مدیرکل دامپزشکی خوزستان از انجام ۷۹ اردوی محرومیت‌زدایی و خدمات جهادی دامپزشکی در راستای خدمات‌رسانی‌های دولت سیزدهم در سطح استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴ 09 June 2024

تابناک خوزستان: ناصر عسکری‌فرد با اشاره به خدمات ویژه دولت سیزدهم در حوزه دامپزشکی اظهار کرد: یکی از کارهای ویژه ملی دامپزشکی خوزستان در سال ۱۴۰۲، نظارت شبانه‌روزی کیفی و بهداشتی دقیق بر واردات ۸۰ درصد نهاده‌های دامی به کل کشور در بندر امام خمینی (ره) و صدور گواهی بهداشتی و نظارت بر حمل و توزیع آن به همه استان‌ها در راستای تأمین امنیت غذایی کشور بوده است.

وی افزود: خدمات بهداشتی به مجتمع‌های پرورش میگو و ماهیان گرمابی صادرات‌محور در سطح استان از جمله سایت پرورش میگو چوئبده آبادان و مجتمع آزادگان بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان گرمابی کشور که اکثر تولیدات آن‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود، ارائه شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: نظارت کیفی و بهداشتی برای پایداری صادرات انواع فرآورده‌های خام دامی و شیلاتی و خوراک آبزیان به خارج از کشور از بنادر و پایانه‌های مرزی استان، نظارت بهداشتی بر کارگاه‌های فرآوری آبزیان در سطح استان خوزستان که بیشتر تولیدات آن‌ها صادراتی است و انجام شبانه‌روزی نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای ایام اربعین حسینی در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه برخی دیگر از خدمات ویژه دامپزشکی هستند.

وی بیان کرد: هر ساله به خیل عظیم دامداران عشایری که از سایر نقاط کشور وارد استان خوزستان می‌شوند نیز به نحو احسن خدمات‌رسانی شده است.

عسکری‌فرد با اشاره به طرح‌های ویژه دامپزشکی گفت: در راستای اهداف سازمان دامپزشکی در بسط و گسترش خدمات دامپزشکی به نقاط دوردست و محروم، حفظ سرمایه‌های دامی عشایر در برابر بروز بیماری‌ها و تلفات، کمک به تولید و رونق اقتصادی، حفظ اشتغال و بهبود معیشت عشایر و در نهایت ایجاد امنیت غذایی پایدار، ۷۹ اردوی محرومیت‌زدایی و خدمات جهادی دامپزشکی برگزار شده است.

وی افزود: از این تعداد، ۷۸ رزمایش جهاد دامپزشکی به صورت تک شهرستانی و یک رزمایش جامع و گسترده استانی در مناطق عشایری و محروم برگزار شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: همچنین طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، طرح ضربتی دو ماهه مقابله با بروز بیماری‌های دامی ناشی خشکسالی و تنش آبی در روستاهای چهار شهرستان حوضه آبی رودخانه کرخه، طرح اجرایی مبارزه با کیست هیداتیک، طرح ویژه تأمین دارو، سموم دامی و شربت ضد انگل و مکمل غذایی دام و طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای ویژه تاسوعا و عاشورا و عید سعید قربان انجام شده است.

وی ادامه داد: طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای ایام اربعین حسینی در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه و تحقق ۲۸۲ مورد اشتغال در بخش دامپزشکی استان خوزستان در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۱۴ درصد نسبت به تعهد اشتغال، از دیگر خدمات ویژه این اداره‌کل بوده است.

عسکری‌فرد با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی گفت: کاهش ۴۱ درصدی کانون‌های بیماری دامی نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۱۱ درصدی عملیات واکسیناسیون دام علیه انواع بیماری‌ها، افزایش ۲۵ درصدی واگذاری عملیات واکسیناسیون به بخش خصوصی، کسب رتبه عالی در ارزیابی سازمان دامپزشکی در زمینه عملیات واکسیناسیون PPR، آبله و تب برفکی و بروسلز، افزایش ۸۱ درصدی سم‌پاشی دام و افزایش ۴۳ درصدی سم‌پاشی جایگاه دام نسبت به مدت مشابه سال قبل حاصل این خدمات شبانه‌روزی بوده است.

وی با اشاره به افزایش ۳۷ درصدی تعداد پایش و مراقبت بیماری‌های واگیر دامی گفت: در سال گذشته ۱۶ میلیون نوبت سر واکسیناسیون برای دام‌های سبک و بیش از یک میلیون نوبت سر واکسیناسیون برای دام سنگین انجام شده است.

وی بیان کرد: ‌واکسیناسیون هاری نیز برای ۱۹ هزار قلاده سگ روستایی و عشایری و ۲ هزار و ۸۰۰ نوبت مراقبت سرمی بیماری مشمشه انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: مراقبت و پایش سرمی بیماری بروسلوز نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۱۱ درصد و مراقبت و پایش بیماری سل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافته است.

برچسب ها: دامپزشکی ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار