مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: احداث سد بختیاری باعث می شود تا از پخش سیلاب در حوضه‌های آبی دز و کارون جلوگیری شود.
کد خبر: ۹۹۵۵۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ 21 September 2021

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: احداث سد بختیاری باعث می شود تا از پخش سیلاب در حوضه‌های آبی دز و کارون جلوگیری شود.

فرهاد ایزدجو روز دوشنبه در نشست مدیریت سیلاب و آب‌های سطحی خوزستان از انجام مطالعات اصلی مدیریت سیلاب خبر داد و بیان کرد: طبق طرح‌های ارایه شده از سوی مشاور در حوضه دز و کارون، تا پیش از ساخت سد بختیاری، پخش سیلاب از حوالی بامدژ در شهرستان شوش صورت می گیرد و در سال هایی که شاهد سیلاب هستیم زمین‌های کشاورزی زیر آب می رود.

وی با اشاره به حوضه آبی کرخه نیز گفت: طبق مطالعات انجام شده طراحی سیلاب برای دوره بازگشت ۲۵ ساله باید اتفاق افتد و هم اکنون سیل بند شهرها و روستا متناسب با این دوره بازگشت طراحی می‌شوند.

وی ادامه داد: در حوضه کرخه طبق مطالعات مشاور دبی سیلاب با دوره بازگشت ۲۵ ساله یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر برآورد شده و باید در پایین دست براساس این مقدار ظرفیت سازی شود تا بتواند سیلاب را عبور بدهد.

ایزدجو بیان کرد: بهترین گزینه برای مدیریت سیلاب در پایین دست سد تنظیمی کرخه در ناحیه خسرج و بالادست حمیدیه است که باید برای آن حدود ۸۶۰ کیلومتر بر ثانیه کانال کنترل سیلاب احداث شود تا با ورود سیلاب به حوضچه شماره یک کرخه، دیگر آب وارد شهرستان های دشت آزادگان و حمیدیه نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار