مدیرعامل سد دز در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت مخزن سد دز را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۰۶۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷ 02 November 2021

سعید رئوفی نسب گفت: اینکه سد دز در فصل پاییز (مهرماه) در پایین‌ترین حالت خود باشد طبیعی است ولی سال جاری خاص است. ورودی سد در حال حاضر ۳۰ مترمکعب بر ثانیه و خروجی ۶۰ مترمکعب بر ثانیه است یعنی ۳۰ مترمکعب بر ثانیه از ذخیره موجود سد استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها ۷۰ میلیون مترمکعب از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد قابل بهره‌برداری است، افزود: با این مقدار حداکثر تا یک‌ماه آینده یعنی دهم آذرماه می‌توان شرایط ذکر شده را ادامه داد و ۷۰ میلیون مترمکعب را مصرف کرد.

مدیرعامل سد دز گفت: ۶۰ مترمکعب بر ثانیه که از سد خارج می‌شود نیز برای کشاورزی مناسب نیست و تنها برای حق آبه رودخانه آب، درختان و آبزبان است.

وی یادآور شد: معمولاً در سال‌های گذشته و در آبان‌ماه حداقل یک یا ۲ سیلاب قابل توجه داشتیم که آب را پشت سد می‌آورد. امیدواریم در روز‌های باقیمانده آبان‌ماه و ۱۰ روز اول آذرماه بارندگی داشنه باشیم و شرایط تغییر کند در غیر اینصورت ۶۰ مترمکعب بر ثانیه که خروجی سد است نیز کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ارتفاع آب پشت سد ۳۰۸ متر است و طبق قاعده نباید از ۳۱۰ متر پایین‌تر بیاید ولی به دلیل وضعیت خاص خوزستان و خشکسالی ریسک را پذیرفتیم که از ۳۱۰ متر به ۳۰۵ متر نیز برویم ولی پایین‌تر این مقدار باعث می‌شود که در صورت آمدن سیلاب از بالا دست به ناگهان حجم قابل توجهی از آب به پشت سد برسد و به بدنه سد آسیب وارد شود.

رئوفی نسب اضافه کرد: ۲ پیش بینی بلند مدت و کوتاه مدت برای هواشناسی داریم که هواشناسی خبرهای خوب ندارد؛ ولی آخر هفته جاری در لرستان بارندگی خوبی خواهیم داشت. اگر ۲ بارندگی خوب و سیلاب داشته باشیم و ارتفاع آب پشت سد به ۳۱۰ متر به بالا برسد بهتر می‌توان شرایط را مدیریت کرد

وی درخصوص نیروگاه برق سد گفت: نیروگاه سد در شبانه روز یک میلبون و ۲۰۰ هزار کیلو وات برق تولید می‌کند و آب رها سازی شده از مجرای نیروگاه خارج می‌شود و صرف تولید برق می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر حجم آب از ۳۰۵ متر پایین تر بیاید باعث ایجاد گرداب خواهد شد و نیروگاه قابل بهره برداری نخواهد بود.

وی با اشاره به میزان آب پشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته که افت داشته، گفت: به ندرت با چنین شرایطی روبرو شدیم؛ پایداری سد بسیار مهم است و اگر میزان آب بیش از میزان گفته شد پایین بیاید سلامت سد در خطر می‌افتد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار