رئیس کمیته هوگام و دبیر کمیته ورزش‌های در آب استان ایلام:
رئیس کمیته هوگام و دبیر کمیته ورزش‌های در آب استان ایلام از شیرینی‌ها و سختی‌های این ورزش می‌گوید و معتقد است: افرادی که در تیم‌های واکنش سریع فعالیت دارند با وجود توانایی‌های بالایی که دارند به دلیل کمبود امکانات لازم نمی‌توانند تمام ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارند.
کد خبر: ۱۰۲۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰ 11 January 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ سجاد یکتا نماینده فدراسیون غواصان و عضو فدراسیون شنا اظهار کرد: هوگام یا هنر ورزش گذر از موانع در طبیعت ، شامل ۱۳ زیر مجموعه‌ی  مختلف از جمله فوریت‌های پزشکی،امداد و نجات، صخره‌ نوردی و... است و فلسفه این ورزش هم یاری رساندن است و کار اصلی آن امداد رسانی با رویکرد بشر دوستانه است.

یکتا ادامه داد: در شهریور سال گذشته با تلاش‌های دکتر «مهرداد کامرانی»  از قهرمانان ملی کشور این ورزش به ثبت رسد که نقطه‌ی عطفی برای این ورزش محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه همزمان با این رویداد بنده به عنوان رئیس کمیته در استان منصوب شدم، تصریح کرد: اولین کار که در استان انجام دادیم این بود که از قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی و داوطلبان برای مسابقات قهرمانی دعوت گرفتیم که حاصل آن مشخص شدن  ۵ سهمیه برای قهرمانی کشور بود که به این مسابقات اعزام می‌شوند و به احتمال زیاد اواخر بهمن در شمال کشور برگزار می‌شود و ورزشکارانی که مقام خوبی بیاورند، رسما عضو تیم ملی هوگام کشور می‌شوند و پس از آن به مسابقات برون مرزی اعزام می‌شوند.

یکتا با بیان اینکه چند کشور از جمله امارات در خواست برگزاری مسابقات برون مرزی را داده اند، افزود: به واسطه فراخوانی که داده‌ایم بسیاری از ورزشکارن ما از گوشه و کنار روستاهای استان به ما پیوسته‎‌اند و نفرات برتر از روستاهای دره‌شهر و دهلران بوده‌اند.

رئیس کمیته هوگام استان ایلام با بیان اینکه این رشته در استان جایگاه خود را پیدا کرده است، تصریح کرد: در صدد این هستیم که مردم را با  این رشته آشنا کنیم که این امر نیازمند حمایت و کار کردن‌ به طور پیوسته است.

یکتا با بیان اینکه ما معمولا در تمام فصل‌های سال مسابقه برگزار می‌کنیم، گفت: در استان به شیوه‌های مختلف در استان مسابقاتی برگزار می‌شود که دراین میان در سال یک مرتبه مسابقات قهرمانی کشور برگزار می‌شود.

این عضو فدراسیون شنا با بیان اینکه ما در استان با کمبود امکانات مواجه هستیم، اضافه کرد: افرادی که در گروه واکنش سریع فعالیت دارند با وجود توانایی‌های بالایی که دارند به دلیل کمبود امکانات لازم نمی‌توانند تمام ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارند.

دبیر کمیته ورزش‌های در آب استان ایلام ذکر کرد: در روزهای گذشته که خبر غرق شدن یک فرد را به ما دادند،بچه‌های گروه ما برای نجات جان فرد بدون هیچ گونه امکاناتی دل را به دریا زدند و فرد گرفتار را بیرون آوردند، که این برای افراد گروه بسیار خطرناک و بازی با جان خودشان است.

رئیس کمیته هوگام ایلام با بیان اینکه دو تیم قوی در این رشته در استان داریم،گفت: تیم‌های ما آمادگی لازم را برای کمک و امداد و نجات دارند ولی متاسفانه دست ما از لحاظ داشتن تجهیزات خالی است که این باعث شده تیم کمتر در بلایای طبیعی و غیر طبیعی به چشم بیاید وهمچنین قدرت درآمدزایی را نیز از ما گرفته است.

این عضو فدراسیون شنا گفت: ما بارها مسائل و مشکلاتمان را با مسولان در میان گذاشته‌ایم که در اینجا هم از فدراسیون هیئت ورزش‌های همگانی و هم از وزارت ورزش و جوانان درخواست داریم که به مشکلات ما توجه داشته باشند و برای رفع آن‌ها به ما کمک کنند، چون واقعا تیم‌های ما می‌توانند کمک کننده باشند.

یکتا با بیان اینکه در بخش بانوان هم دو تیم ۴ نفر قوی داریم،بیان کرد: این ورزشکاران هم برای مسابقات قهرمانی کشور اعزام می‌شوند که واقعا جزء امیدهای اول تا سوم ما هستند و در بخش آقایان هم دو تیم خوب داریم که در سطح کشور مطرح و جزء امیدهای کشور هستند و ما این افراد را با دست خالی و بدون امکانات تمرین داده‌ایم.

رئیس کمیته هوگام گفت: فدراسیون ورزش‌های همگانی یک پویش به نام پهلوان تالاب را مطرح کرده‌اند و قرار است در حوزه محیط زیست فعالیت کنند که یک مرحله آن در سد ایلام و دریاچه دوقلوی آبدانان برگزار شد و آخر هفته هم مرحله دوم آن نیز به صورت خودجوش برگزار می‌شود.

یکتا نبود اسپانسر در این رشته ورزشی را یکی از مشکلات عمده دانست  و یادآور شد: دکتر«شاهماری» بدون هیچ چشم‌داشتی در یکی از مسابقات به عنوان اسپانسر از ما حمایت کردند که جای تقدیر دارد.

یکتا با بیان اینکه در این ورزش در  بخش آقایان ۲۰نفر و در بخش بانوان ۱۷ نفر فعالیت دارند، گفت: داشتن فضای ورزشی مناسب برای ما بسیار اهمیت دارد که در این زمینه ضعیف هستیم و ورزشکاران ما در حوزه‌های مختلف از جیب خود برای تمرینات مایه می‌گذارد.

رئیس کمیته ورزش‌های همگانی استان خاطرنشان کرد: امیدواریم بعد از مسابقات کشوری بتوانیم مبحث استعدادیابی را در باشگاه‌های مختلف شروع کنیم و کرونا نیز دربین برخی  تمرینات و استعدادیابی ما اختلال ایجاد کرده است.

وی استقبال خانواده‌ها برای تشویق فرزندان خود برای رفتن سمت این ورزش  را خوب توصیف کرد و گفت:درخواست ما از فدراسیون و وزرات ورزش این است که در تکمیل تجهیزات امداد و نجات و غواصی و دادن بودجه به ما کمک کنند تا شاید بتوانیم زمینی را که به این ورزش اختصاص یافته را تکمیل کنیم./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار