کد خبر: ۱۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴ 03 March 2015
یمی از تالاب های موجود در کشور با خشکی روبرو هستند . 
معاون زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با واحد مرکزی خبر در رامسر گفت : از 42 نوع تالابی که در جهان شناسایی شده است ، 41 نوع آن در ایران وجود دارد که متاسفانه نیمی از این تالاب ها ، با خشکی 20 تا 80 درصدی روبرو هستند . 
آقای کیخا ، ایران را از متنوع ترین کشورها از نظر تالاب ها برشمرد و درباره وضعیت تالاب های ایران افزود : تالاب ها ، بخش مهمی از اکوسیستم های آبی هستند و وقتی تالاب سالم باشد یعنی کل حوزه ، وضعیت مطلوب و سالم دارد . 
وی با اشاره به اینکه بیش از 2 هزار تالاب در دنیا ، در سایت رامسر وجود دارد و از هزار تالاب ایران ، 24 سایت در کنوانسیون رامسر ثبت شده است گفت :‌ به دلایل مختلفی متاسفانه بیش از 70 درصد تالابی نظیر هامون خشک شده است و تالابهایی مانند بختگان، پریشان، دریاچه ارومیه و هامون هم وضعیت مطلوبی ندارند. 
وی با تاکید بر ضرورت تهیه قانون حفاظت از تالاب ها افزود : از پارسال اقدامات خوبی در حوزه برنامه ریزی و اعتبارات تالابی کشور آغاز شده است و در بخش قانون ، با همکاری مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون کشاورزی ، قانون حفاظت از تالابهای ایران در دستور کار قرار گرفت.
آقای کیخا گفت : لایحه حفاظت از تالاب های کشور ، آماده شده است و بزودی به مجلس خواهد رفت. 
وی افزود : در زمینه برنامه ریزی برای اکثر تالاب ها در چارچوب طرح حفاظت از تالابهای بین المللی که با همکاری سازمان ملل متحد و دفتر عمران در حال انجام است، قرار شد برنامه عمل هشت تالاب علاوه بر تالاب های ارومیه، شادگان و پریشان با رویکرد ذینفعان و جوامع محلی تهیه شود. 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت : از نظر اعتبارات نیز دولت در برنامه بودجه سال آتی اعتباراتی ، برای تالاب بین المللی هامون پنج میلیارد تومان، برای تالابهای استان فارس ردیف اعتباری 2 و نیم میلیارد تومانی و برای ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز اعتبارات خاصی گذاشته است. 
آقای کیخا افزود :‌ برای تالاب های بین المللی هامون 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و اجرای طرح های منابع آب درنظر گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار