در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا که روز چهارشنبه با حضور استاندار قم ترتیب یافت از واکسینه شدن ۳۸ درصد مردم قم با دریافت ۲ دُز واکسن کرونا خبر داده شد.
کد خبر: ۱۰۰۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲ 03 November 2021

به گزارش تابناک قم، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه، بیان کرد: روند نزولی ولی کُند کرونا در قم ادامه دارد این در حالی است که با عادی انگاری تعداد شهرهای قرمز در سطح کشور افزایش پیدا کرده است.

محمدرضا قدیر افزود: تاکنون یک میلیون و ۱۲۷ هزار دُز واکسن در این استان تزریق شده که ۷۱۶ هزار دُز مربوط به مرحله اول و ۴۲۰ هزار نیز دُز دوم طرح واکسیناسیون سراسری بوده است.

وی یادآور شد: ۶۵ درصد از افراد بالای ۱۲ سال قم یکی از دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند که از نظر مقایسه ای بسیار پایین تر از میانگین کشوری است.

قدیر گفت: با وجود اینکه در این استان ۱۷ مرکز تجمیعی به همراه ۲۸ مرکز جامع درمان فعال است و از نظر زیرساختی مشکلی احساس نمی شود اما درصد واکسیناسیون عمومی رضایت بخش نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: برای سرعت بخشی و دسترسی بیشتر شهروندان طی هفته جاری مرکز واکسیناسیون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران فعال شده و ۲ اتوبوس آمبولانس نیز در سطح شهر مستقر شده است.

وی با بیان اینکه گروه های ضدواکسن همچنان با بی انصافی در مسیر برهم خوردن سلامتی مردم حرکت می کنند، ادامه داد: کرونا فرصتی برای نظام درمان استان بوجود آورد تا زیرساخت های درمانی خود را بروز کند.

قدیر خاطرنشان کرد: در طول ۲۰ ماه گذشته سه بیمارستان امیرالمومنین(ع)، مادر و بیمارستان تنفسی شهدای ارتش در سطح استانداردهای بالای درمانی راه اندازی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به نزدیکی به زمان بازگشایی مدارس، ادامه داد: پایین بودن پوشش واکسیناسیون در آموزش و پرورش استان سبب شده تا آمار کلی استان در این زمینه پایین باشد.

وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی قم اجازه ورود افراد بدون داشتن کارت واکسیناسیون به محوطه های این دانشگاه را نمی دهد و از سایر دستگاه ها نیز انتظار می رود در خصوص این مساله جدیت بیشتری به خرج دهند.

تقویت زیرساخت‌های درمانی قم با شیوع کرونا

معاون درمان علوم پزشکی قم نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: اکسیژن یکی از نیازهای مهم مراکز درمانی قم از زمان شیوع بیماری کرونا بود و ۴ تانک و مخزن اکسیژن طی چند ماه گذشته در ابعاد مختلف خریداری شده است.

محمود پرهام ادامه داد: همچنین در این مدت ۵ دستگاه اکسیژن ساز نیز خریداری و به زیرساخت های درمانی استان اضافه شد که برای مدیریت بیماران کرونایی یک مساله حیاتی است.

وی خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا ۴ دستگاه سی تی اسکن نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی قم خریداری شده و هم اکنون تعداد این تجیهزات در سطح استان به ۷ دستگاه سی تی اسکن دولتی رسیده است.

پرهام ادامه ادامه داد: در این مدت ۵۲ دستگاه دیالیز، ۷۲ ونتیلاتور به همراه برخی تجیهزات تخصصی دیگر به علوم پزشکی قم اضافه شده است.

وی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا ۷۲۰ نیروی پرستاری در قالب انواع استخدام و قراردادهای موجود جذب و به نظام درمان و سلامت استان افزوده شده اند.

وی ضرورت واکسیناسیون سالمندان را بسیار جدی دانست و ابراز داشت: بیشترین فوتی های کرونایی قم در گروه سنی ۶۰ تا ۷۰ سال هستند.

۳۸ درصد قمی ها دو دُز واکسن را دریافت کرده اند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه، تصریح کرد: باوجود اینکه درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در قم رقم بالایی نیست اما از میانگین کشوری بالاتر است.

سیامک محبی ادامه داد: در کنار پوشش واکسیناسیون باید تلاش شود تا رعایت پروتکل های بهداشتی نیز در سطح استان بهبود یابد تا از موج بعدی این بیماری جلوگیری شود.

وی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم اظهار داشت: استفاده از ماسک در قم در مجموع حدود ۷۰ درصد برآورد می شود.

رییس مرکز بهداشت قم گفت: روند کاهشی بستری و ابتلای بیماران کرونایی در قم کُند است و این مساله می تواند نگران کننده و هشدارآمیز باشد.

محبی ابراز داشت: هم اکنون هیچ منطقه قرمز کرونایی در سطح استان قم وجود ندارد و بر تعداد مناطق آبی طی یک هفته گذشته افزوده شده است.

وی با بیان اینکه درصد واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال استان ۶۳ درصد و پوشش واکسیناسیون دانش آموزی حدود ۵۳ درصد برآورد شده است افزود: تاکنون ۳۸ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال استان هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

محبی ادامه داد: پوشش واکسیناسیون سالمندی قم به ۷۸ درصد رسیده و گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال کمترین استقبال را از دریافت واکسن داشته اند.

رییس مرکز بهداشت قم بیان کرد: با زیرساخت های ایجاد شده در قم دسترسی به دریافت واکسن بسیار ساده شده است؛ پوشش واکسیناسیون در شهر قنوات با اقناع سازی انجام شده در ۱۰ روز گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در صورتی که زیرساخت های لازم انجام شود امکان واکسیناسیون در ۸۹ پایگاه سلامت شهری و ۵۸ خانه بهداشت روستایی نیز ممکن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: واکسیناسیون پایه ششم مدارس مقطع ابتدایی نیز باید توسط مدیران مدارس مورد توجه قرار بگیرد چرا که در صورت بازگشایی مدارس این افراد نیز باید بصورت حضوری سرکلاس های درس حاضر شوند.

وی تعداد بالای اتباع ساکن در قم را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: لازم است تا مرکز واکسیناسیون اتباع در محله شهرقائم قم با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد تا این افراد با خاطر آسوده نسبت به دریافت واکستن اقدام کنند.

۶۵ هزار دانش آموز قمی واکسینه شدند

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش قم نیز در بخشی از این جلسه، عنوان کرد: از ۶۵ هزار دانش آموز واکسینه شده قم فقط ۵۰۰ نفر در مقطع تحصیلی ششم ابتدایی قرار دارند و نگرانی زیادی از این مقطع در صورت بازگشایی مدارس احساس می شود.

مجتبی رمضان بیگی یادآور شد: درصد پوشش واکسیناسیون در ناحیه یک آموزش و پرورش قم ۴۱ درصد، ناحیه دو ۶۲ درصد، ناحیه سه ۷۳ درصد و ناحیه چهار ۳۴ درصد است.

وی ادامه داد: درصد پوشش واکسیناسیون دانش آموزی در شهرستان جعفرآباد ۵۴ درصد، کهک ۵۶ درصد و بخش خلجستان ۸۳ درصد برآورد می شود.

رمضان بیگی یادآور شد: تاکنون ۵۳ درصد از جامعه دانش آموزی استان قم دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اجباری برای حضور فیزیکی دانش آموزان وجود ندارد اما ۷۰درصد دانش آموزان قمی تمایل خود را جهت حضور در مدارس به صورت فیزیکی اعلام کرده اند.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، بر اساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شد و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار