استاندار مرکزی گفت: طرح نهضت ملی مسکن یکی از برنامه‌های جدی و اساسی دولت است که در استان مرکزی با ساخت هشت هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷ 17 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه در نشست شورای مسکن استان مرکزی، افزود:کانون تمرکز و محور فعالیت‌های دولت در سال آینده بر رشد و توسعه اقتصادی است و از تمامی ظرفیت‌‍‌های موجود برای تحقق این امر استفاده می‌شود.
وی یادآورشد: همان‌طور که دولت سیزدهم در سال جاری تمام ظرفیت و توانایی خود را برای مقابله با کرونا و تحقق واکسیناسیون عمومی به‌کار گرفت، سال آینده نیز از همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود برای تقویت رشد اقتصادی کشور استفاده می‌کند.
استاندار مرکزی افزود: تمامی فرآیندها و ضوابط قانونی طرح نهضت ملی مسکن در این استان رعایت شده و در صورتی که سهمیه‌ای خارج از قانون به فردی واگذار شود، بلافاصله حق سهم از آن فرد سلب و به مشمولین واقعی واگذار شود.
مخلص‌الائمه اظهار داشت: با توجه به اینکه شمار بسیاری از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان جوان هستند و امکان خانه‌دار شدن آنها بدون استفاده از طرح نهضت ملی مسکن میسر نیست، از اداره کل راه و شهرسازی استان انتظار می‌رود نسبت به افزایش سهمیه این قشر تا ۲ برابر موجود اقدام کند.
وی اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن با جدیت در استان مرکزی پیگیری می‌شود و زمین این طرح از اراضی موقوفه کشاورزی در مجاورت اراک با تغییر کاربری و الحاق به شهر تامین و پیمانکار مربوطه نیز انتخاب شده که آغاز عملیات اجرایی این طرح به زودی و با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور انجام می‌شود.
استاندار مرکزی گفت: شهر اراک به عنوان مرکز استان مرکزی، ۴۶ درصد از مجموع جمعیت این استان را در خود جای داده و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در واگذاری زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در این شهر همکاری مطلوبی داشت که جای تقدیر دارد.
مخلص‌الائمه افزود: طرح نهضت ملی مسکن در استان مرکزی در ۲۱۰ هزار متر مربع مسکونی، ۳۳ هزار متر مربع فضای آموزشی، هشت هزار و ۳۰۰ متر مربع فضای فرهنگی، سه هزار متر مربع فضای ورزشی، ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای سبز و ۱۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع فضای اداری و انتظامی اجرا می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی هم گفت: ساخت سه هزار واحد مسکن محرومان از حدود ۲ سال گذشته در استان آغاز شده و اکنون بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که توسط بسیج سازندگی و نهادهای حمایتی ساخته شود.
مهدی زندیه وکیلی با بیان اینکه هیچ فرد واجد شرایطی در روستاها بدون مسکن نیست، افزود: در سال‌های گذشته بیش از ۴۰ کتابخانه، بیش از ۴۸ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خانه‌های عالم ایجاد شده است.
زندیه وکیلی در خصوص طرح جهش مسکن ادامه داد: طرح هشت هزار و ۱۰۹ واحدی که در اراک آغاز شده در مرحله طراحی است که در شورای اداری اخیر با حضور استاندار قرعه کشی انجام و مهلت پرداخت وجه برای متقاضیان اعلام شد.
وی اضافه کرد: در سال‌های مختلف از زمان مسکن مهر و مسکن امید و اقدام ملی و جهش ملی بر ماده ۱۰ و ارائه زمین‌های دولتی مازاد دستگاه‌ها به دولت برای ایجاد مسکن تاکید شده که در کشور تحقق کمی داشته چون اراضی در حد محدود هستند.
زندیه وکیلی اظهار داشت: در حال حاضر در اراک برای اولین بار توانسته ایم از ظرفیت اوقاف استفاده کنیم اما در صورتی‌ که مردم تمایل به استفاده از این ظرفیت نداشته باشند، می‌توانند از ظرفیت موجود در شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران استفاده کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: ۲۶۰ میلیون ریال از ۶۶۰ میلیون ریال هزینه هر واحد طرح جهش ملی مسکن استان به زمین موقوفه اختصاص دارد که قابل حذف نیست.
حجت‌الاسلام عبدالله واحدی افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه نهادی دولتی است اما موقوفه یک شخصیت مستقل حقیقی است و باید طبق نیت واقف استفاده شود، بنابراین بر اساس موازین شرعی امکان واگذاری رایگان زمین به طرح جهش ملی مسکن وجود ندارد و منافع زمین باید طبق نیت واقف در امور مختلف هزینه شود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن، کلانشهر اراک با مشکل نبود اراضی دولتی کافی برای شروع این پروژه مواجه بود و از طرفی تعریف طرح در شهرها و شهرک‌هایی مثل شهر جدید امیرکبیر یا شهر مهاجران به دلیل استقبال نکردن مردم اراک، عملا امکان پذیر نبود.
وی ادامه داد: بر این اساس، در سطح کلان کشور، تفاهمنامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای مشارکت و معرفی زمین مناسب در این طرح منعقد شد و در کلانشهر اراک با دعوت از اداره کل اوقاف و امور خیریه و معرفی یک قطعه زمین ۶۵ هکتاری از اراضی موقوفه وارد فاز عملیاتی شده و در اراضی موقوفه واقع در کمربندی شمالی(جنب مجتمع خاتم) به تصویب مقامات استانی و ملی رسید.
حجت الاسلام واحدی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه، ۶۰ درصد از سهم موقوفه زمین‌های واگذاری در نهضت تولید مسکن ملی در استان مرکزی را به متقاضیان تخفیف داده و افراد باید ۴۰ درصد مابقی را پرداخت کنند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی اظهار داشت: در صورتی که متقاضیان از پرداخت سهم موقوفه خودداری کنند و تنها هزینه ساخت را به بانک مسکن پرداخت کنند از نظر این اداره کل امتیاز افراد سلب و به فرد دیگری واگذار می‌شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: ساخت هفت‌ هزار و ۴۲۵ واحد مسکونی در طرح جهش ملی تولید مسکن در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاها در این اداره کل هدفگذاری شده که تمام ظرفیت برای ساخت و بهره‌برداری از این طرح به کار گرفته می‌شود.
محمدرضا رضا فرح افزود: از این تعداد، یک‌هزار و ۴۴۶ واحد به بانک معرفی شده‌اند، یک‌هزار و ۲۳۵ واحد عقد قرارداد، یک‌هزار و ۳۴۶ واحد پروانه ساخت دریافت کرده‌اند و یک‌هزار و ۶۲۸ واحد در مرحله پی‌کنی، یک‌هزار و ۲۴۴ واحد در مرحله اجرای فنداسیون، ۵۹۶ واحد در مرحله اسکلت، ۴۴۶ واحد در مرحله سقف، ۱۰۳ واحد سفت‌کاری و ۳۶ واحد نیز پایان کار را دریافت کرده‌اند.
وی، مجموع مسکن‌های روستایی استان مرکزی را ۱۰۴ هزار واحد اعلام کرد و گفت: ۵۵ هزار واحد معادل ۵۴ درصد مجموع این واحدهای مسکونی با اعطای ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات از سوی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مقاوم سازی شده است.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی سهمیه مقاومت سازی مسکن روستایی در سال جاری را سه هزار و ۷۴۵ واحد اعلام کردوگفت: بخش عمده‌ای از این واحدها به بانک‌های عامل معرفی شدند و ۵۵۰ واحد نیز تکمیل و پایان کار را دریافت کرده‌اند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی هم گفت: در طرح جهش مسکن، سهمیه استان ۶۱ هزار و ۱۲۷ واحد است که ۱۹ هزار واحد مربوط به شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران و ۴۲ هزار واحد درسایر شهرهای استان مرکزی است و تا کنون علاوه بر حدود ۱۰هزار واحد که در حال اجرا است، ۴۹۲ هکتار نیز به استعداد ساخت ۲۹ هزار واحد برنامه ریزی شده است.
احمد مرزبان افزود: در طرح اقدام ملی مسکن نیز ۲۱ هزار و ۲۹ واحد سهمیه ابلاغی استان مرکزی بود که ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحد مربوط به شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران و مابقی برای سایر شهرها بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اضافه کرد: در قانون جهش تولید مسکن حداقل یک میلیون واحد مسکونی توسط مجلس شورای اسلامی در زمان دولت مردمی سیزدهم به تصویب رسید در این راستا یک صندوق ملی در بخش های مقرر شده ظرف سه ماه تشکیل شود که این اتفاق رخ داده است.
مرزبان یادآورشد: در راستای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن با توجه به کمبود زمین در اراک، یکی از شیوه‌های تامین زمین استفاده از اراضی اوقافی بود که در اراک برای اولین بار در کشور از این فرمول استفاده شده و حدود ۷۰ هکتار از اراضی اوقافی به محدوده الحاق شد که بعد از الحاق طراحی صورت گرفته و در این طراحی هشت هزار و ۱۰۰ واحد جانمایی و تغییر کاربری از زراعی به مسکونی انجام شده است.
وی اضافه کرد: در این طرح متقاضیان باید ۲۶ میلیون تومان به حساب اوقاف به عنوان پذیره و ۴۰ میلیون تومان به حساب مسدودی خود در بانک مسکن واریز کنند که تا ۳۰ دی مهلت واریز وجه دارند و از آنجایی که دوبرابر ظرفیت واجد شرایط وجود دارد بنابراین در صورت عدم پرداخت جایگزین خواهند شد.
مرزبان ادامه داد: شیوه واگذاری زمین دولتی به ۲ صورت اجاره داری به صورت ۹۹ ساله و فروش اقساطی است که در جهش تولید مسکن از روش نخست استفاده شده است.
وی با اشاره به یکی از بندهای قانون در این خصوص گفت: وزارت راه و شهرسازی موظف است برای اجرای برنامه حمایتی نسبت به واگذاری اراضی مورد نیاز ساخت مسکن به صورت یک عقد ۹۹ ساله اقدام کند، عقد اجاره برای سال اول حداکثر معادل ۲۰ درصد قیمت منطقه‌ای زمین مسکونی متناسب با قدرالسهم هر متقاضی در همان سال با یک درصد ارزش کارشناسی روز زمین در ابتدای سال واگذاری تعیین می‌شود و این رقم برای سال‌های آینده تا ۹۹ سال سالانه به میزان ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار