اقدامات دانشگاه شیراز در مسیر بین المللی شدن

رییس دانشگاه شیراز گفت: در دو سال آغازین فعالیت دولت تدبیر و امید افزون بر 10 تفاهم نامه با دانشگاه های اروپایی و آسیایی برای احیای وجهه بین المللی این دانشگاه به امضا رسیده است.
کد خبر: ۹۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵ 20 September 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:مجید ارشاد لنگرودی افزود: دانشگاه شیراز همچنین برای توسعه آموزش در کشورهای منطقه و ایجاد شعبه در این کشورها اقداماتی را داشته است که جذب شمار بیشتری از دانشجویان خارجی علاقه مند به تحصیل در ایران را به دنبال خواهد داشت.
** افق حرکت دانشگاه ها در عصر پساتحریم
رییس دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسشی درباره افق حرکت دانشگاه ها در عصر پساتوافق و پساتحریم گفت: دانشگاه ها در این فضا باید در مسیر تقویت ارتباط علمی هرچه بیشتر با دانشگاه های معتبر دنیا و استفاده بهتر از منابع علمی روز گام بردارند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی امکان بهتری برای استفاده از تجربیات فناوران خارج از ایران و همکاری آنان با اندیشمندان داخلی و آسان کردن مبادله دانشجو و استاد و پذیرش و اعزام دانشجویان دکترا وجود خواهد داشت که این موارد در دستور کار دانشگاه شیراز قرار دارد.
ارشاد گفت: باید در شرایط بهبود فضای بین المللی، زمینه استفاده شمار بیشتری از استادان دانشگاه ها از دوره های دانش افزایی و تقویت فرصت های مطالعاتی را فراهم کرد تا آنها با جدیدترین دستاوردهای علمی روز دنیا آشنا شوند و از امکانات دانشگاه های برخوردار از آزمایشگاه های مجهز بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: در عصر پساتوافق همچنین باید زمینه لازم برای شرکت استادان دانشگاه ها برای شرکت در مجامع و همایش های علمی داخلی و خارجی استفاده کرد و جلسه های سخنرانی و کارگاه های علمی با استفاده از استادان مجرب ایرانی و غیر ایرانی شاغل در دانشگاه های معتبر برگزار کرد که دانشگاه شیراز به دنبال اجرایی کردن آنها بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
** دانشگاهیان با شور و شوق مشغول کار و تلاش مضاعف هستند
رییس دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین اقدام دولت تدبیر و امید گفت: یکی از اقدامات دولت در کنار حل موضوع هسته ای و کنترل تورم، ایجاد فضای تعامل با دنیا و زدودن فضای یاس و نومیدی در جامعه است که در این فضا اقشار مختلف جامعه به ویژه دانشگاهیان با شور و شوق مشغول کار و تلاش دوچندان هستند و این شاید مهمترین دستاورد دولت باشد.
وی اظهار کرد: دانشگاه شیراز نیز با ایجاد ارتباط هرچه بیشتر با سازمان ها، ادارات، نهادها و شرکت ها سعی کرده است تا دانش استادان به صحنه عمل کشانده شود و به حل معضلات و مشکلات جامعه کمک بیشتری کند.
ارشاد گفت: حوزه های نفت و گاز، آب و محیط زیست، دفاعی، معضلات شهری مثل ترافیک و مسائل اجتماعی از مهمترین حوزه هایی است که استادان دانشگاه شیراز در آنها همکاری دارند.
** تغییر رویکرد دولت تدبیر و امید در حوزه دانشگاه
در ادامه این گفت وگو، خبرنگار ایرنا از رییس دانشگاه شیراز پرسید: مهمترین تغییر رویکردها در دولت تدبیر و امید در فضای دانشگاه را در چه حوزه هایی می دانید؟
ارشاد در پاسخ گفت: در چند سال گذشته تغییر قوانین موجود در دانشگاه ها به سمتی بوده است که تصمیم گیری ها مدیریتی و از بالا به پایین باشد.
وی ادامه داد: در این راستا، فرایند استخدام و جذب استادان جدید بر اساس بررسی هیات های جذب دانشگاه ها صورت می گیرد که این بررسی ها به صورت متمرکز به تایید هیات جذب مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می رسد.
رییس دانشگاه شیراز یادآوری کرد: در روال گذشته، در برخی موارد از بخش و دانشکده مربوطه نظر خواهی نمی شد و یا به نظرات ترتیب اثر داده نمی شد و این مساله دیوان سالاری پیچیده ای را به دنبال داشت که به تاخیر در فرایند جذب استادان منجر می شد و حجم کار بسیار زیادی برای هیات مرکزی جذب استادان در دانشگاه ها ایجاد می کرد که بزرگتر شدن بدنه دولت و ایجاد اختلافات بین بخش های علمی و مدیریت دانشگاه را نیز در پی داشت.
وی ادامه داد: در چند سال قبل، تعیین، تایید و صدور حکم برای اعضای هیات های جذب در دانشگاه ها و کمیته صلاحیت عمومی به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شده بود که نشان دهنده عدم اعتماد به ساختار دانشگاه ها بود.
ارشاد گفت: این تصمیم در حالی اتخاذ شد که سال های قبل از آن دانشگاه ها به خوبی این ماموریت را به عهده گرفته و توانسته بودند اساتید مجرب و متعهد را جذب کنند؛ این موضوع همچنان دانشگاه ها را در تنگنا قرار داده است.
رییس دانشگاه شیراز با اشاره به تعیین رییسان بخش ها و مدیران گروه های علمی توسط رییس دانشگاه بدون در نظر گرفتن نظر اعضای بخش ها و گروه های آموزشی در دولت گذشته، گفت: این رویه و همچنین تصمیم گیری های قائم به فرد و از بالا به پایین و دستوری از فضای دانشگاه شیراز کنار رفته است و تصمیم گیری ها شکل اقناعی به خود گرفته است چرا که نخبگان هر بخش چه از نظر تخصصی و چه از نظر اشراف به موضوعات مرتبط، برای تصمیم گیری در مورد امور مربوط به خود شایسته تر هستند.
ارشاد گفت: کمرنگ کردن نقش هیات های امنا و هیات های ممیزه دانشگاه ها در تصمیم گیری ها در سال های گذشته به شدت استقلال دانشگاه ها را به خطر انداخته است.
رییس دانشگاه شیراز اظهار کرد: توسعه کمی دانشگاه ها نه بر اساس یک طرح مدون و علمی، بلکه بر اساس تصمیم های هیاتی، محفلی و توصیه ای که موجب ایجاد دانشگاه هایی بدون زیرساخت های لازم مانند استادان متبحر، ساختمان های مناسب و آزمایشگاه های لازم شده است؛ این در حالی است که آمار تعداد متقاضیان ورود به دانشگاهها به شدت رو به کاهش گذاشته است.
ارشاد ادامه داد: در چنین فضایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش های اولیه برای بازگرداندن استقلال دانشگاهها به خصوص درحوزه تصمیم گیری هیات های امناء و هیات های ممیزه را آغاز کرده است؛ هرچند متاسفانه بی اعتمادی و بدبینی نسبت به دانشگاه ها در دید بعضی از مسوولان خارج از وزارت علوم همچنان سد راه این تصمیم است.
رییس دانشگاه شیراز گفت: ماموریت گرا کردن دانشگاههای کوچک و تازه تاسیس یافته و حرکت کردن به سوی بالابردن کیفیت آنها، در نظر گرفتن امکانات گران قیمت آزمایشگاهی به صورت منطقه ای و امکان بهره برداری دانشگاه ها از این امکانات با تجهیز آزمایشگاه های مرکزی و تغییر نوع نگاه به استخدام اعضای هیات های علمی با حفظ کرامت انسانی و به دور از گرایش های سیاسی و افراطی از دیگر رویکردها و اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دو سال آغازین فعالیت دولت تدبیر و امید بوده است.
** فعالیت علمی استادان در فضای آرام و بدون تنش
ارشاد گفت: به دنبال این تغییر رویکردها، هم اینک اعضای هیات علمی دانشگاه خود را در سرنوشت دانشگاه های خود سهیم می دانند و از این رو در ارتقای سطح علمی خود و دانشگاه تلاش بیشتری دارند.
وی افزود: تلاش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد محیطی امن تر و بدون تنش در دانشگاه ها موجب شده است تا استادان با آرامش بیشتری به آموزش و پژوهش بپردازند.
رییس دانشگاه شیراز اظهار کرد: گسترده کردن تصمیم گیری ها موجب شده است تا از تصمیم های غلط اعمال سلیقه های فردی و ورود افراد بدون صلاحیت و با تخصص علمی ضعیف به شدت جلوگیری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار