تلاش متخصّصان نیشکر به ثمر نشست؛
برای نخستین‌بار در خوزستان، شاسی «دروگر نیشکر» (هاروستر) در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بازطراحی و ساخته شد. این دستاورد، حاصل تلاش و خلاقیّت متخصّصان شرکت راصد صنعت توسعه در همکاری با کارشناسان فنّی کشت و صنعت دعبل خزاعی است.
کد خبر: ۱۱۶۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸ 28 May 2024

تابناک خوزستان: به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دروگر نیشکر که نقشی کلیدی در برداشت مزارع نیشکری دارد، پیش‌ازاین ساخت آن انحصاراً در دست کشورهای خارجی بود، اما حالا با نبوغ متخصصین نیشکری و باهدف غلبه بر تحریم‌ها، قطعات آن بومی‌سازی شده و به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، روحیه خودباوری را در این صنعت تقویت کرده است.

دکتر عبدعلی ناصری با بیان این سخنان در آیین رونمایی از نخستین شاسی دروگر نیشکر که با حضور اعضای هیئت‌مدیره و جمعی از مدیران نیشکری در شرکت راصد صنعت توسعه برگزار شد، به اهمیت صنعت نیشکر در اقتصاد کشور اشاره کرد و این صنعت را نمونه بارز تجلّی شعار «ما می‌توانیم» دانست که توانسته باتکیه‌بر خلاقیت و نوآوری متخصصان بومی، ایران اسلامی را در مسیر خودکفایی قرار دهد.

وی اظهار داشت: شاهد شکوفایی صنعت نیشکر در سایه استفاده از توان علمی و پژوهشی و همچنین تجربه‌های کارشناسان و پژوهشگران این حوزه هستیم، به‌طوری‌که این صنعت حتی در شرایط فشارهای تحریم نیز توانسته مسیر پیشرفت را به طور مستمر طی کند و به سودآوری برسد.

مدیرعامل توسعه نیشکر در پایان سخنان خود، کشاورزی پایدار، علم‌محور و مبتنی بر محیط‌زیست در کنار تولید و ایجاد اشتغال را ویژگی‌های مهم نیشکر برشمرد و ضمن قدردانی از متخصصان صنعت نیشکر، ابراز امیدواری کرد که با تلاش و نوآوری این عزیزان، شاهد پیشرفت‌های روزافزون این صنعت باشیم.

شاسی دروگر نیشکر چه ویژگی‌هایی دارد؟

در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت راصد صنعت توسعه به تشریح فرایند بازطراحی و ساخت شاسی دروگر نیشکر، پرداخت و ساخت آن را حاصل تلاش و نوآوری پژوهشگرانی دانست که با استفاده از دانش روز و تکنیک‌های تخصصی، توانسته‌اند به این دستاورد ارزشمند دست یابند.

مهندس محمد جمشیدی به برخی از فعالیت‌های مهندسی انجام شده در این پروژه اشاره کرد و گفت: تهیه نقشه‌های دقیق ساخت، مونتاژ مجازی بخش‌های مختلف در نرم‌افزارهای تخصصی، تحلیل‌های تخصصی تنش‌های مکانیکی و ملاحظات متالورژیکی از جمله اقداماتی است که برای اطمینان از کیفیت و کارایی این شاسی دروگر انجام شده است.

وی در ادامه به تشریح اهداف ساخت نخستین دروگر نیشکر در این شرکت پرداخت و افزود: دروگر نیشکر یا هاروستر، نقشی کلیدی در برداشت نیشکر با سرعت و کیفیت لازم ایفا می‌کند. این دستگاه وظیفه قطعه قطعه‌کردن و پوشال‌زدایی از ساقه نیشکر را نیز بر عهده دارد و به همین دلیل، همواره تحت شدیدترین تنش‌های عملیاتی و کارکردی قرار می‌گیرد.

استحکام و مقاومت شاسی در برابر تنش‌های عملیاتی

مدیرعامل راصد صنعت توسعه همچنین به مشخصات فنی شاسی دروگر نیشکر اشاره و بیان کرد: در ساختار این شاسی از فولادهای آلیاژی باکیفیت مانند Mo40 و CK45، همچنین از فولادهای St52 و St37 استفاده شده و وزن کلی آن حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم است؛ استفاده از این فولادها، استحکام و مقاومت شاسی را در برابر تنش‌های عملیاتی و کارکردی افزایش می‌دهد.

جمشیدی با تأکید بر دقت ابعادی بالای شاسی دروگر نیشکر، افزود: باتوجه‌به نصب موتور محرکه و متعلقات مختلف بر روی این شاسی، دقت ابعادی ویژه‌ای بین تمام اجزا وجود دارد و این موضوع نقش مهمی در عملکرد صحیح و کارآمد دروگر نیشکر ایفا می‌کند. وی ابراز امیدواری کرد که با بهره‌برداری از دروگر نیشکر با شاسی ساخت شرکت راصد صنعت و رفع اشکالات احتمالی، شاهد رفع نیاز به این تجهیز از سایر منابع در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

جمشیدی در پایان سخنان خود، از همکاری و حمایت مدیرعامل توسعه نیشکر، معاونین کشاورزی و صنعت و همچنین کارشناسان در اجرای این پروژه قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که با ادامه این روند، شاهد پیشرفت‌های روزافزون در زمینه بومی‌سازی فناوری و خودکفایی در این صنعت باشیم.

بر اساس این گزارش، چند سالی است که ساخت و بومی‌سازی تجهیزات مختلف کشاورزی و بسیاری از قطعات صنعت نیشکر با بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی نیروهای جوان و خلاق نیشکر در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است. این صنعت با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها، گام‌های بلندی در جهت خودکفایی کشور برداشته است. ساخت کارنده نیشکر، بازسازی ادوات کشاورزی، ساخت اولین دستگاه هشداردهنده موتور و… بخشی از دستاوردهای دانش‌بنیان و تولیدی این صنعت سبز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار