معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از تغییر کاربری ۴۶۹ هکتار زمین برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹ 09 June 2024

تابناک خوزستان: شبنم کوچک‌پور با اشاره به لزوم اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، اظهار کرد: مهمترین بخش اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین با مکان‌یابی و جانمایی مناسب است که این مهم از چند طریق قانونی انجام می‌شود.

وی افزود: یک راه، تغییر کاربری اراضی دولتی که در محدوده شهرها موجود است، راه دیگر الحاق اراضی دولتی به محدوده شهرها و راهکار بعدی هم مکان‌یابی شهرک‌های مسکونی در خارج از محدوده شهرها است. البته ایجاد صنعت‌شهرها هم راهکار دیگر است. در آخر هم اقدامات مربوط به مشوق‌های شهرسازانه است که برای بافت‌های ناکارآمد شهری مصوب شده است.

کوچک پور ادامه داد: برای تامین زمین اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان تغییر کاربری اراضی دولتی که درون محدوده شهرها وجود دارند در دستور کار است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اضافه کرد: با توجه به بررسی‌های کارشناسی دقیق، اخذ استعلامات موردنیاز و برگزاری جلسات کمیته فنی و در نهایت طرح و تصویب در کمیسیون ماده ۵ استان، کاربری این اراضی با تامین خدمات، به مسکونی تغییر کاربری داده می‌شود.

وی ادامه داد: پس از تغییر کاربری این اراضی در کمیسیون ماده ۵ استان برای این اراضی طرح تفکیکی تهیه و مراحل تائید آن طی می‌شود.

کوچک‌پور گفت: تا امروز ۴۶۹ هکتار زمین تغییر کاربری داده شده که عمدتا در شهرهای هفتکل، حمیدیه، بهبهان، دزفول و اهواز بوده است. ۸۳ هکتار دیگر در مرحله کارشناسی و طی فرایند قانونی تغییر کاربری است که این زمین‌ها در شهرهای رامشیر، حمیدیه و اهواز واقع هستند.

وی عنوان کرد: دومین موضوع، الحاق اراضی دولتی به محدوده شهرها است. با توجه به اینکه در برخی اراضی درون محدوده شهر زمین دولتی یا زمین خالی مناسبی جهت اجرای طرح‌ها وجود ندارد به ناچار اراضی دولتی و یا اراضی حاصل از توافق از طریق معاونت املاک به دبیرخانه کارگروه زیربنایی معرفی می‌شوند که با توجه به مصوبات شورای عالی و آمار ثبت‌نامی نهضت ملی و جوانی جمعیت، مراحل الحاق انجام می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: دسته بعدی از اراضی، شهرک‌های مسکونی هستند. در شهرستان‌هایی که به دلیل کمبود زمین یا موضوعات فنی و تخصصی امکان تامین زمین برای آن‌ها وجود ندارد، مجبور به تعریف نقاط سکونتی به عنوان شهرک مسکونی هستیم که طبق ضوابط باید در خارج از حریم شهرها مکان‌یابی شوند. در این راستا تا امروز در استان خوزستان احداث ۶ شهرک در دزفول، اندیمشک، بهبهان، شادگان، رامهرمز و حمیدیه در دستور کار قرار دارد که تاکنون دو شهرک مراحل تایید را گذرانده‌اند. همچنین ۴ شهرک دیگر در مرحله اخذ استعلامات و کارشناسی هستند.

کوچک پور بیان کرد: صنعت‌شهرها، مناطقی درون محدوده شهر هستند که به صنایع بزرگ اختصاص داده می‌شوند. با توجه به اینکه خوزستان، استانی صنعتی و دارای شرایط ویژه است این نوع ارایه خدمت، مورد استقبال قرار گرفته است. تاکنون احداث ۴ صنعت شهر در استان تعریف شده‌ است که دو صنعت شهر در اهواز، یکی در ماهشهر و یک صنعت شهر در بهبهان است.

وی ادامه داد: با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی و در نظر گرفتن مشوق‌ها برای بافت‌های ناکارآمد شهری در سال ۱۴۰۱، تا امروز برای اهواز و شوش بسته تشویقی بومی برای بافت‌های ناکارآمد شهری در دبیرخانه کمیسیون و جلسه کمیسیون ماده ۵ استان تصویب شد. بسته تشویقی بومی شهرهای دیگر نیز در دست بررسی توسط شهرداری‌ها است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار