علی اکبر وحدتی :

عملیات مرمتی آب انبار روستای اندوقان به اتمام رسید

میراث فرهنگی خراسان شمالی از اتمام عملیات مرمتی آب انبار روستای اندوقان با همکاری اهالی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خبرداد.
کد خبر: ۳۶۶۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸ 24 January 2017

به گزارش تابناک خراسان شمالی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، علی اکبر وحدتی گفت: آب انبارها در زمره بناهای عام المنفعه ای هستند که از طریق تامین آب مورد نیاز مردم نقش بسیار مهمی در زندگی جوامع داشته اند. هرچند این آثار با نام هایی چون "آب انبار"،" حوض انبار" و "استخر" در مناطق مختلف شناخته می شوند ولی به طور کلی اکثر آنها تابع یک نظام معماری و سلسله مراتب دسترسی هستند که در جزییات متنوع است. اصلی ترین عناصر مشترک آب انبار ها "سردر و ورودی"، " راه پله "، "پاشیر" و "مخزن" و مصالح مورد استفاده آنها عمدتا سنگ، آجر، شفته آهک و ساروج است. مهمترین مسئله در رابطه با ذخیره آب در اینگونه بناها حفظ سلامت آن است که  با روشی هوشمندانه و از طریق ایجاد "بادگیر و هواکش" در بالاترین نقطه پوشش مخزن آب انبار مرتفع شده است.

وی گفت: آب انبار اندوقان در میان روستای اندوقان از تکدانه های ارزشمند منطقه محسوب می شود. معماری آن متاثر از الگوی سایر آب انبار ها و دارای بخش های "سردر"، "راه پله"، "پاشیر"، و "مخزن" بوده و مهمترین مصالح بکار رفته آن آجر و ساروج است.

وحدتی در ادامه افزود: این بنا که سال ها متروک مانده بود توسط اداره میراث فرهنگی در سال1386 به شماره 22206 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و عملیات اجرایی پروژه شامل؛ مرمت پله ورودی و تکمیل سردرب بنا با مشارکت و همکاری اهالی روستا و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دی ماه سال جاری به پایان رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار