تابناک / معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سیاستهای توسعه گردشگری دریایی در آبهای شمال کشور اظهار کرد: در حال حاضر راهاندازی زیرساختهای گردشگری دریایی در دریای خزر برای سرمایهگذاران اقتصادی نیست و به دنبال اقتصادی شدن این فعالیتها در دریای خزر هستیم.
هادی حقشناس با بیان اینکه در حال حاضر کشتی میرزا کوچکخان تنها کشتی مسافری در دریای خزر است، گفت: هر چند که کشتیهای مسافری در دریای جنوب بین شهرهای ساحلی و بین بنادر کشورهای همسایه مانند کویت، قطر، بحرین و امارات فعال هستند اما در دریای شمال کشور هنوز فعالیت کشتیهای مسافربری اقتصادی نیست.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از آنجایی که کشتی میرزا کوچکخان کشتی مناسب دریای شمال نبود، نتوانست در گردشگری دریایی موفق عمل کند و ادامه فعالیتش اقتصادی نبود.
حقشناس با اشاره به مهمترین عامل عدم موفقیت گردشگری دریایی در آبهای خزر تاکید کرد: زمان سفر زمینی از آستارا تا باکو در کشور آذربایجان چیزی حدود ۳ساعت است حال اینکه این زمان از سفر دریایی از انزلی تا باکو به ۱۴ساعت میرسد که قطعا در مقایسه با زمان سفر زمینی نمیتواند برای گردشگران جذاب باشد.
به گفته او سفر زمینی به باکو بسیار کوتاهتر از سفر دریایی است و مشکلاتی چون دریازدگی ندارد و ترددهای زمینی تحت تاثیر شرایط جوی قرار ندارد و برای راهاندازی گردشگری دریایی در آبهای شمال کشور به دنبال استفاده از شناورهای کاتاماران هستیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: البته خرید این شناورها برای سرمایهگذاران گران است و بدون حمایت دولت نمیتواند، صرفه اقتصادی داشته باشد.