گزارش تابناک از تولیدکنندگان خرما در بوشهر

خرما در دست دلالان/ معیشت ۲۵۰ هزار بوشهری در خطر است

گروه استان‌ها- با وجود تلاش یکساله و شبانه روزی تولید کنندگان خرما در استان بوشهر، سود اصلی فروش خرما به جیب دلالان رفته و سفره آنها چرب و چیل‌تر شده و معیشت نخلداران به شدت در مخاطره است.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵ 25 September 2024

به گزارش "تابناک بوشهر"، خرما از محصولات استراتژیک و راهبردی استان بوشهر محسوب می‌شود که علیرغم اینکه بخش زیادی از جمعیت استان بوشهر از طریق نخل و خرما ارتزاق می‌کنند، اما کماکان زور دلالان بیشتر است و سفره آنها چرب و چیل‌تر.

با وجود اقدامات مسئولان استان و تلاش برای تسهیل بازار صادرات خرما، لکن تولیدکنندگان خرما نمی‌توانند با قیمت مناسب این محصول را به فروش برسانند.

تعدادی از تولیدکنندگان و بهره برداران خرما در استان بوشهر، در گفت‌و‌گو با "تابناک بوشهر" به مشکلات خود در فروش محصول پرداختند که شنیدنی است.

پای دلالان کوتاه شود

باقر مسعودی نخل‌دار دشتستانی به "خبرنگار تابناک" گفت: تمام طول سال گرفتارِ نخلداری و آبیاری و کود و گرده‌افشانی و هرس و برداشت و نگهبانی از محصول هستیم ولی سود اصلی خرما در جیب دلالان است.

وی افزود: بارها با مسئولان استانی و کشوری جلسه داشتیم و با وجود قول و وعده مسئولان، نتیجه قابل قبولی نگرفته‌ایم.

مسعودی تصریح کرد: الان قیمت خرما، پای نخل، یک‌چهارم قیمت فروش واقعی است و دلالان با اندکی سرمایه‌گذاری (بخش عمده آن نیز غیر نقدی است)، سود سرشاری به جیب می‌زنند.

مشهدی عبداللهی از نخلداران استان بوشهر در گفت‌وگو با "خبرنگار تابناک" اظهار داشت: امسال بحث صادرات خرما مطرح شده، ولی هنوز تاثیری بر قیمت خرما ندارد.

وی افزود: هزینه نخلداری و کاشت و داشت و برداشت و سایر هزینه‌های جانبی، بسیار بالاست و سودی عاید باغداران نمی‌شود.

عبداللهی ابراز داشت: حوزه اقتصادی استانداری و نمایندگان مجلس و وزارت خارجه، با جدیت پای کار هستند ولی به امسال نمی‌رسد.

اقتصاد خرما وضعیت مطلوبی ندارد

رضا مجیدی نخلدار تنگستانی نیز به "خبرنگار تابناک" گفت: اقتصاد خرما در وضعیت مطلوبی نیست و نیازمند توجه مدیریت استان است.

وی افزود: کیفیت خرمای استان بوشهر، درجه یک است و کیفیت بسته بندی نیز عالی است ولی دلالان، بازار را قرق کرده‌اند و مجالی برای نخلدار نیست.

کرامت الهی از تولید کنندگان خرمای آبپخش نیز به "تابناک" اظهار داشت: توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی به‌ویژه خرما، اولویت اساسی است و می‌تواند گره‌گشا باشد.

وی افزود: زحمت اصلی خرما بر دوش باغدار است ولی دلالان، رخنه اساسی در بازار کرده‌اند و انگار مسئولان در خواب هستند.

صنایع تبدیلی و فرآوری خرما توسعه می‌یابد

معاون اقتصادی استاندار بوشهر نیز به "خبرنگار تابناک" گفت: در سه سال اخیر در زمینه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی بویژه خرما گام‌های اساسی برداشته‌ایم و در دو سال اخیر، وضعیت بهتر است.

علی باستین ابراز داشت: دلالان در سال جاری، نسبت به سنوات قبل، حضوری کم‌رنگ تر دارند و قیمت خرما نیز برای نخلداران بهتر شده است.

وی افزود: مدیریت استان به طور دقیق بر بازار نظارت دارد و اجازه اخلال به دلالان نمی‌دهیم.

باستین تصریح کرد: توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی بویژه خرما از اولویت های استان است که گامی در تقویت نخلداران و تولیدکنندگان است.

۱۷۰ هزار تن خرما و رطب در استان بوشهر تولید شد

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز به "تابناک" گفت: امسال حدود ۱۷۰ هزار تن خارک و رطب و خرما تولید و روانه بازار شده و برای صادرات محصول نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

مرتضی بحرانی افزود: در بحث صادرات خرما و همچنین تبدیل خرما به محصولات با کیفیت، اقدامات خوبی انجام شده که به‌زودی نتایج حاصله مشخص می‌شود.

وی یادآور شد: کیفیت خرمای استان بوشهر، بسیار خوب است و به گونه ای عمل می‌کنیم که دست دلالان کوتاه و سفره تولید کنندگان، پررونق شود.

صادرات خرما افزایش می‌یابد

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز به "خبرنگار تابناک" گفت: همه توان و ظرفیت موجود را برای بهبود وضعیت نخلداران به کار می‌گیریم.

ابراهیم رضایی افزود: رایزنی‌های خوبی با سازمان توسعه تجارت و وزارت خارجه برای صادرات خرما انجام شده و امیدوارم در بهبود وضعیت نخلداران موثر باشد.

وی اضافه کرد: توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی از راهکارهای ارزشمندی است که می‌تواند در بهبود معیشت نخلداران موثر باشد.

معیشت ۲۵۰ هزار نفر در خطر است

به نظر می رسد، بهترین راهکار برای بهبود وضعیت معیشت تولید کنندگان خرمای استان بوشهر، مدیریت خرید تضمینی توسط دولت و تعاونی‌ها و کوتاه کردن دست دلالان است.

امسال شاهد برداشت ۱۷۰ هزار تن خرما و رطب و خارک از نخیلات استان بوشهر هستیم و اگر دولت، همکاری نکند، معیشت بیش از ۲۵۰ هزار نفر در استان بوشهر به مخاطره می‌افتد و چشم کشاورزان به دستان مسئولان است.

انتهای پیام/گ

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار