صاعقه جان ۹ نفر را گرفت

مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان گفت: فوت ۹ نفر در همدان بر اثر صاعقه طی امسال این پیام را می‌رساند که باید آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه پیشگیری مورد توجه جدی قرار گیرد.
کد خبر: ۶۱۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ 06 June 2018
مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان گفت: فوت ۹ نفر در همدان بر اثر صاعقه طی امسال این پیام را می‌رساند که باید آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه پیشگیری مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش فارس، عباس اولیا سمیع با بیان اینکه متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون ۹ همدانی در اثر صاعقه فوت کرده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد سه نفر در ملایر، دو نفر تویسرکان، دو نفر نهاوند، یک نفر رزن و یک نفر در اسدآباد فوت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر جان باختگان روستائیان بوده‌اند که آن بی‌توجه به خطرات به کار مشغول بوده‌اند، گفت: در آخرین مورد که سه ملایری فوت کرد، هر سه نفر برای مصون ماندن از باران به زیر درخت گردو پناه برده بودند که صاعقه به درخت زده و هر سه نفر در دم جان باختند.

مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان به لزوم رعایت نکات ایمنی در داخل ساختمان به هنگام رعد و برق اشاره کرد و با تاکید به اینکه در این هنگام از منزل خارج نباید شد، گفت: به منظور جلوگیری از خطر آتش‌سوزی ناشی از صاعقه، یک برق‌گیر بر روی ساختمان‌های بلند نصب کنید.

وی با بیان اینکه از در‌ها و پنجره‌ها، بخاری‌های دیواری، شوفاژ‌ها و یا دیگر هادی‌های الکتریکی دور شوید، افزود: دو شاخه و وسایل برقی مانند تلویزیون و رادیو را از برق بیرون بکشید.

اولیاسمیع با اشاره به اینکه دو شاخه تلفن را نیز بیرون بکشید و از کار کردن با تلفن خودداری کنید، خاطرنشان کرد: چراغ برق را برای داشتن روشنایی مناسب روشن نگاه دارید، برخلاف عقیده عموم مردم این کار خطر برخورد صاعقه با منزل شما را افزایش نخواهد داد.

وی با بیان اینکه پرده‌ها را بکشید و از ایستادن در نزدیکی پنجره‌ها خودداری کنید، در ادامه به نکات ایمنی در خارج از ساختمان اشاره کرد و افزود: از ایستادن در مناطق مرتفع، روی ساختمان‌های بلند، تپه، کوه یا هر ناحیه مرتفع دیگر به شدت پرهیز کنید.

مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با تأکید بر اینکه نباید از تجهیزاتی که هادی جریان الکتریسیته مانند تراکتور، موتورسیکلت، دوچرخه، بیل‌های فلزی و... هستند، استفاده کرد؛ گفت: از درختان، سیم‌های برق خصوصاً کابل‌های فشار قوی برق، لوله‌ها یا دیگر سازه‌های فلزی دوری کنید.

وی دوری از حصار‌های فلزی، خطوط برق و تلفن را مهم دانست و افزود:از پناه گرفتن زیر درختان پرهیز کنید، زیرا به علت برخورد برق و حرارت حاصل از آن، امکان آتش‌سوزی وجود دارد.

اولیاسمیع با بیان اینکه زیر سیم‌های برق هوایی، مخازن و شیشه‌ها پناه نگیرید چراکه احتمال فروریختن و افتادن آن‌ها وجود دارد، تصریح کرد: در صورتی که داخل قایق یا در حال شنا کردن هستید به سرعت از آب خارج شوید و بدن خود را خشک کنید.

وی بیان کرد: در صورتی که در خودرو هستید از درختانی که ممکن است روی آن بیفتد، دور شوید و سپس در جایی مناسب پارک کنید و تا پایان خطر از وسیله نقلیه خود خارج نشوید، اما از دست زدن به قسمت‌های فلزی خودرو خودداری کنید.

مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه اگر در جنگل بودید به سرعت از آنجا خارج شوید یا در زیر درختان کوتاه پناه بگیرید، افزود: با رعایت نکات ایمنی امکان برخورد صاعقه با شما بسیار کم بوده و هیچ جای نگرانی نخواهد بود.

وی با تاکید به اینکه بدنی که دچار صاعقه‌زدگی شده حاوی الکتریسیته نیست و می‌توانید کمک‌های اولیه ضروری را برای او انجام دهید، گفت: از دست زدن به بدن افراد صاعقه‌زده هراس نداشته باشید.

اولیاسمیع با اهمیت به بررسی علائم حیاتی مصدوم یعنی کنترل راه هوایی، تنفس، ضربان قلب و سطح هوشیاری، خاطرنشان کرد: در این مواقع با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

وی با بیان اینکه در صورت نیاز اقدام به عملیات احیای قلبی ریوی کنید، افزود: مصدوم را به آرامش تشویق کنید و بعد او را سریع به بیمارستان منتقل کنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار