شیوع بیماری مشترک دام و انسان در سمیرم

در پی مشاهده بیماری مشترک دام و انسان سیاه زخم در سمیرم ،مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان از انجام طرح ضربتی واکسیناسیون بیش از دوهزار راس گاو و گوساله در این خطه عشایری روستایی خبر داد.
کد خبر: ۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵ 01 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، شهرام موحدی افزود: این طرح ضربتی در پی گزارش تلف شدن یک راس گاو به دلیل بیماری مشترک شاربن(سیاه زخم) در یکی از روستاهای شهرستان سمیرم و پس از تشخیص قطعی و سریع بیماری در آزمایشگاه مرجع انجام شد.

وی گفت: این طرح که به عنوان فاز دوم واکسیناسیون با هدف افزایش سطح پوشش ایمنی دامها در حداقل زمان و به منظور مقابله با بیماری شاربن (سیاه زخم)در شهرستان سمیرم صورت گرفت، توسط هشت اکیپ دامپزشکی دولتی و خصوصی و بصورت رایگان انجام شد.

وی تصریح کرد: بیماری شاربن یکی از بیماری های مهم مشترک بین انسان و دام است که در انسان به نام سیاه زخم شناخته می شود و در دامهایی که سابقه واکسیناسیون نداشته باشند، به صورت حاد و فوق حاد بروز کرده و باعث تلفات سنگین می شود.

به گفته وی با توجه به کوچ عشایر و احتمال آلودگی خاک مراتع و مزارع شهرستان به عامل این بیماری، لازم است هر سال واکسیناسیون و ایمن سازی دامها علیه بیماری شاربن صورت گیرد.

موحدی بیان کرد: در این طرح که از آبان سال جاری و به مدت یک ماه در شهرستان سمیرم انجام شد بیش از دو هزار راس گاو و گوساله با اعتباری بالغ بر 30 میلیون ریال بر علیه بیماری شاربن واکسینه شدند.

وی با اشاره به انجام فاز اول این طرح در تابستان سال جاری افزود: در فاز اول به دلیل کمبود اعتبارات ملی و استانی بیش از 95 درصد جمعیت دامهای کوچک این شهرستان (اعم از گوسفند و بز) که بیشتر دامهای عشایری بودند، تحت پوشش واکسیناسیون در این شهرستان قرار گرفتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار