مرگ تدریجی اراضی کشاورزی با آتش زدن کاه و کلش /یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان

کد خبر: ۱۰۴۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴ 06 May 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
مورخ شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

برخی از کشاورزان پس‌ از آنکه محصول گندم، برنج، جو و ... خود را برداشت می‌کنند، ساقه‌های باقیمانده گیاهان را آتش می‌زنند و گمان می کنند زمین را برای کشت بعدی آماده می‌ نمایند.

سوزاندن بقایای گیاهی بخصوص کاه و کلش هرساله به منظور از بین بردن علف های هرز باقیمانده و آماده سازی هرچه سریعتر زمین های کشاورزی برای کشت دوم به دلیل ناآگاهی کشاورزان از مضرات و سرمایه سوزی هایی که به دنبال دارد، انجام می شود. در خوزستان این اقدام با پایان یافتن برداشت محصولات کشاورزی انجام می شود.

اگرچه سوزاندن کاه و کلش در مزارع از قدیم مرسوم بوده و سالهاست که کاه و کلش را می‌سوزاند و این رسم نادرست به نسل های جدید منتقل شده است.

عوارض جبران ناپذیر آتش زدن کاه و کلش برای  کشاورزان به دلیل آسیب زدن به ساختار خاک و نامرغوبی محصولات بعدی و از طرفی آلودگی و اسیب به محیط زیست باعث شده تا در سال های گذشته کارشناسان و مسولان امر تلاشی مضاعف درراستای آگاه سازی کشاورزان و ممانعت از این اقدام داشته باشند.

 نابودی موجودات مفید خاک، افزایش مصرف کودهای شیمیایی و کاهش بازدهی زمین، فرسایش خاک در بلند مدت، کاهش رطوبت خاک و افزایش مصرف آب در طول دوره رشد، آلودگی محیط زیست و بروز بیماری‌های تنفسی و سفت شدن لایه‌های خاک و کاهش نفوذ پذیری آن از مهمترین عوارض جبران ناپذیر سوزاندن کاه و کلش در مزارع است.


کشاورزی نوین باید مرسوم شود و با روش های علمی به کاشت و برداشت محصول پرداخت تا با راه حل های علمی بتوان زمین زراعی را برای کشت بعدی آماده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار