مدیر کل شیلات خوزستان به توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه شیلات استان اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۲ میزان صادرات آبزیان استان ۴۷ هزار تن بوده که با رشد ۶۲ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.
کد خبر: ۱۱۷۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵ 07 June 2024

تابناک خوزستان: مرتضی سوری بیان کرد: میزان تولیدات آبزی‌پروری در سال ۱۴۰۱ در استان خوزستان، ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن بود که در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۸۲ هزار تن رسید.

وی با تاکید بر حفظ ذخایر طبیعی آبزیان و پایداری صید، رویکرد توسعه شیلات استان را جهش تولید در حوزه آبزی پروری و صنایع مرتبط عنوان کرد و افزود: توسعه پرورش ماهی در قفس و آبزی پروری دریایی علاوه بر کاهش فشار بر روی ذخایر آبزیان موجب تحقق اشتغال، رونق تولید و رشد اقتصادی کشور می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به مصوبات سفر شهید آیت‌الله رییسی و هیات دولت به خوزستان در حوزه شیلات گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی از محل مسوولیت های اجتماعی وزارت نفت برای تکمیل زیرساخت ۲ مجتمع آبزی‌پروری استان (مجتمع پرورش میگوی ۳۹۵ هکتاری هندیجان و مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان کارون) اختصاص یافت.
سوری بیان کرد: مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای بهسازی و تکمیل اسکله صیادی هندیجان و مبلغ یکهزار میلیارد ریال برای زیرساخت‌های مجتمع‌های شیلاتی استان اختصاص یافت.
وی تصریح کرد: ۴۰هزار میلیارد ریال نیز برای توسعه طرح‌های کشاورزی استان در زمینه شیلات و نخیلات اختصاص یافته است.


مدیر کل شیلات خوزستان با بیان اینکه تکمیل زیرساختها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نقش تاثیرگذاری بر روی رشد تولید، ایجاد امنیت غذایی، ارزآوری و جذب سرمایه گذار دارد، اظهارکرد: سال گذشته بزرگترین طرح پرورش ماهیان خاویاری خوزستان در گتوند با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۵ تن گوشت و پنج تن خاویار و مجتمع ۳۹۵ هکتاری هندیجان با ظرفیت تولید ۹۰۰ تن میگو و طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس در هندیجان بهره‌برداری شد.

سوری به اقدامات شیلات در حوزه صید و بنادر ماهیگیری در دولت سیزدهم اشاره و اظهارکرد: طرح‌های ملی بندر صیادی خور ابوخضیر شادگان و بندر صیادی بحرکان هندیجان آماده واگذاری به بهره‌برداران است.

وی افزود: لایروبی اسکله صیادی چوئبده آبادان تکمیل و فاز ۲ اسکله ثامن الائمه آبادان برای احداث پارکینگ شناورهای صیادی آغاز شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان تاکید کرد: صادرات آبزیان استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۶۲ درصد رشد داشته و ۴۷ هزار تن بوده است.

وی متوسط مصرف سرانه آبزیان در استان را ۱۸.۴ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: این میزان به لحاظ ملاحظات فرهنگی، شرایط اقلیمی و شیوه‌های طبخ آبزیان در شهرهای ساحلی و غیرساحلی استان متفاوت است.

سوری با اشاره به نقش مهم آبزی‌پروری به عنوان بخشی از حوزه کشاورزی را در توسعه مناطق کم برخوردار و اشتغالزایی گفت: ۱۵۸ واحد فعال خرد روستایی در ۱۴ شهرستان به بهره برداری رسیده و ۳۰۰ نقطه نیز در استان برای احداث استخرهای ۲ منظوره و تلفیقی با فعالیت کشاورزی تشکیل پرونده داده‌اند و در دست پیگیری است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رییسی، رییس جمهور و دیگر شهدای خدمت سانحه بالگرد افزود: بدون شک شهید آیت‌الله رئیسی الگوی مدیریت انقلابی که از مبانی تفکر امام راحل(ره) ‌ و مقام معظم رهبری نشات می‌گیرد را پایه‌گذاری کرد و همواره در بخشهای اجرایی، خدمت‌رسانی حداکثری و بی‌منت به مردم را زمینه جلب رضایت پروردگار می‌دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار