افرینه در ایستگاه کشکان با ۲.۶۵ مترمکعب بر ثانیه، ۸۴ درصد کمتر شده و دبی این رودخانه در ایستگاه چولهول ۵۵ مترمکعب بر ثانیه است که نسبت به پارسال ۶۱ درصد افت دارد.

وی گفت: دبی رودخانه برآفتاب ایستگاه مادیان رود در حال حاضر صفر است، و دبی کنونی رودخانه کشکان در ایستگاه پلدختر ۴.۲۰ مترمکعب بر ثانیه گزارش شده که نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون دبی رودخانه سیلاخور در ایستگاه رحیم آباد صفر است اظهار کرد: رودخانه ماربره ایستگاه دورود هم اکنون با دبی ۱.۵۰ مترمکعب بر ثانیه، ۶۴ درصد و رودخانه تیره ایستگاه دورود نیز با دبی یک مترمکعب بر ثانیه ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارند.

گودرزی اضافه کرد: تغییرات دبی ایستگاه‌های هیدرومتری رودخانه های اصلی لرستان براساس گزارش های خردادماه می باشد.

محدودیت کشت محصولات آبدوست در لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان‌ گفت: محدودیت کشت سیب زمینی در منطقه "پل هرو و ایوشان" خرم‌آباد به علت بحران آب و خشکسالی جدی است.

حسن نژاد افزود: کشاورزان غیربومی بدون توجه به کمبود منابع آبی نسبت به کشت سیب زمینی در منطقه اقدام کرده اند که هشدارهای لازم در این خصوص داده شده است.

وی گفت: با توجه به کاهش شدید حجم آب سد ایوشان و شرایط سخت تامین آب برای اراضی پایین دست، در صورت رعایت نکردن الگوی کشت و نادیده گرفتن مصوبه عدم کاشت محصولات آبدوست، به منظور پیشگیری از خسارات وارده به کشاورزان پایین دست، از برداشت آب به وسیله موتور های تلمبه های غیرمجاز جلوگیری و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۶ درصد از مخازن سدهای لرستان پر است اظهار داشت: حجم آب موجود پشت سدهای استان ۹۶ میلیون و ۳۶ مترمکعب گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

حسن‌نژاد افزود: هم‌اکنون مجموع آب ورودی‌ ۶ سد لرستان ۶۸ دهم و خروجی آنها ۶.۱۴ دهم مترمکعب بر ثانیه گزارش شده که با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال جاری و روند افزایش دما، رعایت الگوی کشت، میزان برداشت از منابع آبی و مصرف بهینه آن ضروری است.

پلمب ۷۳۳ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: تاکنون ۷۳۳ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان پلمب و مسلوب المنفعه شده است.

حسن نژاد اظهار کرد: در سطح استان هشت هزار و۹۲۰ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد هفت هزار و۶۱۰ حلقه مجاز و سه هزار و ۳۱۰ حلقه غیرمجاز هستند.

وی با بیان اینکه ۱۱دستگاه حفاری غیر مجاز در سال جاری توسط گروه گشت و بازرسی استان توقیف شده است ،افزود: هم اکنون ۱۸ گروه گشت و بازرسی بطور شبانه روز در لرستان فعالیت و چاه های غیرمجاز ، اضافه برداشت ها و دستگاه های حفاری غیر مجاز را رصد و متخلفین را به دستگاه قضا معرفی می کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان تاکید کرد: همه چاه های مجاز شامل بخش کشاورزی، شرب و صنعت باید به کنتور هوشمند مجهز شوند.

حسن نژاد از کشاورزان درخواست کرد از اجاره زمین های کشاورزی خود به افراد غیر بومی و کاشت محصولات آبدوست جلوگیری نمایند.

خسارت خشکسالی در لرستان به پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: خسارت ناشی از خشکسالی به بخش‌های مختلف کشاورزی در این استان براساس برآوردهای جدید به پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

اسفندیار حسنی مقدم اظهار کرد: خشکسالی تولیدات بخش کشاورزی لرستان را در سالجاری ۷۰۰ هزار تن کاهش داده است.

وی افزود: این درحالی است که ۱۱ درصد آب‌های روان کشوردر لرستان وجود دارد و با سهم پنج درصدی اراضی کشاورزی اما سهم استان در سد سازی کشور کمتر از نیم درصد است امسال هم که به دلیل خشکسالی ۵۰ درصد ظرفیت سدها آبگیری نشده است.

وی مطالبه مهم مردم لرستان از وزارت نیرو را تخصیص آب کافی به ویژه در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: ستاد توسعه سرمایه گذاری جهاد کشاورزی با توجه به اعتبارات اندک دولتی برای ورود بخش خصوصی تشکیل شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در این راستا مجوز ۲۱هزار راسی کشت و صنعت صنایع دورود، کلنگ زنی دامداری ۱۰ هزار راسی طبقاتی دشت سیلاخور، کلنگ زنی گاو داری هفت هزار راسی دورود و مجتمع های تولید ماهیان خاویار رومشکان با مشارکت بخش خصوصی انجام شده است.

خشک شدن ۵۰ درصد از چشمه‌های لرستان

حسنی مقدم ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ دهنه چشمه در استان وجود دارد که به دلیل خشکسالی ۵۰ درصد این منابع آبی خشک شده است.

وی افزود: در صورت احداث ۱۰ سد کوچک در سطح استان می توان یک میلیارد مترمکعب آب را ذخیره و زمان خشکسالی به تامین منابع آب مورد نیاز کشاورزان در استان کمک کرد.

وی با بیان اینکه خشکسالی اغلب رودخانه های استان را نیز بی آب کرده است اظهار داشت: به دلیل نبود سد جهت ذخیره سازی آب، لرستان هم از سیل و هم از خشکسالی‌ متحمل آسیب و خسارت می‌شود.

ربیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: در پی بروز پدیده خشکسالی که ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده از طریق کارهای ترویجی، انجام مصاحبه و میزگرد به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در خصوص عدم کشت محصولات آبدوست اطلاع‌رسانی لازم انجام شده که در این راستا کشت محصولات آبدوست در سال جاری از جمله هندوانه، سیب زمینی و برنج به ترتیب ٣٠، ۲۳ و ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

حسنی مقدم به لزوم تغییر فرهنگ استفاده از آب تاکید کرد و گفت: تجهیز مزارع و باغات به سیستم‌های نوین آبیاری، احداث گلخانه بمنظور افزایش کشت‌های گلخانه‌ ای، استفاده از ارقام زراعی با نیاز آبی کمتر، تغییر زمان کشت از بهار به پاییز، کشت نشاء به جای بذر، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و کاشت درختان خشکبار که نیاز آبی کمتری دارند می‌تواند در صرفه‌جویی آب کشاورزی موثر باشد.

حجم رودخانه خرم‌آباد ۷۹ درصد کاهش یافت

فرماندار خرم‌آباد گفت: خشکسالی و کاهش محسوس بارندگی موجب کاهش ۷۹ درصدی حجم آب رودخانه این شهر نسبت به سال گذشته شده است.

جعفر طولابی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران و حفاظت از منابع آب شهرستان بدون اشاره به آمار و ارقام افزود: همچنین آب رودخانه کاکارضا نیز ۶۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و سطح آب‌های زیرزمینی بسیار پایین رفته است.

وی اظهار داشت: پدیده خشکسالی پیامدهای مختلفی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی در شهرستان بدنبال داشته و خسارات مالی فراوانی نیز متوجه کشاورزان و دامداران شده است بنابراین باید شرایط فعلی را با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های موجود مدیریت کرد تا مشکلات به کمترین میزان کاهش یابد.

فرماندار خرم‌آباد با اشاره به کم‌کاری برخی دستگاه‌های اجرایی جهت اجرای مصوبات سال گذشته شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان افزود: امروز در بخش کشاورزی شاهد مسائلی همچون کشت‌ بی‌رویه و غیرمجاز محصولات آب‌دوست هستیم که اگر مصوبه‌های جلسات قبلی اجرایی می‌شد، اکنون مشکلات کمتری وجود داشت.

طولابی بیان کرد: ادامه روند فعلی مصرف منابع آبی و خشکسالی، شرایط را در ماه‌های پیش‌رو سخت‌تر خواهد کرد و با این وضعیت در ۶ ماهه دوم سال آثار و تبعات خشکسالی بیشتر نمایان می شود بنابراین باید در کوتاه مدت، میان و بلندمدت تمهیدات لازم را برای به حداقل رساندن مشکلات پیش بینی کرد.

وی با تاکید بر رعایت صرفه جویی در مصرف آب، از مسوولان دستگاه‌های متولی حوزه آب درخواست کرد با هماهنگی بخشداران، مناطق و مراکز جمعیتی مستعد بروز تنش آبی را شناسایی و با یک اولویت‌بندی، نیاز هر کدام را تامین کنند.

طولابی با اشاره به شرایط موجود خشکسالی و تهدیدات پیش رو، از مردم خواست در مصرف آب صرفه جویی کنند و ضمن مشارکت و همکاری با مسوولان، شرایط موجود را مدیریت نمایند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار