کد خبر: ۱۰۰۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱ 02 November 2021
سرپرست معاونت امور بهداشت استان همدان،گفت: در شش استان کشور روند ابتلا به بیماری کوید ۱۹ افزایشی است که همدان جزء این شهر‌ها نیست، اما احتمال افزایشی شدن مرگ و میر وجود دارد.

به گزارش تابناک همدان، محمد خزایی در جمع خبرنگاران گفت: چرا باید بدون ملاحاظه و توجه به این ویژگی‌های خطر ناک که احتمال بروز موج شش وجود دارد برای بازگشایی مدارس روز شماری کنیم.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که هر یک از افراد دو دوز واکسن دریافت نکرده باشند و دو هفته از زمان تزریق نگذرد، همه کلاس‌های درس و مدرسه دستور العمل‌های بهداشتی را اعمال نکنند موافق بازگشایی مدارس نیستیم.

 خزایی افزود: باید وضعیت بهداشت محیط از نظر تهویه، سالن ها، سرویس هلی بهداشتی و .. رعایت شود البته در این صورت با ظرفیت محدود اقدام به باز گشایی شود.

 پیک پنجم در استان همدان ۲۰ درصد کاهش مرگ ثبت شده است

وی اشاره ای به درگیری افراد در پیک موج چهارم کرد و گفت: در موج چهارم شیب کاهشی تند بود و ظرف سه هفته به حالت کند ابتلا رسیدیم، اما در موج پنجم این حالت نگران کننده بود و نشان میدهد که نیازمند توجه ویزه و خاص است.

خزایی اشاره ای به آمار مرگ و میر پیک چهارم و پنجم کرد و گفت: پیک موج چهارم در استان همدان در یک روز  ۲۲ مورد مرگ ثبت شده که در پیک موج پنجم فقط در دو روز ۱۶ مورد که بیشتر تعداد است ثبت شده که نشان میدهد نسبت به پیک چهارم ۲۰ درصد افت پیک مرگ داشتیم.

وی دلیل کاهش مرگ و میر  در پیک پنجم گفت: این عمل کرد به دلیل واکسینوسیون موثر گروه سنی بالای ۶۰ سال است که ۸۳ درصد این گروه کاملا واکسینه شدند.

خزایی اشاره کرد: ۷۲ درصد بلای ۵۰ سال کامل واکسینه شدند، اما زمانی می‌توانیم بگوییم این بیماری کنترل شده که واکسیناسیون جامع استان به ۸۰ درصد برسانیم.

وی خاطر نشان کرد: زمانی میتوان گفت که در کنترل پیک موفق شدیم که از یک میلیون و ۷۸۰ نفر جمعیت استان حداقل ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار نفر  واکسینه شوند که اگر این روند به وقوع بپیوندد می‌توانیم بگوییم در کنترل موج بعدی موفق می‌شویم که در حال حاضر ۱ میلیون و ۱۶۰ هزار نفر واکسن دریافت کرده اند.
 
۳۰۰ هزار نفر در استان از تزریق واکسن امتناع می کنند

خزایی در خصوص افرادی که واکسن دریافت نکرده اند گفت: در استان ۳۰۰ هزار نفر مشمول واکسن هستند که از تزریق واکسن امتناع می‌کنند و همچنین نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: ۶۵ درصد از جمعیت کل استان واکسینه شده اند یعنی از هر سه نفر دو نفر یک مرحله واکسن دریافت کرده اند و ۴۱ درصد جمعیت استان کامل هر دو دوز را تزریق کرده اند.
 
سرپرست معاونت امور بهداشت استان همدان تصریح کرد: بالای ۸۰۰ هزار دوز واکسن در انبار‌های علوم پزشکی همدان دپو هست و بالای ۸۵ هزار تزریق می‌توان انجام داد.
 
 
زنگ هشدار ابتلای دیابت نوع دوم به صدا در آمد

خزایی اشاره ای به شیوع بیماری های غیر واگیر دار کرد و گفت: شیوع دیابت نوع دوم در جمعیت بالای ۳۰ سال استان ۷ درصد است، اما در کل کشور روند دیابت رو به افزایش است که این امر به خاطر کاهش فعالیت‌های بدنی، رژیم‌های غذایی نا مناسب و ... است.
 
افزایش تعداد مشاوره های غربالگری در استان
 
وی در خصوص سلامت روان گفت: در مجموع سال‌های گذشته  ۴۰ درصد  خدمات مشاوره روانی ارایه  شوده بود که در شش ماهه اول سال این عدد به ۳۸ درصد رسیده است.
 
خزایی گفت: این آمار  نوید دهنده این است که تا آخر سال ۷۰ درصد پوشش مشاوره غربالگری برای افرادی که در سامانه ثبت الکترونی، خواهیم داشت که علت اصلی آن مشاوره‌های کوید نیز بود.

 توجه به تغذیه کودکان بر خلاف بزرگ سالان بهتر است

وی اشاره ای به مباحث تغذیه کرد و گفت: درصد کوتاه قدی شدید و متوسط در کودکان زیر ۵ سال در کشور ۶.۵ درصد است که در سال ۱۴۰۴ به ۳ درصد برسد که اکنون در همدان ۲.۷ دهم درصد هستیم علت اصلی این است که مباحث مربوط به تغذیه در استان همدان وضعیت نسبتا مناسبی برای کودکان دارد بر خلاف این که در رده‌های سنی بالا کم توجهی می‌شود.

خزایی افزود: درصد کم وزنی متوسط و شدید در کودکان زیر ۵ سال در کشور ۴.۴ دهم درصد است که در استان همدان ۲.۷ دهم درصد است.
 
وی در خصوص لاغری گفت: درصد لاغری متوسط و شدید در کودکان زیر ۵ سال در کشور ۷.۱ دهم و درصد است که در بعضی استان‌ها این درصد به بالای ۱۵ درصد می‌رسد که در همدان ۵.۶ دهم درصد است.

کودکان زیر ۵ سال مناطق کمتر برخوردار به طور رایگان مکمل‌ و  ویتامین‌ دریافت می کنند
 
خزایی گفت: یکی از وظایف ما در این حوزه مکمل یاری است یعنی برای کودکان زیر ۵ سال مناطق کمتر برخوردار مکمل‌ها و انواع ویتامین‌ها از طریق مراکز جامع و خانه بهداشت به رایگان در اختیار قرار می‌دهیم که سال ۹۹ بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان فقط مکمل دارویی برای حاشیه شهر‌ها خریداری شده و برای مناطق روستایی بیش از ۴.۲ دهم میلیارد تومان هزینه شده است.
 
وی افزود: بیش از ۸.۸ دهم میلیارد خرید از طریق اعتبارات دانشگاه و داخلی استان شده که دارو‌های لازم از محل بیمه روستایی و سایر اعتبارات دریافت شود و در دسترس قرار گیرد.

هفت مکان پر تردد زیر ذره بین بهداشت
 
این مقام مسئول در ادامه افزود: مکان‌های حساس دائما چک می شود طبق ابلاغ وزارت بهداشت ۷ محل پر تردد شامل سالن‌های ورزشی و بدن سازی، تالار‌های پزیرایی، بازار‌های روز، پاساژها، رستوران ها، نمایشگاه‌های تخصصی، سالن‌های سینما و تئاتر و شهر بازی است که به طور ویژه  هر هفته همه این مراکز بازدید می‌شود.
 
خزایی در خصوص نظارت بر  مکان‌های غیر حساس گفت:  با نرم وزارت بهداشت که ۲۵ درصد است این امکان بازدید می‌شود.
 
از نظر سرانه کشوری،
خانه بهداشت جمعیت همدان جزو ۱۰ استان برتر است 

وی گفت: مجموعه مراکزخدمات رسان سطح اول ۵۱۵ مورد است،یهنی  ۵۰۴ خانه بهداشت وجود دارد که خدمات سطح اول سلامت را به روستا‌ها ارائه می‌کنند، ۱۱ پایگاه روستایی البته خانه بهداشت بیشتری وجود دارد که در حال تعمیر هستند و وارد مدار می شوند.

خزایی گفت: در مجوعه خدمات شهری ۸۰ مرکز جامع خدمات شهری وجود البته در مناطق روستایی غیر از خانه بهداشت و پایگاه سلامت روستایی ۸۹ مرکز جامع خدمات روستایی وجود دارد.

وی افزود: خانه‌های بهداشت زیر نظر مراکز جامع هستند یعنی هرچند خانه بهداشت زیر نظر یک مرکز خدمات جامع سلامت محسوب می‌شود لذا ۸۹ مرکز خدمات جامه روستایی و ۸۰ مرکز جامع خدمات سلامت شهری داریم یعنی ۱۶۹ مرکز خدمات شهری روستایی در مجموع در استان فعال هستند.

خزایی خاطر نشان کرد: در مجموع بیش از ۷۰۰ مرکز خدمات رسان سطح یک که شامل خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت است.
 
۸۰ درصدپرسنل معاونت بهداشت فنی هستند

خزایی گفت: در بحث نیروی انسانی بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر پرسنل در حوزه معاونت بهداشت داریم که ۸۰ درصد این تعداد پرسنل فنی هستند که شامل مراقبین سلامت، بهورزان و پرسنل فنی لیسانس و کارشناسان مختلف علوم آزمایشگاه و ... بیش از ۸۰ درصد کل جمعیت کارمندی را تشکیل میدهد و ۲۰ درصد نیرو‌های پشتیبان و خدمات رسان در مجموعه هستند.

وی افزود: شاخص نیروی انسانی این حوزه در مورد پزشک خانواده به اعضای هر ۴ هزار نفر جمعیت روستایی باید یک پزشک وجود داشته باشد که در استان همدان به اعضای هر ۳ هزار و ۶۰۰ نفر یک پزشک فعالیت می‌کند البته برای خدماتی مثل ماما که هر ۷ هزار نفر جمعیت روستایی یک ماما باید پوشش دهد در همدان برای هر ۵ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است.

خزایی گفت: از نظر شاخص مراقب‌های سلامت در مناطق شهری و روستایی که برای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر باید باشد در استان برای هر ۲ هزار و ۴۰۰ نفر یک مراقب است.
 
وی اشاره ای به جمعیت شهری و روستایی کرد که  خارج از چارچوب پوشش بیمه نیستند و افزود: از نظر بحث پوشش خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت الان صد درصد جمعیت شهری و روستایی زیر پوشش مراکز جامع قرار دارند و هر یک از افراد که اراده کند در محل زندگی خود می‌تواند مراجعه کند ومراقبت‌های بهداشتی دریافت کند.
 
از نظر پروژه‌های عمرانی،
علوم پزشکی همدان رکورد دار کشور است

وی گفت: در بین ۶۳ دانشگاه استان همدان جزو ۳ دانشگاه برتر در حوزه پیشرفت پروژه‌های عمرانی در بازده زمانی پنج سال گذشته است.

این مقام مسیول افزود: از ۱۳۹۶ تا کنون ۲۹۸ پروژه عمرانی در معاونت بهداشت شامل خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز جامع خدمات سلامت نعریف شده بود که از این تعداد پروژه ۲۸۰ پروژه به بهره برداری رسیده  ۱۸ پروژه باقی مانده ۱۱ پروژه تا پایان ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

وی گفت: ۲۸۰ پروزه اعتباری بالغ بر ۱۴۳ میلیارد تومان هزینه شده و برای ۱۱ پروزه در دست اقدام ۱۲.۶ میلیاردی تخصیص داده شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار