ركود و توقف در مناطق نفتخیز جنوب معنایی ندارد/ اجرای بزرگترین عملیات داده لرزه‌ای سه بعدی در مناطق كوهستانی كشور

کد خبر: ۱۱۷۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱ 13 June 2024

تابناک خوزستان: به گزارش روابط عمومي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب، شهرام تقوي‌پور، معاونت زمين‌ شناسي گسترشي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب با اشاره به اجراي بزرگترين عمليات داده لرزه‌اي سه‌بعدي در ميادين گچساران، چلينگر و گرنگان اظهار کرد: بزرگترين عمليات برداشت داده لرزه‌اي سه بعدي در مناطق کوهستاني و نيمه کوهستاني کشور از سه ميدان تحت اشراف گچساران، چلينگر و گرنگان در وسعت 2 هزار و صد کيلومتر مربع با هزينه‌اي بالغ بر 3 هزار ميليارد تومان برنامه‌ريزي شده است، اين عمليات در گذشته متوقف شده بود اما بار ديگر به همت دولت سيزدهم پروژ‌هاي آن مجددأ راه‌اندازي شد.

وي عنوان کرد: ميدان نفتي گچساران در 5 کيلومتري جنوب غربي شهرستان گچساران و 200 کيلومتري جنوب شرقي اهواز قرار دارد، ميادين گرنگان و چلينگر که به لحاظ وسعت داراي گستردگي کمتري هستند نيز به ترتيب در جنوب و جنوب شرقي ميدان گچساران واقع شده‌اند و يکي از ميادين اصلي در توليد نفت شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب به شمار مي‌روند.

معاونت زمين شناسي گسترشي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب در پايان تصريح کرد: اميدواريم که با برداشت اين داده‌هاي سه‌بعدي مشکلات ساختماني برداشت داده‌ها و ريسک‌هاي حفاري به حداقل ممکن برسد تا شاهد توسعه اين ميدان باشيم.

اجراي عمليات برداشت داده لرزه‌اي سه‌بعدي از ميدان گلخاري

تقوي‌پور در بخش ديگري از سخنان خود پيرامون اجراي عمليات لرزه‌نگاري در ميدان گلخاري اظهار کرد: يکي از اقدامات مهم و اساسي در بالادستي صنعت نفت برداشت داده‌هاي لرزه‌اي از ميادين تحت پوشش شرکت‌ها به شمار مي‌رود.

معاونت زمين‌ شناسي گسترشي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب با اشاره به برداشت داده لرزه‌اي سه‌بعدي از ميدان گلخاري، بيان داشت: دريافت و اجراي اين داده‌ها با هدف شناخت دقيق‌تر وضعيت مخزني، ساختماني و استفاده از فرايندهاي توسعه‌اي اين ميدان برنامه‌ريزي شده است.

تقوي‌پور عنوان داشت: ميدان نفتي گلخاري در 100 کيلومتري شمال غرب شهر بوشهر، 30 کيلومتري شهر گناوه، 320 کيلومتري جنوب شرق شهرستان اهواز و جنوب شرقي ميدان نفتي بي‌بي حکيمه قرار دارد و يکي از ميادين تحت پوشش شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب است.

وي در پايان با اشاره به هزينه هزار ميلياردي اين عمليات گفت: اميدواريم که با اين برداشت، ضمن تسريع در عمليات توسعه اين ميدان، دقت را افزايش داده و ريسک حفاري‌هاي آتي را کاهش دهيم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار