به دلیل شرایط خشکسالی که حاکم بر استان است تمرکز اصلی بر تامین نیازهای فعلی می باشد به همین دلیل امکان کشت های زودهنگام پاییزه بطور کامل نیست
کد خبر: ۹۹۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱ 15 September 2021

به دلیل شرایط خشکسالی که حاکم بر استان است تمرکز اصلی بر تامین نیازهای فعلی می باشد به همین دلیل امکان کشت های زودهنگام پاییزه بطور کامل نیست
علی شهبازی با اشاره به بارندگی‌های فصل آبی جدید اظهار کرد: طبق آخرین پیش بینی هایی که سازمان هواشناسی بر اساس بولتن ها ارائه داده است بارش های پاییزی در جنوب غرب کشور یا کمتر از حد نرمال خواهند بود و یا اینکه با تاخیر شروع می شوند.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: با هماهنگی و تدابیر انجام شده تلاش بر این است که اولویت اول مدیریت مصرف آب شرب پایدار و همچنین جلوگیری از کاهش کیفیت آب در استان انجام شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت منابع آبی استان گفت: به علت خشکسالی حجم مفید سد‌های خوزستان کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر ۱۲ درصد حجم مفید سد‌های خوزستان پر هستند.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در بین سدهای استان خوزستان، شرایط در سد دز و کرخه بحرانی تر است اذعان کرد: شرایط در همه حوضه ها خوب نیست و دچار خشکسالی هستند اما شدت خشکسالی در حوضه آبی رودخانه‌های کرخه و دز بیشتر است.

مدیریت مصرف راه برون رفت از شرایط خشکسالی است

شهبازی در حال حاضر مهم ترین و اصولی ترین راه برای برون رفت از شرایط خشکسالی و کاهش خسارات ناشی از آن را مدیریت مصرف اعلام نمود.

وی با بیان اینکه سازمان آب و برق خوزستان بر روی مدیریت مصارف و استفاده از منابع آب متمرکز شده؛ گفت: با توجه به اینکه محدودیت قابل توجهی در منابع آب داریم در شرایط فعلی، امکان برنامه ریزی برروی مصارف مختلف وجود ندارد به همین دلیل تمرکز بر روی مدیریت مصارف و توزیع منابع آب در بازه های مختلف رودخانه‌ای است.

شهبازی ادامه داد: در تابستان علی‌رغم این که شرایط خشکسالی حاکم بود اما تا حدود زیادی به نسبت شدت خشکسالی، نیازهای آبی و حق آبه هورالعظیم تامین شد ولی در ادامه سال آبی و ابتدای سال آبی آینده با توجه به کاهش دما و شدت تبخیر، تنش های آبی کمتری به هورالعظیم وارد خواهد شد.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در ادامه سال آبی در تلاش هستیم تنش جدی به نیازهای زیست محیطی استان وارد نشود زیرا نیاز زیست محیطی یکی از اولویت های سازمان آب و برق خوزستان است.

کشت پاییزه باید با تاخیر صورت بگیرد

شهبازی با اشاره به کشت های پاییزه اظهار کرد: به دلیل شرایط خشکسالی که حاکم بر استان است تمرکز اصلی بر تامین نیازهای فعلی می باشد به همین دلیل امکان کشت های زودهنگام پاییزه به طور کامل وجود ندارد. در حال رایزنی هستیم و جلسات متعددی سطح استان در دستگاه‌های اجرایی در حال برگزاری است و هماهنگی های لازم انجام شده که ترجیحا کشت‌های پاییزه با تأخیر صورت بگیرند و همچنین محدودیت هایی ممکن است در بعضی از ایستگاه های پمپاژ ایجاد شود که توسط دستگاه‌های اجرایی اطلاع رسانی می شود.

وی در پایان تاکید کرد: هر زمان که رهاسازی انجام شود از پس انداز آب استفاده شده، در صورت عدم تغییر رویکردها به سمت الگوی مصرف بهینه اثرات خشکسالی چه از نظر کمیت و چه از نظر تداوم بیشتر شده و بازگشت به شرایط عادی طولانی تر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار