چند تن از روحانیون و علمای اهل سنت استان کرمانشاه حوادث رخ داده در مراسم حج امسال و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران را نتیجه بی‌کفایتی آل سعود در زمینه تامین امنیت حجاج عنوان کردند.
کد خبر: ۱۰۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷ 26 September 2015

به گزارش تابناک یزد، حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و پس از آن وقوع فاجعه منا و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی طی روزهای اخیر مصیبتی بزرگ و فاجعه ای عظیم برای جهان اسلام به وجود آورد.

هنوز چند روز از حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام نگذشته بود که خبر کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران در ازدحام منا موجب تاثر و اندوه مسلمانان در سراسر جهان شد.

وقوع این اتفاقات در کمتر از دو هفته و عدم تامین امنیت زائران از سوی مسئولان سعودی موجب شده که مسئولان، بزرگان، روحانیون و علمای جهان اسلام نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار پاسخگویی دولت عربستان در این خصوص باشند.

لزوم پاسخگویی دولت عربستان

در همین رابطه چند تن از علما و روحانیون اهل سنت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، فاجعه منا را یک مصیبت بزرگ برای جهان اسلام و دولت سعودی را ناتوان از تامین امنیت زائران دانستند.

امام جمعه بخش شاهو شهرستان روانسر در همین رابطه، اظهار داشت: کشته و زخمی شدن تعدادی از زائران کشورهای اسلامی و از جمله ایران موجب به وجود آمدن اندوه بزرگی در سراسر جهان اسلام شده است.

ملا نعمت حسینی با بیان اینکه حادثه منا و پیش از آن سقوط جرثقیل در مسجد الحرام نشان از بی کفایتی مسئولان سعودی در تامین امنیت زائران است، خواستار رسیدگی و پیگیری این حوادث و پاسخگویی دولت عربستان شد.

وی تاکید کرد: با بروز این حوادث بی کفایتی آل سعود در تامین امنیت حجاج برای همگان اثبات شد و لازم است که در این خصوص با جدیت تصمیم گیری شود.

آل سعود شایستگی اداره حرمین شریفین را ندارد

یکی دیگر از ائمه جماعات بخش شاهو نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: فاجعه بزرگی که امسال در منا رخ داد مصیبت بزرگی بود که جهان اسلام را داغدار کرد.

ملا محمد محمودی افزود: کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران کشورمان در این حادثه نیز بسیار متاثر کننده بود و مردم کشور را اندوهگین کرد.

وی در ادامه خواستار رسیدگی جدی در خصوص اتفاقات پیش آمده طی دو هفته گذشته برای زائران خانه خدا شد و گفت: مسئولان آل سعود باید در این راستا پاسخگو باشند.

محمودی تاکید کرد: وقوع این اتفاقات این مسئله را اثبات کرد که آل سعود شایستگی اداره حرمین شریفین را نداشته و باید در این راستا تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.

بی تدبیری آل سعود به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست

یکی از روحانیون اهل سنت شهرستان پاوه نیز برگزاری مراسم حج امسال را نمونه ای بارز از بی کفایتی و بی تدبیری مسئولان سعودی دانست و گفت: تامین امنیت حجاج بر عهده دولت عربستان است اما حوادث امسال نشان داد که آنان توانایی این کار را ندارند.

 ماموستا ملا اميد ولی تصریح کرد: آل سعود در خصوص اتفاقات رخ داده در مراسم حج امسال مسئول است و باید پاسخگو باشد.

وی خاطر نشان کرد: بی تدبیری و سهل انگاری های صورت گرفته و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مجروحان به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست.

ماموستا ولی در پایان کشته شدن تعدادی از زائران بیت الله الحرام را فاجعه ای بزرگ عنوان و با خانواده های کشته شدگان ابراز همدردی کرد.

تامین امنیت زوار نیازمند یک مدیریت قوی است

امام جمعه اهل سنت شهرستان سرپلذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن ابراز تاسف از حادثه رخ داده در مراسم حج امسال، دلیل آن را ناتوانی سعودی ها از اداره امور حجاج و زائران عنوان کرد.

ماموستا ملارشید ثنایی بر اتخاذ تصمیمات ویژه برای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث تاسف بار تاکید کرد و گفت: تامین امنیت زوار نیازمند یک مدیریت قوی است که سعودی ها نشان دادند توانایی این مدیریت را ندارند.

وی افزود: این اتفاقات باید از سوی مراجع ذیصلاح با جدیت دنبال شده و از سوی مسئولان کشور نیز در سازمان کنفرانس اسلامی دنبال شود.

ثنایی خاطر نشان کرد: دولت عربستان با وجود اینکه ادعای کنترل منطقه را دارد اما می بینیم که از اداره امور داخلی خود نیز عاجز بوده و نمی تواند امنیت زائران را تامین کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار