تابناک فارس به نقل از ایرنا:مجید ارشاد لنگرودی افزود: دانشگاه شیراز همچنین برای توسعه آموزش
در کشورهای منطقه و ایجاد شعبه در این کشورها اقداماتی را داشته است که جذب
شمار بیشتری از دانشجویان خارجی علاقه مند به تحصیل در ایران را به دنبال
خواهد داشت.
** افق حرکت دانشگاه ها در عصر پساتحریم
رییس دانشگاه
شیراز در پاسخ به پرسشی درباره افق حرکت دانشگاه ها در عصر پساتوافق و
پساتحریم گفت: دانشگاه ها در این فضا باید در مسیر تقویت ارتباط علمی هرچه
بیشتر با دانشگاه های معتبر دنیا و استفاده بهتر از منابع علمی روز گام
بردارند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی امکان بهتری برای استفاده از
تجربیات فناوران خارج از ایران و همکاری آنان با اندیشمندان داخلی و آسان
کردن مبادله دانشجو و استاد و پذیرش و اعزام دانشجویان دکترا وجود خواهد
داشت که این موارد در دستور کار دانشگاه شیراز قرار دارد.
ارشاد گفت:
باید در شرایط بهبود فضای بین المللی، زمینه استفاده شمار بیشتری از
استادان دانشگاه ها از دوره های دانش افزایی و تقویت فرصت های مطالعاتی را
فراهم کرد تا آنها با جدیدترین دستاوردهای علمی روز دنیا آشنا شوند و از
امکانات دانشگاه های برخوردار از آزمایشگاه های مجهز بهره مند شوند.
وی
اظهار کرد: در عصر پساتوافق همچنین باید زمینه لازم برای شرکت استادان
دانشگاه ها برای شرکت در مجامع و همایش های علمی داخلی و خارجی استفاده کرد
و جلسه های سخنرانی و کارگاه های علمی با استفاده از استادان مجرب ایرانی و
غیر ایرانی شاغل در دانشگاه های معتبر برگزار کرد که دانشگاه شیراز به
دنبال اجرایی کردن آنها بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
** دانشگاهیان با شور و شوق مشغول کار و تلاش مضاعف هستند
رییس
دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین اقدام دولت تدبیر و امید
گفت: یکی از اقدامات دولت در کنار حل موضوع هسته ای و کنترل تورم، ایجاد
فضای تعامل با دنیا و زدودن فضای یاس و نومیدی در جامعه است که در این فضا
اقشار مختلف جامعه به ویژه دانشگاهیان با شور و شوق مشغول کار و تلاش
دوچندان هستند و این شاید مهمترین دستاورد دولت باشد.
وی اظهار کرد:
دانشگاه شیراز نیز با ایجاد ارتباط هرچه بیشتر با سازمان ها، ادارات،
نهادها و شرکت ها سعی کرده است تا دانش استادان به صحنه عمل کشانده شود و
به حل معضلات و مشکلات جامعه کمک بیشتری کند.
ارشاد گفت: حوزه های نفت و
گاز، آب و محیط زیست، دفاعی، معضلات شهری مثل ترافیک و مسائل اجتماعی از
مهمترین حوزه هایی است که استادان دانشگاه شیراز در آنها همکاری دارند.
** تغییر رویکرد دولت تدبیر و امید در حوزه دانشگاه
در
ادامه این گفت وگو، خبرنگار ایرنا از رییس دانشگاه شیراز پرسید: مهمترین
تغییر رویکردها در دولت تدبیر و امید در فضای دانشگاه را در چه حوزه هایی
می دانید؟
ارشاد در پاسخ گفت: در چند سال گذشته تغییر قوانین موجود در
دانشگاه ها به سمتی بوده است که تصمیم گیری ها مدیریتی و از بالا به پایین
باشد.
وی ادامه داد: در این راستا، فرایند استخدام و جذب استادان جدید
بر اساس بررسی هیات های جذب دانشگاه ها صورت می گیرد که این بررسی ها به
صورت متمرکز به تایید هیات جذب مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می رسد.
رییس دانشگاه شیراز یادآوری کرد: در روال گذشته، در برخی موارد از بخش
و دانشکده مربوطه نظر خواهی نمی شد و یا به نظرات ترتیب اثر داده نمی شد و
این مساله دیوان سالاری پیچیده ای را به دنبال داشت که به تاخیر در فرایند
جذب استادان منجر می شد و حجم کار بسیار زیادی برای هیات مرکزی جذب
استادان در دانشگاه ها ایجاد می کرد که بزرگتر شدن بدنه دولت و ایجاد
اختلافات بین بخش های علمی و مدیریت دانشگاه را نیز در پی داشت.
وی
ادامه داد: در چند سال قبل، تعیین، تایید و صدور حکم برای اعضای هیات های
جذب در دانشگاه ها و کمیته صلاحیت عمومی به شورای عالی انقلاب فرهنگی
واگذار شده بود که نشان دهنده عدم اعتماد به ساختار دانشگاه ها بود.
ارشاد
گفت: این تصمیم در حالی اتخاذ شد که سال های قبل از آن دانشگاه ها به خوبی
این ماموریت را به عهده گرفته و توانسته بودند اساتید مجرب و متعهد را جذب
کنند؛ این موضوع همچنان دانشگاه ها را در تنگنا قرار داده است.
رییس
دانشگاه شیراز با اشاره به تعیین رییسان بخش ها و مدیران گروه های علمی
توسط رییس دانشگاه بدون در نظر گرفتن نظر اعضای بخش ها و گروه های آموزشی
در دولت گذشته، گفت: این رویه و همچنین تصمیم گیری های قائم به فرد و از
بالا به پایین و دستوری از فضای دانشگاه شیراز کنار رفته است و تصمیم گیری
ها شکل اقناعی به خود گرفته است چرا که نخبگان هر بخش چه از نظر تخصصی و چه
از نظر اشراف به موضوعات مرتبط، برای تصمیم گیری در مورد امور مربوط به
خود شایسته تر هستند.
ارشاد گفت: کمرنگ کردن نقش هیات های امنا و هیات
های ممیزه دانشگاه ها در تصمیم گیری ها در سال های گذشته به شدت استقلال
دانشگاه ها را به خطر انداخته است.
رییس دانشگاه شیراز اظهار کرد: توسعه
کمی دانشگاه ها نه بر اساس یک طرح مدون و علمی، بلکه بر اساس تصمیم های
هیاتی، محفلی و توصیه ای که موجب ایجاد دانشگاه هایی بدون زیرساخت های لازم
مانند استادان متبحر، ساختمان های مناسب و آزمایشگاه های لازم شده است؛
این در حالی است که آمار تعداد متقاضیان ورود به دانشگاهها به شدت رو به
کاهش گذاشته است.
ارشاد ادامه داد: در چنین فضایی وزارت علوم، تحقیقات و
فناوری تلاش های اولیه برای بازگرداندن استقلال دانشگاهها به خصوص درحوزه
تصمیم گیری هیات های امناء و هیات های ممیزه را آغاز کرده است؛ هرچند
متاسفانه بی اعتمادی و بدبینی نسبت به دانشگاه ها در دید بعضی از مسوولان
خارج از وزارت علوم همچنان سد راه این تصمیم است.
رییس دانشگاه شیراز
گفت: ماموریت گرا کردن دانشگاههای کوچک و تازه تاسیس یافته و حرکت کردن به
سوی بالابردن کیفیت آنها، در نظر گرفتن امکانات گران قیمت آزمایشگاهی به
صورت منطقه ای و امکان بهره برداری دانشگاه ها از این امکانات با تجهیز
آزمایشگاه های مرکزی و تغییر نوع نگاه به استخدام اعضای هیات های علمی با
حفظ کرامت انسانی و به دور از گرایش های سیاسی و افراطی از دیگر رویکردها و
اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دو سال آغازین فعالیت دولت تدبیر
و امید بوده است.
** فعالیت علمی استادان در فضای آرام و بدون تنش
ارشاد
گفت: به دنبال این تغییر رویکردها، هم اینک اعضای هیات علمی دانشگاه خود
را در سرنوشت دانشگاه های خود سهیم می دانند و از این رو در ارتقای سطح
علمی خود و دانشگاه تلاش بیشتری دارند.
وی افزود: تلاش وزارت علوم،
تحقیقات و فناوری برای ایجاد محیطی امن تر و بدون تنش در دانشگاه ها موجب
شده است تا استادان با آرامش بیشتری به آموزش و پژوهش بپردازند.
رییس
دانشگاه شیراز اظهار کرد: گسترده کردن تصمیم گیری ها موجب شده است تا از
تصمیم های غلط اعمال سلیقه های فردی و ورود افراد بدون صلاحیت و با تخصص
علمی ضعیف به شدت جلوگیری شود.