بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ از این پس سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۰۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱ 27 September 2015
تکذیب خبر درگذشت دو استاد مطرح حوزه علمیه در حادثه منا

در حالی که روز گذشته خبر جان باختن آیت‌الله مویدی قمی و حجت الاسلام قلی پور گیلانی منتشر شده بود، این دو خبر تأیید نگردیده است.

به نقل از تسنیم قم حجت‌الاسلام سید مرتضی میرکتولی اظهار داشت: خبری که به نقل از اینجانب مبنی بر درگذشت آیت‌الله مویدی قمی در خبرگزاری‌ها آورده شده، صحت ندارد.

رئیس مجمع عالی تفسیر افزود: در گفت‌وگو با یکی از خبرنگاران به مفقودشدن آیت‌الله مویدی در سرزمین حج تاکید کردم که خبرنگار آن خبرگزاری سخن من را تحریف و از قول اینجانب نوشت که آیت الله مویدی فوت کرده است.

میرکتولی گفت: همان‌گونه که سازمان حج در لیست اسامی مفقودین خود اعلام کرد آیت الله مویدی قمی جزو افراد مفقود هستند و تلاش برای پیداشدن ایشان و حجت‌الاسلام مسلم قلی‌پور ادامه دارد که امیدوار هستیم ‌ایشان و بقیه زائران مفقود سالم پیدا شوند.

همچنین خبر درگذشت آقای قلی پور گیلانی نیز از خروجی خبرگزاری منتشرکننده حذف شده است.


وجود ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی در شهر قم

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به وجود ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی در شهر قم، بر ضرورت بازآفرینی هویتی این بافت تأکید کرد.

به نقل از مهر، محسن بهشتی در جلسه ستاد بازآفرینی‌ پایدار شهری که در استانداری قم برگزار شد، با اشاره به وجود ۲ هزار هکتار بافت فرسوده در شهر قم اظهار داشت: سند ملی نوسازی و بهسازی بافت در سال گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید و در این راستا ستادهایی در استان‌ها تشکیل شد تا موضوعات مرتبط با احیای بافت ناکارآمد شهری را دنبال کنند.

وی ادامه داد: در این راستا در استان قم هم ستاد استانی احیای بافت صورت گرفت که مسئله بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری را با رویکرد جدیدی دنبال کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اقداماتی که در سال‌های اخیر شهرداری در بافت فرسوده انجام داده ابراز داشت: این اقدامات بیشتر با نگاه بازگشایی معابر و حل مشکلات ترافیکی صورت گرفته و مسائل اجتماعی معمولاً گنجانده نشده است.

وی با اشاره به اعتباراتی که از سوی سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۹ برای سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در نظر گرفته شده افزود: دستگاه‌های اجرایی در قالب این اعتبارات ۱۸ پروژه را تعریف کردند که هدف آنها ارتقای کیفیت زندگی در این بافت‌های شهری بود.

به گفته بهشتی از ۲ هزار هکتار بافت فرسوده‌ای که در شهر قم وجود دارد ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی است که نحوه برخورد با آن در مقایسه با سکونت‌گاه‌های غیر رسمی متفاوت است. در این زمینه ۶ محله شناسایی شده که محله باغ پنبه را به صورت پایلوت انتخاب کرده‌ایم و با تملک یک خانه تاریخی نخستین دفتر تسهیل گری امور بافت فرسوده را راه‌اندازی خواهد شد.


بیش از ۶۰۰ نفر مجروح در حوادث ترافیکی قم‌

معاون اورژانس استان قم گفت: حوادث ترافیکی هفته گذشته در قم بیش از ۶۰۰ مجروح برجای گذاشت.

به نقل از تسنیم قم، مهدی فراهانی با اشاره آمار تصادفات و حوادث رخ‌داده در هفته گذشته 28 شهریورماه تا صبح 4 مهرماه اظهار داشت: در این مدت 8 هزار و 344 تماس با مرکز اورژانس قم برقرار شده که منجر به هزار و 343 مأموریت شده است.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته 486 حادثه ترافیکی در شهر قم رخ داده است، خاطرنشان کرد: 412 مورد از این حوادث داخل شهر و 74 مورد حادثه هم در جاده‌های قم رخ‌داده است.

فراهانی با بیان اینکه حوادث ترافیکی و تصادفات هفته گذشته در قم 627 مجروح به‌جا گذاشته است، گفت: 206 نفر از این مجروحان به‌صورت سرپایی درمان و 418 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و متاسفانه 3 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم با اشاره به حوادث مربوط به موتورسیکلت‌سواران در هفته گذشته اظهار داشت: 315 مورد مأموریت در هفته گذشته مربوط به موتورسیکلت‌سواران بود که منجر به جراحت 367 نفر شد.

وی تصریح کرد: 147 از مجروحان به‌صورت سرپایی در محل درمان، 218‌ نفر توسط آمبولانس‌های مرکز اورژانس قم برای درمان به مراکز درمانی ارجاع و 2 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

فراهانی با اشاره به حوادث منجر به فوت هفته گذشته در قم خاطر‌نشان کرد: بر اثر برخورد موتور و خودرو در تاریخ 3 مهرماه در خیابان 20 متری زاد آقایی 34 ساله فوت کرد.

معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم با اشاره به اینکه حادثه برخورد خودرو پراید با موتور در بلوار الغدیر رخ داد، عنوان کرد: این حادثه که دو جوان 16 ساله سر نشین موتورسیکلت بودند منجر به فوت یکی از سرنشینان و مجروحیت جوان دیگر شد.

وی افزود: در تاریخ 29 شهریور ماه بر اثر بر خورد خودرو با عابر در اتوبان قم تهران یک نفر جان خود را از دست داد.


سدمعبر خودروها بیشترین مشکل مردم

ابراهیم خسروی سرپرست سامانه 137 شهرداری قم، درباره عملکرد سامانه 137 در یک هفته گذشته گفت: از شنبه هفته گذشته تا روز جمعه همشهریان تماس‌های زیادی با این سامانه داشتند که هر یک موضوعی را مطرح کردند و خواستار توجه و رسیدگی مسئولان شدند.

وی با بیان اینکه سه هزار و 194 پیام در هفته گذشته به ثبت رسیده است خاطرنشان کرد: در هفته گذشته سد معبر خودرویی بیشترین پیام را به خود اختصاص داد و شهروندان 348 مورد سد معبر خودرویی گزارش کردند.

وی از 135 مورد تماس درباره نظافت معابر و شوارع خبر داد و عنوان کرد: علاوه بر این‌ها 135 مورد سد معبر توسط دستفروشان صورت گرفته بود که شهروندان از طریق سامانه 137 آن را به مسئولان گزارش دادند.

خسروی با بیان دیگر موارد گزارش شده توسط شهروندان یادآور شد:همچنین 127 مورد جمع‌آوری زباله، 117مورد اطلاع رسانی در زمینه تحول خطوط اتوبوسرانی و 107 پیشنهاد و انتقاد در ارتباط با طرح تحول اتوبوسرانی از جمله تماس‌های شهروندان با این سامانه بوده است.

سرپرست سامانه 137 شهرداری قم ادامه داد: 107 مورد تماس در ارتباط با معابر و شوارعی که نیاز به اتوبوس دارند، 75 مورد مزاحمت سگ‌های ولگرد و 42 مورد درباره عدم جمع‌آوری با تفکیک زباله‌ها بوده است.


لزوم کمک دولت برای ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم خواستار واگذاری زمین ۳۲ هکتاری از سوی دولت برای ساماندهی سکونت‌گاه‌های زیر دکل‌های برق در قم شد.

به نقل از مهر، حسن بختیاری در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری که در استانداری قم برگزار شد با اشاره به اهمیت سامان‌دهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی اظهار داشت: در سال‌های گذشته تصمیمی گرفته شد تا وزارت راه و شهرسازی ۳۲ هکتار را در منطقه پردیسان در اختیار شهرداری قم قرار دهد تا بتواند محدوده دکل‌های فشار قوی برق را از بافت مسکونی تخلیه کرده و این زمین‌ها را به مالکان به عنوان معوض بدهد.

وی با اشاره به اینکه با وجود گذشت سال‌ها از این تصمیم هنوز واگذاری این ۳۲ هکتار محقق نشده، گفت: این یکی از مصوبات هیئت دولت قبل است که استاندار محترم با پیگیری آن می‌توانند گام موثری در ساماندهی به وضعیت سکونت‌گاه‌های غیر رسمی بردارند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اقداماتی که در این جلسه راجع به آن صحبت شد، افزود: کارهای موضعی برای بهسازی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی خوب و ارزشمند است اما اگر بخواهیم کاری انجام دهیم که ماندگار باشد، باید به سوی اقدامات کلان‌تر رفت.

وی گفت: مصوبه اختصاص ۳۲ هکتار به ساماندهی سکونت‌گاه‌های رسمی می‌تواند مردمی را که زیر دکل‌های برق زندگی می‌کنند را به سرپناهی رسانده و در این مکان‌ها فضای شهری مناسب و مفید به وجود آورد.


گره کور انتخاب معاون سیاسی امنیتی استانداری قم

درحالی‌که بیش از 3 ماه از استعفای حجت‌الاسلام بنایی معاون سیاسی امنیتی استانداری قم می‌گذرد اما بااین‌حال هنوز فرد جدیدی برای این پست انتخاب‌نشده است و به نظر می‌آید گره کور انتخاب معاون سیاسی امنیتی استانداری قم همچنان ادامه دارد.

به نقل از قم فردا، درحالی‌که در روزهای اخیر زمزمه‌های معرفی ناصر محمودی فر فرماندار دماوند به‌عنوان معاون سیاسی امنیتی استانداری قم شنیده می‌شد و خود وی نیز به‌صورت ضمنی این خبر را تأیید کرده بود اما بااین‌وجود شنیده‌ها حاکی از این است که وی نیز نتوانست راهی ساختمان استانداری قم شود و باید گفت بلاتکلیفی محض در خصوص انتخاب معاون سیاسی امنیتی استاندار قم وجود دارد.

اهمیت انتخاب معاون سیاسی امنیتی استانداری قم در شرایط موجود و با توجه به نزدیک‌تر شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بیش‌ازپیش بوده و در این میان نباید اهمیت شهر مقدس قم و امنیت این شهر در شرایط کنونی منطقه و جهان اسلام را هم نادیده گرفت.


آیت الله مومن به حج مشرف نشده‌اند

به نقل از ایسنا، محمد مهدی شیرمحمدی، مدیرکل روابط عمومی شورای نگهبان گفت: اساسا آیت الله مومن، عضو فقید شورای نگهبان امسال به حج مشرف نشده‌اند.

وی ضمن انتقال ابراز تاسف آیت الله مومن از خبرسازی برخی از رسانه‌ها خاطرنشان کرد: حادثه غم‌بار منا برای عالم اسلام، آن قدر تاثر آفرین است که رسانه‌ها باید به جای هیجان بخشی مصنوعی برای آن، ضمن ریشه‌یابی وقوع چنین حوادثی در اندیشه ارائه راه‌حل برای حسن تدبیر کنگره جهانی حج در آینده باشند. 

برخی رسانه ها ادعا کرده بودند که آیت الله مومن در حادثه منا مفقوده شده است.

آیت الله مومن نمایندگی مردم قم در مجلس خبرگان رهبری را عهده دار می باشد.


بازرسی نامحسوس از ادارات قم

سید مهدی صادقی استاندار قم در جلسه شورای معاونین استانداری قم طی سخنانی تلاش برای خدمت بی‌منت به مردم را مورد تاکید قرار داد.

وی ایجاد ساز‌و‌کارهای خدمت‌رسانی از طریق روش‌های نوین را امری ضروری در عصر حاضر عنوان و تصریح کرد: زیرساخت ارائه خدمات غیر‌حضوری باید در دستگاه‌های اجرایی فراهم شود.

استاندار قم با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در حیطه کاری خود پاسخگوی مردم باشند خاطرنشان کرد: نهادهای نظارتی نیز باید نظارت و بازرسی‌های دوره‌ای و نامحسوس را به‌صورت جدی‌تری در دستور کار خود قرار دهند.

صادقی همچنین با اشاره به برخی خدمات بین‌دستگاهی، ‌تعامل ادارات برای تسریع در رفع مشکلات مردم را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: برگزاری جلسات کارشناسی و ارائه راهکارهای مناسب در این راستا راهگشا خواهد بود. 


زورگویی مردم را از دین اسلام دور می‌کند

به نقل از فارس قم، آیت‌الله محی‌الدین حائری در دیدار با اعضای مرکز دانشجوی حقوق بشر ایران  با اشاره به اینکه انسان 5 حق طبیعی دارد، اظهار داشت: اگر این 5 حق طبیعی به انسان‌ها داده شود حقوق انسانی آنها در جامعه رعایت شده است. دین معتقد است با اعتقاد به خداوند و قیامت این 5 حق طبیعی به انسان داده می‌شود.

وی افزود:‌ امنیت اولین رکن حقوق انسانی است، انسان در شرایطی دارای امنیت است که جان و روح او را از خطر حفظ کند در این شرایط انسان دارای اهمیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه هر قدرتی می‌تواند به انسان امنیت بدهد، گفت: انسان باید حقوقی را برای خود تعریف کند تا وحشت از کسی یا مسئله‌ای نداشته باشد. به وسیله علم بخشی از امنیت انسان تأمین می‌شود.

آیت‌الله حائری شیرازی تصریح کرد: امنیت مقوله‌ای است که خودبازداری و دگربازداری را به همراه دارد. امنیت باید همراه با حقوق بشر باشد. متأسفانه امروز از علم برای تأمین امنیت استفاده نادرست شده است. به گونه‌ای که شاهد این هستیم به وسیله علم بمب می‌سازند و بر سر مردم بی‌گناه فرود می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه اگر به انسان شخصیت داده شود انسان در مجامع محترم شمرده خواهد شد، گفت: اگر انسان‌ها را بترسانیم انسان در مسیر فساد قدم خواهد گذاشت. برخی دولت‌ها با ایجاد ترس می‌خواهند جامعه دموکراتیک راه بیندازند این راه روشی درستی نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: افرادی که با دین اسلام آشنا نیستند با امر به معروف کردن خود مردم را از دین دور می‌کنند برای امر به معروف کردن باید ابتدا اصول اسلام را شناخت به گونه‌ای که امام خمینی (ره) معتقد بودند با شخصیت دادن به زنان آنان حجاب را رعایت خواهند کرد. بنابه اعتقاد ایشان زورگویی به مردم در خصوص دین آنان را از اسلام دور می‌کند.


نفتتان روزی به پایان می‌رسد، آل سقوط!

سید محمدجواد شرافت طلبه جوان حوزه علمیه قم که سال هاست در حوزه شعر و ادب فعال است با توجه به حوادث روزهای گذشته شعری در رثای مظلومیت کشته شدگان حادثه منا سروده است.

این شعر روشنگرانه و عتاب آلود نسبت به آل سعود از این قرار است:

 با شمایم ای شمایان بشکه دشداشه پوش

با وقاحت روی فرش نفت و خون می‌ایستید

ای شما لات و هبل‌های ابوسفیان تراش

سال‌ها در خانه امن الهی زیستید

ننگ بر نیرنگتان با ماست روی جنگتان

ما که می دانیم اینک در هراس از چیستید

سید ما آفتابی از تبار مصطفی ست

ای شیوخ شب زده از دودمان کیستید

نفتتان روزی به پایان می‌رسد٬ آل سقوط!

بی گمان امروز اگر هستید٬ فردا نیستید
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
عالیییییییی تشکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار