مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از ساخت موفقیت آمیز یک قطعه مورد نیاز حوزه نفت خبر داد و گفت: نخستین آزمون میدانی "ابزار جایرو"، ساخت داخل با موفقیت اجرا شد.
کد خبر: ۱۱۶۸۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰ 27 May 2024

تابناک خوزستان: علیرضا دانشی با اشاره به اقدام مهم و راهبردی در قطع وابستگی به خارج اظهار کرد: ابزار جایرو تولید یک شرکت دانش بنیان خوزستانی به عنوان نخستین ابزار ساخت داخل، انحراف‌سنج چاه‌های حفره پوش در چاه شماره ٢١٠ مارون ( دکل٧٠ فتح) مورد آزمایش میدانی قرار گرفت که با نتایج ابزار مشابه خارجی مقایسه و موفقیت آمیز بودن آن تایید شد.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از کالای ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تولید کالای ساخت داخل، پس از صحت سنجی عملکرد آزمایشگاهی ابزار جایرو، اقدامات لازم را جهت آزمون میدانی ابزار در یکی از دکل‌های تعمیراتی فراهم کردند.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص کاربرد این ابزار در صنعت نفت افزود: ابزار جایرو، جهت اندازه‌گیری زاویه انحراف و مسیر چاه‌های حفره‌ پوش و همچنین نصب تجهیزات لازم به منظور آغاز حفاری انحرافی در چاه‌های تعمیری و توسعه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: فناوری خاص به کار رفته در این ابزار و شرایط تحریمی موجود، تامین آن را برای صنعت نفت با سختی رو به رو کرده بود، ساخت نمونه بومی و مشابه آن در داخل کشور از جهت دسترسی شرکت‌های نمودارگیری چاه‌های نفت و گاز به این تجهیز با قیمت مناسب‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی حائز اهمیت است.

وی در تشریح اهمیت راهبردی این اقدام، اعتماد کامل مناطق نفتخیز به شرکت‌های جوان و فناور داخلی و نیازسنجی و اهتمام جدی به رفع گلوگاه‌های وابستگی به خارج را در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم دانست و این جهاد علمی را یکی از نمادهای تجلی باور "ما توانستیم" توسط فرزندان ایران توصیف کرد.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ابراز کرد: ابزار جایرو به دلیل بالا بردن و رسیدن به نقطه مورد هدف در صنعت حفاری اهمیت بسزایی دارد، بنابراین این شرکت در بومی سازی صنعت نفت کشور پیشتاز است.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت تابعه شرکت ملی نفت ایران با ۴۵ میدان و ۶۵ مخزن هیدروکربوری بزرگ و کوچک در گستره‌ای افزون بر ٧٠ هزار کیلومتر مربع از استان بوشهر تا شمال خوزستان، حدود ۸۰ درصد نفت خام و ۱۶ درصد گاز کشور را تولید می‌کند. در این قلمرو وسیع نفتی میدان‌های بزرگی همچون اهواز، گچساران، مارون، آغاجاری، کرنج و پارسی و بی بی حکیمه قرار دارند.

این شرکت نقش مهمی در تولید نفت کشور، خوراک پالایشگاه‌های نفت، تامین کننده سهم عمده‌ای از خوراک پتروشیمی ها و صادرات نفت از جایگاه وبژه‌ای برخوردار است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار