80درصدکودکان‌خراسانی‌پیش‌دبستانی‌نمی‌روند

مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متأسفانه نرخ پوشش پیش‌دبستانی در خراسان رضوی بسیار پایین است، گفت: 80 درصد کودکان 5 ساله در کلاس‌های پیش‌دبستانی حاضر نمی‌شوند.
کد خبر: ۱۳۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵ 18 November 2015
رخساره فضلی در همایش تبیین اهداف و ضرورت‌های آموزش و پرورش در دوره پیش‌دبستانی که در سالن اجتماعات پژوهشکده عباس‌زادگان برگزار شد، با اشاره به سرمایه‌گذاری اقتصادی پربازده در دوران ابتدایی اظهار کرد: آموزش پیش‌دبستانی زیربنای اصلی شکل‌گیری شخصیت، هویت و موفقیت‌های دائمی دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش به سرمایه‌‌گذاری برای تربیت نیروی انسانی تأکید کرد و بیان داشت:‌ موارد سرمایه اجتماعی و گلوگاه‌ها در این زمینه باید شناسایی شود و یکی از مهمترین گلوگاه‌ها بحث فرهنگ و هویت دوران کودکی است.

وی‌ تأکید کرد: اگر قرار است کاری انجام دهیم باید از کودکی و نوجوانی برنامه‌ریزی کنیم، وگرنه ممکن است به جایی برسیم که دیگر راه جبران نباشد.

فضلی با اشاره به تأثیر آموزش پیش‌دبستانی خاطرنشان کرد: آموزش پیش‌دبستانی سبب پیشرفت در زمینه‌های جسمی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی و در دوره‌های بالاتر بسترساز عدالت اجتماعی می‌شود.

مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: امروز در وزارت آموزش و پرورش معاونت آموزش ابتدایی وجود داشته که دو بخش اصلی پیش‌دبستانی و دبستان را دارد.

وی تأکید کرد: دوره پیش‌دبستانی دوره‌ای رسمی است، اما بسیاری از افراد حتی کارشناسان نمی‌دانند این دوره رسمی است.

فضلی با بیان اینکه مسئله مهدهای کودک، پیش‌دبستانی تا دانشگاه مسئله حاکمیتی و متولی آن وزارت آموزش و پرورش است، عنوان کرد: در سند تحول بنیادین نیز دوره پیش‌دبستانی امر حاکمیتی است و مباحث انس با قرآن، تربیت بدنی و مهارت اجتماعی در راهکارهای سند تحول بنیادین آمده است.

مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بند 13 برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران دوره پیش‌دبستانی، دوره‌ای رسمی و غیراجباری است، تصریح کرد: برنامه‌های آموزش پیش‌دبستانی باید منعطف و سیال باشد و اگر این دو ویژگی را نداشته باشد، جزء برنامه‌های آموزش و پرورش نیست.

وی با بیان اینکه 18 مؤسسه قرآنی و 12 نهاد و دستگاه در زمینه پیش‌دبستانی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت:‌ شاید فردی که از بیرون به این مسئله نگاه کند آن را تهدید ببیند، اما نگاه آموزش و پرورش در زمینه حضور دستگاه‌ها یک فرصت است.

فضلی یادآور شد: متأسفانه در خراسان رضوی نرخ پوشش پیش‌دبستانی بسیار پایین است و 80 درصد کودکان 5 ساله در پیش‌دبستانی حضور ندارند.

مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سال گذشته نرخ پوشش پیش‌دبستانی در خراسان رضوی 22 درصد بوده و امسال پیش‌بینی می‌شود این رقم به 32 درصد برسد.

وی عنوان کرد: نظام جامع ارتقای صلاحیت مدیران پیش‌دبستانی تصویب شده و صلاحیت‌ها در 10 محور احصا و در حال اعتبارسنجی هستیم تا به زودی از طریق دانشگاه فرهنگیان مدارکی برای مدیران پیش‌دبستانی در مراکز غیردولتی ارائه کنیم.

فضلی بیان کرد: تنها 52 درصد کودکان 5 ساله و 10 درصد کودکان 4 ساله در کلاس‌های پیش‌دبستانی حضور دارند که این یک مسئله است و باید حل شود.

مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: درصدد هستیم امسال جشنواره‌ای با عنوان جشنواره ملی هویت کودکان ایران اسلامی داشته باشیم و از این طریق مقوله‌های هویتی و فرهنگی را تبیین کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار