امام جمعه قم:
خطیب جمعه قم گفت: امسال سعودی‌ها حج خونینی را برای مسلمانان جهان رقم زدند؛ حجی که شروع آن در مسجدالحرام و ختم آن در منا خونین بود و این امر در تاریخ سابقه نداشته است.
کد خبر: ۱۰۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱ 25 September 2015
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم با اشاره به فاجعه تلخ مکه در روز عید قربان افزود:امسال سعودی‌ها حج خونینی را برای مسلمانان جهان رقم زدند،حجی که شروع خونینی در مسجد الاحرام و ختم خونینی در منی داشت.

خطیب جمعه قم اظهار داشت:در تاریخ حج چنین روزی سابقه نداشته است، مدیریت غلط و اقدامات ناشایست سعودی‌ها موجب این فاجعه بود با اینکه سعودی‌ها سابقه 80 ساله در برگزاری مراسم حج دارند اما توان اداره این مراسم را ندارند.

وی یادآور شد:سال گذشته 20 میلیون نفر زائر از ایران و اقصی نقاط جهان به کربلا رفتند و با وجود تهدیدها و خطرات تکفیری‌ها و داعشی ها با وجود فقدان امکانات در عراق هیچ اتفاق خسارت باری روی نداد اما سعودی‌ها توان اداره حدود دو میلیون زائر را ندارند.

وی گفت:سعودی‌ها امسال عید قربان را به کام مسلمانان جهان تلخ کردند،تولیت و اداره حرمین شریفین مساله مهمی است و خداوند در قرآن کریم در مورد متولیان مسجد الاحرام فرموده است منحصرا متقین می توانند متولی آنجا باشند در حال حاضر آیا متولیان فعلی مصداق این آیه هستند؟

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد:آل سعود به تنها چیزی که نمی‌اندیشند رضایت خداوند متعال است و برای آنها جلب رضایت آمریکا و اربابانشان مهمتر از رضایت خداوند است.

وی تصریح کرد:طبق سابقه اداره مکه توسط آل سعود در اتفاق اول در سال 66 آل سعود جمعه خونینی را رقم زدند و در آن سال کشتار عمدی بیش از 400 نفر از زائران را در حرم خدا را رقم زدند همچنین مورد دوم حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الاحرام و حادثه منی نیز از دیگر رویدادهاست این اتفاقات نشان می دهد آل سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد.

سعیدی در تشریح واقعه منی گفت:طبق گزارش ها علت وقوع حادثه آمدن شاهزاده عیاش سعودی بود که در جهت مخالف با حرکت حجاج همراه با تعداد زیادی ارتشی و پلیس و چند دستگاه خودرو بود که موجب مسدود شدن مسیر حجاج شدند دولت سعودی به شدت سعی می‌کند علت این حادثه را مخفی کند ولی چنین امری قابل مخفی کردن نیست و آنها هرگز نمی‌توانند از زیر بار جنایت روز گذشته شانه خالی کنند.

وی عنوان کرد: بنابراین این اتفاق تلخ مسجد الاحرام و منی اثبات می کند آل سعود لیاقت تولیت و اجرای مراسم حج را ندارند این حقیقت را امام خمینی در سال 66 در جمعه خونین بیان فرمودند از این رو جهان اسلام باید با یک صدا در این ارتباط موضع بگیرد و طرحی برای اداره حرمین شریفین به جهان اسلام عرضه کنند.

خطیب جمعه قم تصریح کرد:فاجعه دیروز غمی جانکاه برای همه ما داشت و رهبر معظم انقلاب ضمن تسلیت این مصیبت بزرگ خدمت ولی عصر(عج) و بازماندگان در کشور سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: معظم له خواستار پیگیری حادثه شدند و دولت محترم نیز به پیروی از رهبری سه روز عزای عمومی اعلام کرده اند.

سعیدی گفت:این فاجعه ننگی برای افرادی است که خود را خادم حرمین می دانند اما با اسرائیل همسو هستند اسرائیل قبله اول مسلمین را هدف قرار می دهند و آل سعود قبله دوم را مورد اهانت قرار می دهند و به جای انجام وظیفه در تامین جان مردم در دیگر کشورها مداخله می‌کنند و برای جلب رضایت آمریکا و صهیونیست‌ها، مردم مظلوم یمن را به خاک و خون می‌کشند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در خصوص ایام هفته و رویدادهای مهم گفت:هفته دفاع مقدس و یاد شهدا و جانبازان و ایثارگران که برای رضای خدا و دفاع از اسلام و آئین و ارزشهایشان به امر ولی فقیه جان خود را فدا کردند را گرامی می داریم.

وی افزود:روز جمعه آینده، عید سعید غدیر خم می باشد در این روز به امر خداوند امام علی(ع) به عنوان امیر المومنین و خلیفه بلافصل پیامبر(ص) معرفی شدند و راه و رسم بندگی خدا را پس از پیامبر(ص) برای مومنان ترسیم نمودند که امید است برای معرفی این ایام ویژه جوانان تلاش شود.

خطیب جمعه قم عنوان کرد:یکی از نعمات الهی عمر انسان است که باید صرف بندگی و کسب سعادت در دنیا و آخرت و رضایت خدای متعال گردد در واقع عمر از ثروت گرانبها تر می باشد.

وی با قرائت آیاتی از قرآن کریم در مورد مهم ترین ویژگی های افراد مومن افزود:هر فردی به واسطه ادعای مومنی و اانقلابی بودن نمی تواند این امر را اثبات نماید بلکه انسان در معرض امتحان برای سنجش میزان عمل قرار خواهد گرفت.

گفتنی است بعد از نماز جمعه مراسم عزاداری ویژه حجاج در حادثه منی و راهپیمایی در اعلام بی کفایتی آل سعود در حرم مطهر تا مسیر شهدا برگزار شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار