خروج دوباره انتخاب استاندار از دستور کار دولت
دولت تدبیر و امید حتی اگر چندان متوجه اهمیت موضوع توسعه در خوزستان نیست لااقل فکری به حال وجهه و محبوبیت خود در فضای سیاسی و اجتماعی خوزستان بکند و از میان نیروهای بومی همسو و همراه با خود یکی را بر کرسی استانداری بنشاند و این ماجرای طناب کشی دامنه دار در انتخاب استاندار را پایان بدهد
کد خبر: ۲۴۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱ 14 June 2016

خبرهای دریافتی خبرنگار ما از خارج شدن دوباره موضوع انتخاب استاندار خوزستان از دستور کار هیئت دولت حکایت دارد. این در حالیست که گفته می شود قرار بود در جلسه امروز دولت استاندار جدید تعیین شود.

 ظاهرا مسئولان دولتی هنوز متوجه اثار منفی بلاتکلیفی مدیریتی موجود در استان مهم و استراتزیکی چون خوزستان نیستند.
 به نظر می رسد برخی مسئولان دولتی قدرت تصمیم گیری جدی و استفاده از اختیارات قانونی خود برای پایان دادن به این بلاتکلیفی را ندارند و با تذبذب و محافظه کاری، سرنوشت توسعه خوزستان را نادیده گرفته اند.

خبرهای دریافتی ما حکایت از تغییرات پیاپی در عزم و اراده مسئولان بویژه در وزارت کشور دارد بگونه ای که گفته می شود با تماس یا پیگیری هر یک از عناصر یا جریانات سیاسی، قومی، مذهبی و... مواضع دولتمردان دچار تزلزل شده و گویی مسئولان دولتی و بویژه وزارت کشور چنان به اصطلاح عامیانه "گوشی شده اند" که هر کسی به خود اجازه می دهد به جای دولت تصمیم بگیرد و رای و نظر خود را بر اراده انان حاکم کند.

با چنین وصفی به نظر می رسد این تذبذب در تصمیم گیری، فضای موجود و متزلزل مدیریتی در استان خوزستان را ادامه خواهد داد و تبعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن بزودی گریبان دولت را خواهد گرفت.

متاسفانه مسئولان دولتی آنقدر موضوع انتصاب استاندار را کش می دهند که تعارضات درون استانی به بالاترین حد ممکن برسد و اثرات ناشی از ایجاد فاصله و کینه و دلخوری در میان سیاسیون و نخبگان و فعالان جناح های مختلف، بیش از هر چیزی منافع عمومی مردم خوزستان را نشانه گرفته است. به بیان دیگر امروزه نه تنها اصل موضوع بلاتکلیفی در مدیریت ارشد استان، عوارض منفی توسعه ای را بدنبال خواهد داشت بلکه پایان ندادن به این ماجرا باعث شده است تا تقابل نیروهای درون استانی روز به روز افزایش پیدا کند که این به نفع فضای اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی خوزستان نخواهد بود.

دولت روحانی باید بپذیرد متقاعد کردن همه گروهها و جریانات سیاسی و قومی و مذهبی و اجتماعی در استانی چون خوزستان با تنوع گرایشات سیاسی و اجتماعی امکان پذیر نیست و این اتفاق در هیچیک از ادوار گذشته پس از انقلاب امکان محقق شدن نداشته است و لذا تلاش دولت برای اینکه بقول معروف همه را راضی نگه دارد نه تنها تلاشی عبث و بیهوده است بلکه تنها وجهه دولت تدبیر و امید را در اذهان عمومی دچار خدشه جدی می کند.

دولت تدبیر و امید حتی اگر چندان متوجه اهمیت موضوع توسعه در خوزستان نیست لااقل فکری به حال وجهه و محبوبیت خود در فضای سیاسی و اجتماعی خوزستان بکند و از میان نیروهای بومی همسو و همراه با خود یکی را بر کرسی استانداری بنشاند و این ماجرای طناب کشی دامنه دار در انتخاب استاندار را پایان بدهد.

طبیعی است که نیروها و کانون های مختلف سیاسی بویژه در میان مخالفان یا منتقدان دولت، با تصمیمات دولت در این زمینه ها موافق نباشند اما این نباید باعث تذبذب و ترس دولت از اتخاذ تصمیم نهایی و جدی بشود.

به نظر می رسد بی برنامگی دولت روحانی در حوزه های سیاسی و اجتماعی که منجر به برکناری برخی استانداران استان های مختلف شده اساسا معلول همین نگاهِ راضی کردن همگان در انتصاب استانداران بوده که نتیجه این آش شله قلمکار، انتصاب استاندارانی بوده که هویت سیاسی مشخصی را در اجرای برنامه های مدنظر دولت مستقر از خود نشان نداده و با بالاگرفتن تعارضات میان دولتمردان استان و حامین دولت، شکاف ایجاد شده و دولت ناچار به برکناری استاندار شد.

حالا دولت بجای حل این چالش و تصمیم گیری بر اساس حقوق قانونی خود، دوباره به دام همان فضاهای اختلافی افتاده و از انتصاب یک استاندارِ لااقل همسو و همفکر با خود عاجز شده است. با ادامه این روند به نظر می رسد آنچه در این دولت در حال نادیده انگاشته شدن است منافع مردم خوزستان و توقف قطار توسعه در استانی است که با انبوهی از مشکلات و محرومیت های دست و پنجه نرم می کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار