دادستان آبدانان:

نجات طبیعت در گرو فرهنگ سازی است

کد خبر: ۱۱۸۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹ 15 September 2024

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: این روزها طبیعت حال و روز خوشی ندارد از آتش سوزی های مکرر عمدی و غیر عمدی گرفته تا قصه پر غصه زغال فروشی و قاچاق این سوخت تجدید ناپذیر؛ همگی بلای جان طبیعت شده تا این ثروت ملی و سرمایه بشریت که در خلا آن زندگی بشر دستخوش تغییر و در ورطه فنا شدن قرار می گیرد نابود شود.

استان ایلام دارای ۶۴۲ هزار هکتار جنگل است که بیش از ۲۵۰ هزار هکتار آن در شهرستان های آبدانان و شمال دهلران در امتداد هم واقع شده که عمده معضل گریبانگیر جنگلهای این مناطق تخریب و تبدیل آنها به زغال می باشد.

مصیبتی که ظاهراً منشأ آن در شهرستان آبدانان با ایجاد شغلی کاذب بنام تولید زغال از جنگلهای این خطه و فروش آن می باشد که در حقیقت به قیمت تامین لقمه ای نان برای خانوار و از بین رفتن ثروتی عظیم برای جامعه که چیزی جایگزین آن نیست تمام می شود. 

دادستان آبدانان در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: ایجاد شغل کاذب تولید زغال و فروش آن که عموما در برخی روستاهای شهرستان آبدانان باب شده ناشی از عدم رسیدگی نظارت‌های کافی از طرف نهادهای مسئول بخاطر کمبود نیرو و امکانات و همچنین بیکاری و نبود شغل پایدار برای روستاییان می باشد.

یاسر خلفی ادامه می دهد برای جلوگیری از حمل، تولید، فروش و قاچاق زغال دستور تخریب کوره های زغال داده شده، اجازه ورود به منزل و توقیف محموله های زغال توسط ضابطین، تشکیل پرونده برای متخلفین و فرستادن به اداره تعزیرات و همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی برای ضابطین از جمله اقداماتی بوده که دستگاه قضا در راه مبارزه با قاچاق زغال انجام داده است.

وی مهمترین راهکار جلوگیری از تخریب جنگل را فرهنگ سازی میداند و ادامه میدهد آگاهی بخشی و اطلاع رسانی توسط رسانه های گروهی، ان جی او ها و صداوسیما می تواند مردم را از عواقب این کار که به نابودی جنگل منجر می شود برحذر دارد.

خلفی اضافه کرد:  علاوه بر این تقویت نیروها و امکانات در جهت سختگیری های شدید و همچنین ایجاد اشتغال پایدار برای روستاییان با اعطای تسهیلات ارزان از دیگر عواملی هستند که از تخریب جنگل جلوگیری می کنند.

دادستان آبدانان تاکید کرد: ارکان قضایی تمام ظرفیت خود را جهت جلوگیری از آسیب رساندن به جنگلها بکار خواهد گرفت./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار