طرح آبرسانی شهرهای غرب در راه است

وی تاسیسات جانبی مخزن 15 هزار مترمکعبی ماکلوان را ساختمان‌های آزمایشگاه، مسکونی، نگهبانی و اتاق شیرآلات ورودی و خروجی خواند و تصریح کرد: آب مخزن مذکور از چاه‌های عمیق مخروط افکنه ماسوله رودخان از طریق خط انتقال به طول 12 کیلومتر تامین شده است.
کد خبر: ۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴ 23 February 2015
کاظم لطفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صومعه‌سرا با اشاره به طرح آبرسانی به شهرهای غرب گیلان اظهار کرد: هدف از اجرای طرح مذکور آبرسانی به شهرهای غرب نزدیک گیلان به منظور تامین آب سالم و بهداشتی شهرهای صومعه‌سرا، فومن، شفت، تولم‌شهر، گوراب‌زرمیخ و روستاهای مسیر است.

 وی جمعیت زیر پوشش طرح آبرسانی شهرهای غرب گیلان را 250 هزار نفر عنوان کرد و افزود: سال 1405 طرح مذکور با بهره‌گیری از آبخوان مخروط افکنه ماسوله رودخانه در مرحله نخست و استفاده از سد خالصان در مرحله نهایی اجرایی می‌شود.

لطفی با بیان اینکه برای اجرای طرح آبرسانی شهرهای غرب گیلان 14 پروژه تعریف شده است، تصریح کرد: در مرحله نخست با توجه به مشکلات کمی و کیفی آب شهر صومعه‌سرا حفر و تجهیز پنج حلقه از 10 حلقه چاه عمیق تجهیز شده است ضمن اینکه اجرای خط انتقال آب ماکلوان صومعه‌سرا و احداث مخزن پنج هزار مترمکعبی صومعه‌سرا در اولویت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان محل احداث مخزن پنج هزار مترمکعبی صومعه‌سرا را در بخش غربی این شهر در محله لیموده ذکر کرد و گفت: مخزن مذکور در محوطه‌ای به مساحت 1,6 هکتار احداث شده و ایستگاه پمپاژ و اتاق شیرآلات ورودی، ساختمان‌های کلرزنی، کنترل دیزل ژنراتور، انبار و نگهبانی، حفر و تجهیز یک حلقه چاه عمیق از تاسیسات جانبی مخزن مذکور است.

وی ایستگاه پمپاژ را شامل سه دستگاه پمپ از نوع سانتریفیوژ هر کدام به ظرفیت پمپاژ 80 لیتر در ثانیه خواند و عنوان کرد: سال 1405 به دلیل افزایش مصرف و تامین آب باید پمپ دیگری وارد مدار شود و تمهیدات لازم پیش‌بینی شده است.

لطفی با اشاره به خط انتقال آب ماکلوان صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: هدف از اجرای پروژه مذکور انتقال آب چاه‌های ماسوله رودخان از چهار راه خشکنودهان تا محل مخزن زمینی پنج هزار مترمکعبی صومعه‌سراست و برای اجرای پروژه از لوله‌های بتنی پیش‌فشرده فولادی به قطر 600 میلی‌متر به طول 15 کیلومتر استفاده می‌شود.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان به احداث و تجهیز ساختمان 10 حلقه چاه عمیق ماسوله رودخان اشاره کرد و یادآور شد: احداث ساختمان و تجهیز چاه‌های حفر شده در حاشیه کانال فومن از اهداف اجرای پروژه مذکور است.

 وی نصب تجهیزات الکترومکانیکال برای پمپاژ، دیزل ژنراتور برای استفاده در مواقع بحرانی و اجرای خط جمع‌آوری آب چاه‌ها را از بخش‌های در حال اجرای طرح مذکور خواند و اظهار کرد: جنس لوله‌های جمع‌کننده آب چاه‌ها از پلی‌اتیلن به قطرهای 200 تا 355 میلی‌متر است. لطفی طول لوله‌های مذکور را پنج هزار و 500 متر عنوان کرد و افزود: طول خط لوله انتقال آب به چهارراه خشکنودهان 2 هزار و 100 متر است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با اشاره به احداث مخزن 15 هزار مترمکعبی ماکلوان گفت: مخزن ماکلوان، مخزن مادر محسوب می‌شود و در راستای چارچوب اهداف کلی طرح آبرسانی شهرهای غرب گیلان در کوهپایه‌های بالادست ماسوله رودخان در منطقه ماکلوان فومن به مساحت 2,3 هکتار احداث شده است.

وی تاسیسات جانبی مخزن 15 هزار مترمکعبی ماکلوان را ساختمان‌های آزمایشگاه، مسکونی، نگهبانی و اتاق شیرآلات ورودی و خروجی خواند و تصریح کرد: آب مخزن مذکور از چاه‌های عمیق مخروط افکنه ماسوله رودخان از طریق خط انتقال به طول 12 کیلومتر تامین شده است.

 لطفی با بیان اینکه مخزن ماکلوان اکنون در مدار بهره‌برداری نیست، گفت: اجرای خط انتقال از محل چاه‌های عمیق تا مخزن ماکلوان در اولویت کاری شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان به احداث مخزن 10 هزار مترمکعبی فومن اشاره کرد و یادآور شد: قسمتی از خط انتقال آب فومن و گوراب‌زرمیخ برای اجرا به مناقصه رفته است. 

وی تجهیز و انتقال 10 حلقه چاه باقی‌مانده، خط انتقال به مخزن 2 هزار مترمکعبی واسط و ساخت مخزن واسط را از جمله پروژه‌های باقی‌مانده دانست و خاطرنشان کرد: خط انتقال از مخزن واسط به مخزن ماکلوان، ادامه خط انتقال از مخزن ماکلوان به خط موجود، ادامه خط انتقال فومن و ساخت مخزن پنج هزار مترمکعبی دوم صومعه‌سرا از جمله پروژه‌های باقی‌مانده طرح آبرسانی شهرهای غرب گیلان است.

 لطفی خط انتقال آب صومعه‌سرا تولم‌شهر، خط انتقال آب فومن شفت، خط انتقال آب شفت تولم‌شهر و حفر و تجهیز سه حلقه چاه رودخانه شاخرز را از دیگر پروژه‌های طرح آبرسانی شهرهای غرب گیلان عنوان کرد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان هزینه اجرای پروژه‌های آبرسانی به شهر صومعه‌سرا تاکنون را 200 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بهره‌برداری از تمام طرح نیاز به 600 میلیارد ریال اعتبار دارد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار