مدیر لایروبی و اجرای طرح‌های ساماندهی رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بیش از ۲۹ میلیون مترمکعب از رودخانه های خوزستان شامل کارون، بهمنشیر و کرخه به لایروبی نیاز دارند گفت: برای انجام عملیات لایروبی این رودخانه‌ها بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.
کد خبر: ۹۹۱۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷ 07 September 2021

مدیر لایروبی و اجرای طرح‌های ساماندهی رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بیش از ۲۹ میلیون مترمکعب از رودخانه های خوزستان شامل کارون، بهمنشیر و کرخه به لایروبی نیاز دارند گفت: برای انجام عملیات لایروبی این رودخانه‌ها بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.

عبدالله سردسته  اظهار داشت: رودخانه کارون در محدوده اهواز، ۱۳ میلیون متر مکعب لایروبی نیاز دارد که بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال هزینه عملیات لایروبی این رودخانه است.
وی افزود: در سال گذشته در رودخانه کارون حدود ۹۶۳ هزار مترمکعب و در رودخانه کرخه ۹۰۰ هزار مترمکعب عملیات لایروبی انجام شد که بخشی از آن لایروبی نهرها بوده است. به عنوان مثال در نهرهای انتهای کرخه ۵۱۶ هزار متر مکعب و در رامهرمز نیز عملیات لایروبی نهرهای سنتی انجام شد.
سردسته ادامه داد: طبق ماده سه آیین نامه اجرا و تعیین بستر و حریم رودخانه و قانون پیشگیری و مبارزه با خطرات سیل ، لایروبی نهرهای سنتی جز شرح وظایف این سازمان نیست اما در سالهای ۹۸ ، ۹۹ و ۱۴۰۰ سازمان آب و برق خوزستان همکاری کرد و لایروبی نهرها را نیز انجام داد.
مدیر لایروبی و اجرای طرح های ساماندهی رودخانه های سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای سال ۱۴۰۰ اعتبار قابل توجهی برای لایروبی و طرح های ساماندهی سواحل رودخانه ها داده نشده است لیکن سازمان آب و برق خوزستان درخواست نموده تا بخشی از اعتبارات تنش آبی برای لایروبی رودخانه ها و بخشی از نهرها اختصاص یابد.
وی اضافه کرد: اگر موافقت نامه ای در این خصوص مبادله شود می توانیم لایروبی بخشی از رودخانه و نهرها را در برنامه داشته باشیم که بر اساس آخرین مذاکره ۲۳۵ میلیارد ریال اعتبار تعیین شده است.
سردسته با اشاره به اینکه پیوسته بودن لایروبی مفید واقع می شود گفت: با پایان اعتبارات محدود سالانه، لایروبی قابل توجهی اتفاق نمی افتد و به تخصیص اعتبار قابل توجهی نیاز است.
مدیرلایروبی و اجرای طرح های ساماندهی رودخانه های سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت:پیرو سفر ریاست محترم جمهوری به استان خوزستان مقرر گردید لایروبی رودخانه ها در دستور کار قرار گیرد و برنامه لایروبی رودخانه های خوزستان ارائه شود.
وی گفت: با توجه به مطالعات بخش مهندسی رودخانه، میزان اعتبار و حجم کار برای لایروبی و ساماندهی مورد نیاز رودخانه های استان خوزستان به استانداری و فرمانداری ها اعلام شده است ضمن اینکه وزارت نیرو و روسای حوضه های آبریز نیز در جریان قرار دارند.

رودخانه کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول روزگاری پرآب‌ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بوده است.

رودخانه کرخه از مناطق میانی و جنوب‌غربی رشته کوه‌های زاگرس در نواحی غرب و شمال غرب کشور سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی حدود ۹۰۰ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب، سرانجام در مرز مشترک ایران و عراق به تالاب هورالعظیم می‌ریزد.

بهمنشیر یکی از شاخه‌های رود کارون است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار